99 löytyi siis neljän kateissaolo kuukauden jälkeen. Autovahinkokeskuksessa oli todella hyvä palvelu ja sain ostaa auton itselleni, kun vein sinne autosta irroittamani kilvet. Auto siis sai jäädä löytösijoilleen, josta aikomukseni on viedä se suoraan rekisteröinti,-ja vuosikatsastukseen. Kävin tänään ladatun akun, bensakannun ja pumpun kanssa paikanpäällä. Akku kiinni ja virrat päälle. Kaikki näytti olevan ok, paitsi ryyppyvipu. Se oli kiskottu sijoiltaan ja sen valo paloi asennosta riippumatta. Bensan varoitusvalo paloi (tietysti). Kuskin penkki oli kovin lähellä, eli autovoron oli oltava aika nappulakokoinen. Potutti, että oli ottanut sen blaukkarin etulevyn, mitä sillä tekisi? Tyhmä tietysti olin ollut, kun paikoilleen jättänyt...
Bensaa tankkiin ja hetken muutamalla pytyllä köhimisen jälkeen alkoi moottori kehrätä. Tein muutaman kiekan parkkialueella kilvettömällä autolla ja herkistelin jarruja, oli jo näkyvää ruostetta levyissä, eli oli jo jonkin aikaa ollut paikallaan. Tutkiessani tarkemmin, huomasin oikenpuoleisen vetoakselin uloimman kumin olevan lauenneen ja rasvaa lentäneen ulos. Muistinkin lievän kolkkeen kuuluneen vasemmalle käännyttäessä. Siis katsastuksessa ainakin vetarista pomppaa. Voiko vaihtaa parkkipaikalla itse? Erikoistyökaluja?Varaosaliikkeessä alkuperäinen n.50e. En tiedä oliko tässä hommassa järkeä, mutta 99:ssä hyvä maalipinta ja pellit ja...tyyliä...Pistin vielä lähtiessäni parit rattilukot, pitää odotella luovareita autovahinkokeskukseta ennen konttorille menoa...
99 löytyi
Re: 99 löytyi
Useampikin tapa varmasti tehdä, mutta suurinpiirtein näin tullut useamman kerran turattua:
-Napamutteri maassa löysälle
-Ujutetaan korin ja ylätukivarren väliin sopiva esine, esim. vanerilevyn palanen.
(tukivarsi pysyy vähän paremmassa asennossa remontissa.)
-Auto ilmaan ja rengas pois.
-Jarrupalat pois, paloja kiinni pitävä sanka voi olla tiukalla ja parkkipaikalla voi v-tutuskerroin alkaa nousta tässä vaiheessa, mutta jos lähtee irti niin hyvä.
-Käsijarruvaijeri irti
-Jarrusatulan pultit auki 2 kpl 19mm kannalla olevaa pulttia.
-Satula roikkumaan narulla vaikka jouseen, varoen jarruletkuja/putkia.
-Napamutteri pois
-Raidetangon pää irti
-Ylä ja alapallo irti tukivarresta pultit irroittamalla ja napa levyineen vedetään pois.
-Vaihdelaatikon päästä suojakumin panta pois (useimmiten joku aiempi omistaja vaihtanut metallikiinnityksen tilalle joko tuhdin nippusiteen tai ison putkiklemmarin)
-Vedetään vetoakseli pihalle ja poistetaan vanha suojakumi
-Etsitään vaseliinin seasta lukkorengas, jota levitetään käypäisllä pihdeillä tai leveällä ruuvarilla ja kopautetaan sopivalla nuijalla vanha nivel irti.
-Sitten vaan uusi kumi akselille, perään nivel ja vaseliinia ja kokoaminen toisinpäin.
Joku varmaan vaihtaa pienimmillä irroituksilla, mutta ainakin ilman nosturia aika hankalaa. Ja parkkipaikalla en kyllä alkaisi tuhrata, hyvin äkkiä homma tyssää johonkin jumineeseen osaan kuitenkin.
-Napamutteri maassa löysälle
-Ujutetaan korin ja ylätukivarren väliin sopiva esine, esim. vanerilevyn palanen.
(tukivarsi pysyy vähän paremmassa asennossa remontissa.)
-Auto ilmaan ja rengas pois.
-Jarrupalat pois, paloja kiinni pitävä sanka voi olla tiukalla ja parkkipaikalla voi v-tutuskerroin alkaa nousta tässä vaiheessa, mutta jos lähtee irti niin hyvä.
-Käsijarruvaijeri irti
-Jarrusatulan pultit auki 2 kpl 19mm kannalla olevaa pulttia.
-Satula roikkumaan narulla vaikka jouseen, varoen jarruletkuja/putkia.
-Napamutteri pois
-Raidetangon pää irti
-Ylä ja alapallo irti tukivarresta pultit irroittamalla ja napa levyineen vedetään pois.
-Vaihdelaatikon päästä suojakumin panta pois (useimmiten joku aiempi omistaja vaihtanut metallikiinnityksen tilalle joko tuhdin nippusiteen tai ison putkiklemmarin)
-Vedetään vetoakseli pihalle ja poistetaan vanha suojakumi
-Etsitään vaseliinin seasta lukkorengas, jota levitetään käypäisllä pihdeillä tai leveällä ruuvarilla ja kopautetaan sopivalla nuijalla vanha nivel irti.
-Sitten vaan uusi kumi akselille, perään nivel ja vaseliinia ja kokoaminen toisinpäin.
Joku varmaan vaihtaa pienimmillä irroituksilla, mutta ainakin ilman nosturia aika hankalaa. Ja parkkipaikalla en kyllä alkaisi tuhrata, hyvin äkkiä homma tyssää johonkin jumineeseen osaan kuitenkin.
Re: 99 löytyi
Kiitokset ohjeista! Hieman hankalalta vaikuttaa meikäläiselle. Kysyn korjaamolta hinta-arvioita ensin.
Mauno