Innostuin eilen korjailemaan satkuni konepellin oikeassa etureunassa (kuskin jakkaralta katsottuna) ollutta ulkoisesti suhteellisen pientä ruostealuetta. Homma vaikutti ensialkuun helpolta hionta-pohjamaali-pintamaali-lakka -hommalta, mutta toisin kävi.
Kun aloitin poralla hiomisen, alkoikin pelti lähes välittömästi paukkua puhki. Osittautui nimittäin, että ilmeisesti konepellissä olevan ritilän kautta oli konepellin kaksoispelti-rakenteen väliin päässyt vettä, joka oli valunut nokkaan ruostuttaen näin oikeaa etureunaa sisältä päin.
Eipä auttanut muu kuin leikata peltisaksilla syöpyneet peltialueet pois ja yrittää siivoilla välissä ollut törky mahdollisimman tarkkaan pojjes. Jäljen siloittamiseen kului tuubillinen Blastic Baddingia, eikä lopputulos silti pahemmin siedä päivänvaloa.
Lopullinen ratkaisu lienee uuden konepellin hommaaminen, tai jonkinlaisen terveen palan hitsaaminen esim. romarilta ostetusta konepellistä. Kokemuksia ja kommentteja asian tiimoilta otetaan ilomielin vastaan!
Satkun konepelti olikin ruostunut sisältäpäin
Satkun konepelti olikin ruostunut sisältäpäin
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Tuttu juttu satkun omistajilla. Käytettyjä peltejä (hyviä/priimoja) saa muutamalla kympillä, joten mielestäni ei ole kovin järkevää alkaa vanhaa hitsailemaan. Sopivasti kun vielä kytistää niin saa valmiiksi oikean värisenkin niin jää maalauskulut pois. Tosin uudelleen maalatussa pellissä ei sitten ole kiveniskemiä tai naarmuja ollenkaan.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Minä hitsasin omaan projektisaabbiin tuon paikan juuri eilen.
Otin rälläkällä sisemmästä ja ulkoisesta pellistä niin paljon pois kunnes tuli tervettä peltiä vastaan. Sitten vain pellistä samankokoinen pala oikein kantattuna ensin sisäpuolelle hitsaten samaan tasoon. Sitten ulkopelti. Lopuksi tinaa ja ohut kerros pakkelia.
Ei tuosta kyllä erota että on hitsattu ollenkaan.
-tuomas-
Otin rälläkällä sisemmästä ja ulkoisesta pellistä niin paljon pois kunnes tuli tervettä peltiä vastaan. Sitten vain pellistä samankokoinen pala oikein kantattuna ensin sisäpuolelle hitsaten samaan tasoon. Sitten ulkopelti. Lopuksi tinaa ja ohut kerros pakkelia.
Ei tuosta kyllä erota että on hitsattu ollenkaan.
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi