Jarrusatulan kannakkeen pultit

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Jarrusatulan kannakkeen pultit

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Niin, minkäslainen on tuo pultinkanta, onko se epätorx vai tavallinen? Kyseessä vuosimalli -03. En ole päässyt kurkistelemaan tuonne jarrukilven taakse ja pitäisi levyt ja palat vaihtaa tässä lähipäivinä. Jos joku tietää, niin kertoisi mallin ja koon.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Blue One
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 21:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarrusatulan kannakkeen pultit

Viesti Kirjoittaja Blue One »

Nämä menee sit muistista,vaikka on kolmeen 9-5 autoon jarrulevyt ja palat vaihtanu sekä eteen ja taakse niin ei oo ihan varma. No edessä on 7 mm kuusiokolo jolla on satula kannakkeessa ja kannake naparakenteessa 18 mm kiintoavaimella ja takana on 7 mm kuusiokolo jolla on satula kannakkeessa ja kannake naparakenteessa 18 mm kiintoavaimella.Kuusiokolo kannataa olla kunnollinen,mut niinhän yleensä muidenkin työkalujen.Levy on navassa kiinni edessä kuusiokolo 4 mm ja takana torx T 20.Muista kuparirasva liukupintoihin helpottaa ihmeesti jarrujen toimintaa ja myöhempää huoltoa,muista putsata jarrulevyt suojarasvasta. Toivon mukaan näistä on apua.Ainaki vm. 1999 ja 2000 nämä on näin
Saab 99 GL Petro -82 (OE), Saab 9000 CC 16V -86 (PR), Saab 9000 CC 16V -87 (KA, OE)
Saab polkupyörä -08 #3091
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Jarrusatulan kannakkeen pultit

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kiitos tiedoista, olen purkamolla vaan nähnyt jonkun etutolpan jarruineen ja siinä oli satulan kannakerauta kiinni epätorxeilla. Koko jäi selvittämättä, samoin kyseisen osan vuosimalli. Perushylsyjä ja kuusiokoloja mulla on hyvin, mutta epätorxeja ei yhtä lukuun ottamatta(kannenpultin epätorxi).

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Jarrusatulan kannakkeen pultit

Viesti Kirjoittaja suapas »

Mikä on "epätorx" ? Ostin kannenkiristystä varten E 16 Hylsyn. Onko se "epätorx"?
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Jarrusatulan kannakkeen pultit

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Juu, se on juurikin se epätorx. En tiedä onko kyseiselle avainversiolle omaa nimeään, mutta tuolla se ainakin tunnetaan. Täysin käänteinen versio torxille siis. Omaan kysymykseeni vastaan, että avaimen koko on ehkä E-20, mutta katselen onko muita lähikokoja ja ostan tarpeen vaatiessa. E-16 löytyy täälläkin, mutta sitä isompaa ei ole.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Jarrusatulan kannakkeen pultit

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ja itse itselleni vastaten: http://www.fixmysaab.com/9-5_repair/bra ... p?nsteps=5

Ja varmistuksen asiaan kävin hakemassa merkkiliikkeestä, kun siellä oli nosturilla -02 farkku. Nostettiin auto ylös ja testasin ostamani E-20 hylsyn sopivuuden, oikea on.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarrusatulan kannakkeen pultit

Viesti Kirjoittaja J8 »

G-mies kirjoitti:Ja itse itselleni vastaten: http://www.fixmysaab.com/9-5_repair/bra ... p?nsteps=5
Now you need to pop out the piston! It can be done two ways.
1. Apply some air from an air compressor into the brake line opening and it will pop out very easily
2. Put the caliper on the car and pump the brakes.
Hieman aihetta sivuten ja topikkia lainaten: Tuli ostettua ylihintaiset aeron etusatulat romuttamolta. No puhalluttaahan nuo ruosteläjät täytyy ja samalla täytys nuo männät repiä irti, tarkastaa tiivisteet, putsata ja rasvata. Ostin biiltemasta jtn jarrusylinterirasvaa, saa luvan kelvata. Mutta asiaan.. 2.vaihtoehto ei käy. 1. vaihtoehto onnistuu jos max 8bar riittää, mutta onko tuota kukaan tehny ja kuinka tervettä tuo on? meinaan että kuinka lujaa se lähtee ajatellen männän ja tiivisteiden tulevaisuutta? lujassa ne ainakin on. jtn pyyhettä väliin ku antaa paineilmaa? jotain muuta konstia irroittaa männät? kiitoksia jo näin etukäteen mahd. vinkeistä.
pirri
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 00:44

Re: Jarrusatulan kannakkeen pultit

Viesti Kirjoittaja pirri »

Rasvaprässillä
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Jarrusatulan kannakkeen pultit

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

Kääri vaikka pyyhe ympärille jos pelkäät et mäntä tulee silmille.
Ei kait noita vanhoja tiivisteitä tarvii ehjänä irti saada, jos noin paljon vaivaa näet kunnostamisessa niin on aika turha vanhoilla tiivisteillä kasata. Kun uudet tiivarit saat parilla kympillä.
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarrusatulan kannakkeen pultit

Viesti Kirjoittaja J8 »

pirri kirjoitti:Rasvaprässillä
Kiitos. Taidan kuitenki irroittaa kompuran kanssa kun ei prässiä oo, vaikkei tuo paljoa maksais..
Henrikki kirjoitti:Kääri vaikka pyyhe ympärille jos pelkäät et mäntä tulee silmille.
Ei kait noita vanhoja tiivisteitä tarvii ehjänä irti saada, jos noin paljon vaivaa näet kunnostamisessa niin on aika turha vanhoilla tiivisteillä kasata. Kun uudet tiivarit saat parilla kympillä.
Joo eniten tässä syö miestä se että ois ollut helpompi ja kohta melkeen halvempi ostaa kokonaan uudet satulat m-liikkeestä. Ei pitäs ostaa käytettyä sikasäkissä :twisted: Muuten en ois kyllä näin perusteellisesti lähtenyt kunnostamaan ellei nuo ois ollut noin heikossa hapessa.
Vastaa Viestiin