Stage 1 Saab 9000 CSE 2.3t / ahdot tippuu 10min ajon jälkeen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
catpaps
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Touko 16, 2009 18:33

Stage 1 Saab 9000 CSE 2.3t / ahdot tippuu 10min ajon jälkeen

Viesti Kirjoittaja catpaps »

Tuli sitten laitatettua kyseinen virisatsi Maptunilla, kiitos heille hyvästä palvelusta ja muutenkin hyvästä "otteesta" hommiin.
Kotiin ajaessa alkoi kuitenkin rakas sotaratsuni vikuroimaan, liekö mukava tehonlisäys rasittanut vanhaa kaakkia, mutta murheita alkoi kuitenkin ilmaantua.
Noin reilun tunni ajon jälkeen alkoi ahdot aaltoilemaan aika rajusti, jonka syyksi todennäköisesti tulee varmistumaan hukkaportin kuoleentunut jousi. Uusi osa on jo tilauksessa ja tulossa viikolla 21, eli tämä asia saadaan hoidettu pois murhelistalta.
Auto siis toimi kohtuullisen mukavasti aaltoillen aina viime päiviin asti.
Nyt uutena ominaisuutena on ilmestynyt noin 10min/10-20km ajon jälkeen ahtojen totaalinen katoaminen. kone kerkiää olemaan lämmin ja tehoja on mukavasti kunnes kesken kaiken ahdot lopahtavat ja se on sit siinä. Asensimme ahtopainemittarin, jonka ilmoittamat lukemat olivat yhteneväiset ns. perse tuntumalle.
Alussa ahdot käyvät reilussa 1.0 bar:ssa, jonka jälkeen tutun aaltoilun jälkeen hiipuvat tuonne 0.9bar paikkeille. Sitten alkaa se hauskin vaihe, kesken ajon, kiihdytyksen tapahtuu jotakin ja tämän jälkeen ahtopaineita ei saa kirveelläkään 0.4bar yli. Aivan sama vaikka laulan hoosiannaan ja painan isolla vaihteella ylämäessä kaasun pohjaan tai pienellä vinkutan hitaasti/nopeasti rundit punaselle. 0.4bar on max ja piste.
Vika voi olla myös hukkaportissa mutta ongelma tulee päälle kuin vääntäisi katkaisijasta. Maptun onneksi suhtautui asiaan hyvin ja lupasivat toimittaa uuden mankkuventtiilin vai mikäs se oli :P, joten rupee vanhaan kaakkiin osia heti vaihtumaan.
Tänään vaihdoin uuden bensansuodattimen, joten tuolla osastolla ei ainakaan murheita pitäisi olla.
Varsinaista kysymystä ei minulla ole, mutta kirjoitan kuitenkin tästä viestin, jos jollain olisi yhteneväisiä ongelmia ja olisi jopa keksinyt tähän ratkaisun. Selaamalla en vastaavaa ongelmaa itse löytänyt.
Auto on Saab 9000 CSE 2,3t vm. 96 ja uskollisia kilometrejä on jo n. 200 540 tkm

******************************************

Ratkaistu / kiitos Hook:lle toimivan mankkuventtiilin lainauksesta.
Uskomatonta tässä on, että ensimmäinen venttiili hajosi reilussa tunnissa :evil:
Viimeksi muokannut catpaps, Su Touko 17, 2009 22:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
SAAB 9000 CSE -96 2.3t automaatti / stage1
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Stage 1 Saab 9000 CSE 2.3t / ahdot tippuu 10min ajon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Ahtojen seilaaminen oli omassakin tonnarissa riesana heti ekan stagetuksen jälkeen. Pitkään tuli hakattua päätä seinään ja tukkeutunut katalysaattori oli tähän syynä.

Sulla siis putoaa ahdot peruspaineille , eli vika voi ola mankkuvenassa tai sitten kone alkaa nakuttamaan ( käy laihalla ) lämmettyään ja sen takia softa pudottaa peruspaineille.

Huomasin tossa muuten konetta purkaessa että huohotinsysteemin imusarjaan tuleva letku oli sieltä vaahtomuovi "suojuksen" alta irtipoikki ja tuon takia on varmaan käynytkin laihalla kun on hörppinyt ylimääräistä ilmaa väliin. Kannattaa siis käydä ne kaikki letkut huolella läpi.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Stage 1 Saab 9000 CSE 2.3t / ahdot tippuu 10min ajon jälkeen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

catpaps kirjoitti:Tuli sitten laitatettua kyseinen virisatsi Maptunilla, kiitos heille hyvästä palvelusta ja muutenkin hyvästä "otteesta" hommiin.
Kotiin ajaessa alkoi kuitenkin rakas sotaratsuni vikuroimaan, liekö mukava tehonlisäys rasittanut vanhaa kaakkia, mutta murheita alkoi kuitenkin ilmaantua.
Noin reilun tunni ajon jälkeen alkoi ahdot aaltoilemaan aika rajusti, jonka syyksi todennäköisesti tulee varmistumaan hukkaportin kuoleentunut jousi. Uusi osa on jo tilauksessa ja tulossa viikolla 21, eli tämä asia saadaan hoidettu pois murhelistalta.
Auto siis toimi kohtuullisen mukavasti aaltoillen aina viime päiviin asti.
Nyt uutena ominaisuutena on ilmestynyt noin 10min/10-20km ajon jälkeen ahtojen totaalinen katoaminen. kone kerkiää olemaan lämmin ja tehoja on mukavasti kunnes kesken kaiken ahdot lopahtavat ja se on sit siinä. Asensimme ahtopainemittarin, jonka ilmoittamat lukemat olivat yhteneväiset ns. perse tuntumalle.
Alussa ahdot käyvät reilussa 1.0 bar:ssa, jonka jälkeen tutun aaltoilun jälkeen hiipuvat tuonne 0.9bar paikkeille. Sitten alkaa se hauskin vaihe, kesken ajon, kiihdytyksen tapahtuu jotakin ja tämän jälkeen ahtopaineita ei saa kirveelläkään 0.4bar yli. Aivan sama vaikka laulan hoosiannaan ja painan isolla vaihteella ylämäessä kaasun pohjaan tai pienellä vinkutan hitaasti/nopeasti rundit punaselle. 0.4bar on max ja piste.
Vika voi olla myös hukkaportissa mutta ongelma tulee päälle kuin vääntäisi katkaisijasta. Maptun onneksi suhtautui asiaan hyvin ja lupasivat toimittaa uuden mankkuventtiilin vai mikäs se oli :P, joten rupee vanhaan kaakkiin osia heti vaihtumaan.
Tänään vaihdoin uuden bensansuodattimen, joten tuolla osastolla ei ainakaan murheita pitäisi olla.
Varsinaista kysymystä ei minulla ole, mutta kirjoitan kuitenkin tästä viestin, jos jollain olisi yhteneväisiä ongelmia ja olisi jopa keksinyt tähän ratkaisun. Selaamalla en vastaavaa ongelmaa itse löytänyt.
Auto on Saab 9000 CSE 2,3t vm. 96 ja uskollisia kilometrejä on jo n. 200 540 tkm
Mitkä tulpat ja onko kokeiltu toisella DI kasetilla? Tonne nakuosastolle viittavalta vaikuttas.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Stage 1 Saab 9000 CSE 2.3t / ahdot tippuu 10min ajon jälkeen

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Ei olisi ensimmäinen T5 mankku, joka hajoaa alta aika yksikön. Uudet T5 venttiilit eivät tahdo kestää puolta vuotta pitempään ja osa hajoaa jo huomattavasti aiemmin.

Onneksi itse ei tarvitse enää kärsiä kyseisestä vaivasta :wink:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
catpaps
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Touko 16, 2009 18:33

Re: Stage 1 Saab 9000 CSE 2.3t / ahdot tippuu 10min ajon jälkeen

Viesti Kirjoittaja catpaps »

9000LPT kirjoitti:Ei olisi ensimmäinen T5 mankku, joka hajoaa alta aika yksikön. Uudet T5 venttiilit eivät tahdo kestää puolta vuotta pitempään ja osa hajoaa jo huomattavasti aiemmin.

Onneksi itse ei tarvitse enää kärsiä kyseisestä vaivasta :wink:
Hetki sitten takasin kotio, olimme siis testaamassa mahdollisia vikoja.
"huohotinsysteemin letku", jonka Kaide vinkkas on nyt vaihdettu, ei vaikutusta (näytti aika haperolta, niin vaihtoon vaan).
Ajo-ongelma taas sama, eli alussa liikahtaa, mutta hyvin nopeasti loppuu meno ja ilo.
Nyt kokeilimme radikaalisti ottaa mankulta hukkaporttiin menevä letku irti, vaikutus oli sanoinkuvaamaton.
Tiedossa oli, että nyt mennään boxissa olevaan 1.5 bar asti ja sitten napsahtaa bensan tulo poikki.
Varovaisesti liikkeelle ja ero on aivan mieletön, ahdot nousee heti alussa ja auto on todella ohjus.. herranen aika paljon tuosta 2.3litrasesta turbosta oikein saa ulos. Naama luumulla varovasti vauhtia ja hieman varovaisia kiihdytyksiä, meno aivan mielettömän mahtavaa.. on tuo Saab ihme peli.
Kehä I:n valoista jouduin kuin vahingossa kisaan tuplapakoputkisen Audi A4:n kanssa.. hra. Audi jäi jälkeen aivan pintakaasulla.. ei voi käsittää.. sry Audi :P
Ilmeisesti vika on nyt sitten nakutuksessa (bensapula?) tai mankussa.
SAAB 9000 CSE -96 2.3t automaatti / stage1
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Stage 1 Saab 9000 CSE 2.3t / ahdot tippuu 10min ajon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Kyllä sulla taitaa mankku olla paskana
catpaps
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Touko 16, 2009 18:33

Re: Stage 1 Saab 9000 CSE 2.3t / ahdot tippuu 10min ajon jälkeen

Viesti Kirjoittaja catpaps »

JouniCSE kirjoitti:
catpaps kirjoitti:Tuli sitten laitatettua kyseinen virisatsi Maptunilla, kiitos heille hyvästä palvelusta ja muutenkin hyvästä "otteesta" hommiin.
Kotiin ajaessa alkoi kuitenkin rakas sotaratsuni vikuroimaan, liekö mukava tehonlisäys rasittanut vanhaa kaakkia, mutta murheita alkoi kuitenkin ilmaantua.
Noin reilun tunni ajon jälkeen alkoi ahdot aaltoilemaan aika rajusti, jonka syyksi todennäköisesti tulee varmistumaan hukkaportin kuoleentunut jousi. Uusi osa on jo tilauksessa ja tulossa viikolla 21, eli tämä asia saadaan hoidettu pois murhelistalta.
Auto siis toimi kohtuullisen mukavasti aaltoillen aina viime päiviin asti.
Nyt uutena ominaisuutena on ilmestynyt noin 10min/10-20km ajon jälkeen ahtojen totaalinen katoaminen. kone kerkiää olemaan lämmin ja tehoja on mukavasti kunnes kesken kaiken ahdot lopahtavat ja se on sit siinä. Asensimme ahtopainemittarin, jonka ilmoittamat lukemat olivat yhteneväiset ns. perse tuntumalle.
Alussa ahdot käyvät reilussa 1.0 bar:ssa, jonka jälkeen tutun aaltoilun jälkeen hiipuvat tuonne 0.9bar paikkeille. Sitten alkaa se hauskin vaihe, kesken ajon, kiihdytyksen tapahtuu jotakin ja tämän jälkeen ahtopaineita ei saa kirveelläkään 0.4bar yli. Aivan sama vaikka laulan hoosiannaan ja painan isolla vaihteella ylämäessä kaasun pohjaan tai pienellä vinkutan hitaasti/nopeasti rundit punaselle. 0.4bar on max ja piste.
Vika voi olla myös hukkaportissa mutta ongelma tulee päälle kuin vääntäisi katkaisijasta. Maptun onneksi suhtautui asiaan hyvin ja lupasivat toimittaa uuden mankkuventtiilin vai mikäs se oli :P, joten rupee vanhaan kaakkiin osia heti vaihtumaan.
Tänään vaihdoin uuden bensansuodattimen, joten tuolla osastolla ei ainakaan murheita pitäisi olla.
Varsinaista kysymystä ei minulla ole, mutta kirjoitan kuitenkin tästä viestin, jos jollain olisi yhteneväisiä ongelmia ja olisi jopa keksinyt tähän ratkaisun. Selaamalla en vastaavaa ongelmaa itse löytänyt.
Auto on Saab 9000 CSE 2,3t vm. 96 ja uskollisia kilometrejä on jo n. 200 540 tkm
Mitkä tulpat ja onko kokeiltu toisella DI kasetilla? Tonne nakuosastolle viittavalta vaikuttas.

Maptun vaihtoi tulpat, en jaksa muistaa mitkä meni, mutta nämä oletettavasti on ok.
Kasetti on vaihdettu reilu 2v sitten nykimisen takia, nykimiset loppuivat siihen.
Punainen kasetti tuli laitettua.
Saan uuden mankun toivottavasti jo ensiviikolla, harmittava odotus on siis edessä.
SAAB 9000 CSE -96 2.3t automaatti / stage1
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Stage 1 Saab 9000 CSE 2.3t / ahdot tippuu 10min ajon jälkeen

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Kannattaa tehdä/teettää T7 modaus purkkiin, saat halvemman ja paremman mankkuvenan :)
#3834
catpaps
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Touko 16, 2009 18:33

Re: Stage 1 Saab 9000 CSE 2.3t / ahdot tippuu 10min ajon jälkeen

Viesti Kirjoittaja catpaps »

siiseli kirjoitti:Kannattaa tehdä/teettää T7 modaus purkkiin, saat halvemman ja paremman mankkuvenan :)
Ei mitään hajua miten tämä tapahtuu, mitä maksaa, missä tämän voi tehdä ja onko hyöty todellinen. Lisätietoja tietämättömälle :)
SAAB 9000 CSE -96 2.3t automaatti / stage1
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Stage 1 Saab 9000 CSE 2.3t / ahdot tippuu 10min ajon jälkeen

Viesti Kirjoittaja Kaide »

catpaps kirjoitti:
siiseli kirjoitti:Kannattaa tehdä/teettää T7 modaus purkkiin, saat halvemman ja paremman mankkuvenan :)
Ei mitään hajua miten tämä tapahtuu, mitä maksaa, missä tämän voi tehdä ja onko hyöty todellinen. Lisätietoja tietämättömälle :)
Joku "velho" ottaa sun purkin käteen ja tinailee sitä vähän ja samalla kertoo sulle että olisit saanut ton virityksen 1/5 hinnalla siitä mitä menit maksamaan :lol: Sitten vaihdetaan se mankkuvena uudempaan T7 malliin joka ei ilmeisesti hajoile. Kato tuolta styling ja tuning osastolta. Siellä hengailee kavereita jotka hoitaa tollase(kin) homman
catpaps
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Touko 16, 2009 18:33

Re: Stage 1 Saab 9000 CSE 2.3t / ahdot tippuu 10min ajon jälkeen

Viesti Kirjoittaja catpaps »

Kaide kirjoitti:
catpaps kirjoitti:
siiseli kirjoitti:Kannattaa tehdä/teettää T7 modaus purkkiin, saat halvemman ja paremman mankkuvenan :)
Ei mitään hajua miten tämä tapahtuu, mitä maksaa, missä tämän voi tehdä ja onko hyöty todellinen. Lisätietoja tietämättömälle :)
Joku "velho" ottaa sun purkin käteen ja tinailee sitä vähän ja samalla kertoo sulle että olisit saanut ton virityksen 1/5 hinnalla siitä mitä menit maksamaan :lol: Sitten vaihdetaan se mankkuvena uudempaan T7 malliin joka ei ilmeisesti hajoile. Kato tuolta styling ja tuning osastolta. Siellä hengailee kavereita jotka hoitaa tollase(kin) homman
Mitä jos tämä Harry Potter tinaa 1/5 senttiä liikaa oikealta ja minun vanhan sotaratsuni taival päättyy siihen. Kuppi kahvia teboililla ja "paska mäihä" perään toivottaa minut taxilla kohti pankin omistamaa asuntoa. Varmaan näin ei käy, mutta skeptikko kun olen, niin kärsin tästä lompakolla.
Vaikka ei tuolla katiskalla enää ole kuin tunnearvoa, niin silti.. :mrgreen:
SAAB 9000 CSE -96 2.3t automaatti / stage1
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Stage 1 Saab 9000 CSE 2.3t / ahdot tippuu 10min ajon jälkeen

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Muistaakseni fyysiset muutokset tuonne purkkiin vaati yhden komponentti jalan irroituksen ja yhden ylikytkennän tekemisen... Softapuolelle sit jotain säätöä...
#3834
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Stage 1 Saab 9000 CSE 2.3t / ahdot tippuu 10min ajon jälkeen

Viesti Kirjoittaja jmt »

Detaljit löytyy täältä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 34&start=0

Kukin saa sitten päättää, kuinka "triviaali" tuo modaus on.

Omassakin oli pudonnut ahdot peruspaineille viime viikolla, epäilen vahvasti magneettiventtiiliä, jonka tilasin Englannista, kun sain halvalla...
Jos näin on, niin kestihän se muutaman tuhat kilometriä ja alle puoli vuotta.

Voisi miettiä mikä rikkoo T5 magneettiventtiilit noinkin nopeasti. Onko sovellus semmonen, että esim. paine rikkoo sisällä olevat ohuet levyt? Mielestäni sijainti ei ole paras mahdollilen; syylärin kulmassa altis tärinälle (itsellä jälkiasennus, en tiedä onko samassa paikassa tehtaalla asennetuissa). Ehkä siirrän lokasuojaan seuraavan.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
catpaps
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Touko 16, 2009 18:33

Re: Stage 1 Saab 9000 CSE 2.3t / ahdot tippuu 10min ajon jälkeen

Viesti Kirjoittaja catpaps »

jmt kirjoitti:Detaljit löytyy täältä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 34&start=0

Kukin saa sitten päättää, kuinka "triviaali" tuo modaus on.

Omassakin oli pudonnut ahdot peruspaineille viime viikolla, epäilen vahvasti magneettiventtiiliä, jonka tilasin Englannista, kun sain halvalla...
Jos näin on, niin kestihän se muutaman tuhat kilometriä ja alle puoli vuotta.

Voisi miettiä mikä rikkoo T5 magneettiventtiilit noinkin nopeasti. Onko sovellus semmonen, että esim. paine rikkoo sisällä olevat ohuet levyt? Mielestäni sijainti ei ole paras mahdollilen; syylärin kulmassa altis tärinälle (itsellä jälkiasennus, en tiedä onko samassa paikassa tehtaalla asennetuissa). Ehkä siirrän lokasuojaan seuraavan.
Mainio linkki.
Samalla tuli hyvä yleiskuvaus, kuinka taitavia henkilöitä näiltä foorumeilta löytyy 8O .
SAAB 9000 CSE -96 2.3t automaatti / stage1
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Re: Stage 1 Saab 9000 CSE 2.3t / ahdot tippuu 10min ajon jälkeen

Viesti Kirjoittaja kena »

catpaps kirjoitti: Samalla tuli hyvä yleiskuvaus, kuinka taitavia henkilöitä näiltä foorumeilta löytyy 8O .
Jep! Samaa ei todellakaan voi sanoa monesta muusta autoaiheisesta tai merkkiuskovaisesta yhteisöstä.. Olen tuota asiaa koittanut päissäni pohtia enkä kyllä ole keksinyt syytä tähän. Varsinkin näissä vanhemmissa saabeissa jos on joku pulma, niin ellei etsimällä löydy niin kysymällä kyllä saa suurella todennäköisyydellä oikeita vastauksia. Oli pulma sitten miten syvällä auton mikrotasolla tahansa.

Tuolla toisen ruåtsalaisen automerkin foorumilla peräänkuuluttaisin samanlaisia nikkareita, kuin täällä :P

sori OT.
Audi urS4 kevyt huora
9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
Vastaa Viestiin