helppo pakosarjan pultin korjaus... eipä todellakaan
helppo pakosarjan pultin korjaus... eipä todellakaan
Elis saabi on ng900 -96 2,0 turbo. Alkuperäseltää lähti siitä että 2:sta pinnapultista oli lähteny jengat hajalle. Mutta alin pultti oikealla edestä katottuna olikin jo aikasemmi korjattu jossai hiton pajalla kotikonstein.. siihe oli iskettu 12millin pultti ja se oli hajalla koska pakosarjaa ei ollu irrotettu ja pultin jenga oli ainoastaan 5-6millii kannessa. Nytten siihen ei siis saannu 12millin jengaa enää niin seuraava koko on siis 14millii mu sen jenga tarvii 12millin reijän mu sehä o myöhäst jo. Ja ny ku yritin poraa 14millist reikää siihen niin se uppos hyvin ekat 15-17 milliä mutta sitten stoppas ku seinään ja ei uppoa enää. Katoin sisään reikään ja siellähän näkyy reikiä joka puolella koska tämä kohta vissiin o täynnä jotai hiushalkeemii.. Sitten sieltä lähti semmonen kiilamainen suht iso pala irti alhalta iha reijän pohjalta. Nyt kiinnostaakin että meneekö kansi vaihtoon tämän takia? Vai onkohan tämmöistä mahdollista enää saada kuntoon? Epäilyttää että alkaa kansi vuotamaan tästä ja sitten vielä että ei varmaan tuu pitämään se pakosarjan tappi jos tähän saa jotain kiinni enää??? alkaa kärsivällisyys loppua tän homman takii....
Re: helppo pakosarjan pultin korjaus... eipä todellakaan
Nyt ei todellakaan ole mitään tahallista tarkoitusta kääntää veistä haavassa, mutta ettei nyt mennyt poraus vesitilaan saakka..
Jo pelkästään pakosarjassa olevat pinnapulttien reijätkään eivät taida olla juuri suurempia kuin noin 12mm itse alkuperäisten kannen pinnapulttien ollessa M8, eli tyköistuvalla viritelmällä tekisi hallaa viimeistään siinä vaiheessa kun valurautaisen (teräksisen) pakosarjan täytyisi päästä lämpölaajenemaan moottorin lämmetessä, eli jos ei pääse se halkeaa jostakin kohdastaan melko varmasti.
Ja juuri kun ne laitimmaiset pinnapultit vaatisivat oman liikkumisvaransa omineen lämpölaajenemisholkkeineen jotka sallivat sen sivuttaisliikkeen alumiinikannen eläessä omaa elämäänsä pakosarjan teräsvaluun nähden.
Oma mielipiteeni on, että vastaavassa tilanteessa laittaisin ostoilmoituksen ehjästä kannesta tälle Foorumille.
Toki kuntoonkin sen voi saada, ainakin jonkinlaiseen jos sattuu tuntemaan oikean alumiinihitsarin joka osaa oikeasti poistaa valun huokosiin imeytyneet nesteet ja öljyt ym. ennen korjausyritystä, ja joka uskaltaa avartaa korjattavaa kohtaa niin reilusti että tuloksesta tulee luotettava ja kestävästi uudelleen kierteytettävä, ja joka ennenkaikkea jostakin tietää sen että mitä alumiinilaatua juuri tämä kansi on niin että tuloksesta tulisi kestävä ja varsinkin Turbomoottorin lämpörasitukset tietäen..
Eli taitaa lopputulemana tulla halvemmaksi ostaa käytetty ehjä kansi.
Jo pelkästään pakosarjassa olevat pinnapulttien reijätkään eivät taida olla juuri suurempia kuin noin 12mm itse alkuperäisten kannen pinnapulttien ollessa M8, eli tyköistuvalla viritelmällä tekisi hallaa viimeistään siinä vaiheessa kun valurautaisen (teräksisen) pakosarjan täytyisi päästä lämpölaajenemaan moottorin lämmetessä, eli jos ei pääse se halkeaa jostakin kohdastaan melko varmasti.
Ja juuri kun ne laitimmaiset pinnapultit vaatisivat oman liikkumisvaransa omineen lämpölaajenemisholkkeineen jotka sallivat sen sivuttaisliikkeen alumiinikannen eläessä omaa elämäänsä pakosarjan teräsvaluun nähden.
Oma mielipiteeni on, että vastaavassa tilanteessa laittaisin ostoilmoituksen ehjästä kannesta tälle Foorumille.
Toki kuntoonkin sen voi saada, ainakin jonkinlaiseen jos sattuu tuntemaan oikean alumiinihitsarin joka osaa oikeasti poistaa valun huokosiin imeytyneet nesteet ja öljyt ym. ennen korjausyritystä, ja joka uskaltaa avartaa korjattavaa kohtaa niin reilusti että tuloksesta tulee luotettava ja kestävästi uudelleen kierteytettävä, ja joka ennenkaikkea jostakin tietää sen että mitä alumiinilaatua juuri tämä kansi on niin että tuloksesta tulisi kestävä ja varsinkin Turbomoottorin lämpörasitukset tietäen..
Eli taitaa lopputulemana tulla halvemmaksi ostaa käytetty ehjä kansi.
Re: helppo pakosarjan pultin korjaus... eipä todellakaan
jessjess.. veikailinkin jotain tämmöistä.. no onneksi ei ole hirveä kiire saada autoa ulos.. tai kesäksi sen olisi pitäny tulla ulos. Nythän se o selvää miks ne pultit o lähteny uudestaa irti ku ne o korjattu ku niissä ei oo ollu sitä pidennysholkkiakaan päällä.. Onhan minulla yksi tuttava joka hitsaa alumiinia ku parhaillaan on öljypohja siellä korjattavana jossa oli halkeama ku entinen omistaja oli ajanu sen hajalle ja korjannu sen kemiallisella metallilla. Ollu kunnon laatukorjaukset kyseessä. Mutta kone roikkuu nyt nostokorvan varassa ja apurunko sun muut kaikki härpäkeet o poissa niin kestää viellä ennenkuin saan ne paikalleen. Mutta pitää vielä kysästä hitsarilta mitä hänkin sanoo....
Vielä yks kysymys että mahtaakohan ng900:sissa olla sama kansi jos on turbo tai vapari?
Kiitoksia vastauksesta
Vielä yks kysymys että mahtaakohan ng900:sissa olla sama kansi jos on turbo tai vapari?
Kiitoksia vastauksesta
Re: helppo pakosarjan pultin korjaus... eipä todellakaan
Onnistuisikohan tuon korjaaminen siten, että laittaisi reikään helicoilin?9000CSlow kirjoitti:Nyt kiinnostaakin että meneekö kansi vaihtoon tämän takia? Vai onkohan tämmöistä mahdollista enää saada kuntoon?
Re: helppo pakosarjan pultin korjaus... eipä todellakaan
nonni ny pitää katsoa miten tää homma menee. Nyt o 16millin jengatappi himas ja yks metallimies tekee semmosen holkin missä on 16millin ulkokierre ja 10milli sisäkierre. Eli se sisään tuohon reikään ja sit 10mm tappi siihen... Käväsin tuossa yhessa korjaamos kysymässä niin sanovat et laita semmost kemiallista metallia sinne ja sitte holkki kiinni. Ton helicoilin kanssa on vähä sillee etten viitti sitä laittaa ku se menee niin suureks.. toiseen tappiin se onnistu mut sitä ei ollukkaa epäonnistuneesti fixattu
. Ny saa nähä miten menee. Jos ei mee nii sit o kai vaa pakko heittää kansi mäkeen ja uutta hakuun. Ainaki vaikuttaa niiku tääl suomes o vähä vaikee löytää halval jotai osii.. Ruotsin puolelt vaikuttas löytyvän. No toivotaan parasta ei anneta vielä periksi
Siis onko sillä pakosarjan alkuperäispulttien väliholkeilla niin suuri merkitys kuin mitä ymmärsin? Eikö siihen riitä se bricka vaa alle?

Siis onko sillä pakosarjan alkuperäispulttien väliholkeilla niin suuri merkitys kuin mitä ymmärsin? Eikö siihen riitä se bricka vaa alle?
Re: helppo pakosarjan pultin korjaus... eipä todellakaan
Tonnarissa 94-98 ja 9-3:ssa (ainakin turbot) 98-99 löytyy sama kansi.9000CSlow kirjoitti: Jos ei mee nii sit o kai vaa pakko heittää kansi mäkeen ja uutta hakuun. Ainaki vaikuttaa niiku tääl suomes o vähä vaikee löytää halval jotai osii.. Ruotsin puolelt vaikuttas löytyvän. No toivotaan parasta ei anneta vielä periksi
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: helppo pakosarjan pultin korjaus... eipä todellakaan
Jykellä voisi olla kanssa kertomus helposta ja halvasta pakosarjan pultin korjauksesta viime kesältä...
Onneksi samassa tallissa oli paskana samaan aikaan yks 9-5 tuskaa helpottamassa
Onneksi samassa tallissa oli paskana samaan aikaan yks 9-5 tuskaa helpottamassa

Re: helppo pakosarjan pultin korjaus... eipä todellakaan
Tässä melko äskettäisessä rakentavassa hengessä käydyssä keskustelussa katkesi myös aika monta pulttia
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... innapultit
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... innapultit
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: helppo pakosarjan pultin korjaus... eipä todellakaan
heh....joo,olipas halpa pulttien poistoarto kirjoitti:Jykellä voisi olla kanssa kertomus helposta ja halvasta pakosarjan pultin korjauksesta viime kesältä...
Onneksi samassa tallissa oli paskana samaan aikaan yks 9-5 tuskaa helpottamassa

pari pulttia oli poikki,yiritettiin itse ensin poistaa....noh,ei ku kansi
koneistukseen lopulta,kallis mutta HYVÄ tuli

menihän siinä rempassa myös ahdin+laatikko+jakopääkin uusiks

olihan se 9-5 siinä vieressä kannustamassa,tosin siihen tuli
"vähän" parempaa palikkaa kiinni

#2285
Re: helppo pakosarjan pultin korjaus... eipä todellakaan
Joo mut sun kannen pultit ei ollu katkennut ihan tehtaan kierteisiin. Joku kunnon POROpeukalo oli tehny pikku miinat
Re: helppo pakosarjan pultin korjaus... eipä todellakaan
Sain ny sen reijän jenggattua ja näyttää aika hyvältä. Sain kanssa pultin tai sen holkin sorvarilta mutta mutta tietenkin olin saannut tehtyä reikään tiheät jengat... mutta holkki olikin tietenkin harvakierteel.. pitää sitten käyä teettämässä uusi holkki. sitten laitan siihen loctite 2701 ainetta minkä ny pitäs lukita ne kunnolla paikkalleen. taas joutuu odottelemaan..