Kalliskin remonti

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
JJ-77
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 07:18

Kalliskin remonti

Viesti Kirjoittaja JJ-77 »

Olen harkinnut 9-5 hankintaa, kun olisi tarvetta isoon farkkuun. Mitä mieltä olette ko. http://www.nettiauto.com/saab/9-5/2568596 minkä hintainen vaihteisto remppa kenties olisi?
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Kalliskin remonti

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

JJ-77 kirjoitti:Olen harkinnut 9-5 hankintaa, kun olisi tarvetta isoon farkkuun. Mitä mieltä olette ko. http://www.nettiauto.com/saab/9-5/2568596 minkä hintainen vaihteisto remppa kenties olisi?
Katselin jossakin vaiheessa samaa autoa, mutta en lähtenyt koeajolle. Ruotsista saa vaihdelaatikkoja n.2000€ ja vaihto päälle.

Kannattaa huomioida auton vuosimalli 2002, jossa on ainoana vuosimallina käytössä 5 vaihteinen automaatti ilman rattinappeja. Laatikon eroja uudempiin en ole tutkinut, koska totesin vaivan olevan ehjään verrattuna sen verran pieni. Jos tuntee hyvän automaatti korjaajan tai osaa itse tutkia laatikkoa, niin voi olla kannattava ostos.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kalliskin remonti

Viesti Kirjoittaja Rafu »

"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Kalliskin remonti

Viesti Kirjoittaja Termos »

9-5T kirjoitti:ihme ruikutusta kun alle 3000e seattiin on jouduttu kone vaihtamaan. ei kannata ihmetellä miksi käytetyt auton on kalliita.
No olihan siinä epäselvyyttä siitä, että onko vaihtomoottori päästönormien yms. takia kelvollinen kyseiseen autoon.

Oli. Ja autoliike hoiti hommansa loppupelissä oikein, vaikka asiakas joutuikin aika reilusti tappelemaan, että hommaan saatiin selvyys.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Kalliskin remonti

Viesti Kirjoittaja Termos »

9-5T kirjoitti: Olikohan koneen vaihto myyjäliikkeen syy?
Olenko sellaista väittänyt?
9-5T kirjoitti: Kalliiksi tulee jos jokaisesta autosta täytyy selvittää osien oikeellisuus, ikä ja miten suhtautua tarvikeosiin jos luulee ostaneensa alkuperäisen auton?
Mielestäni autoliikkeestä ostettu halpakin "katsastettu" auto on luovutettava sellaisessa kunnossa, että ostaja saa sillä ajaa laillisesti liikenteessä. Tai kauppakirjaan on merkittävä "ostaja kunnostaa auton omalla kustannuksellaan" yms.

Olen itse tehnyt autokaupat yllämainitulla ehdolla.

Ei ostajalta voida vaatia, että hän on perillä suomen byrokraattien määräämistä lakipykälistä, koskien auton moottorin vaihtoa ei alkuperäiseen ja kyseisen auton liikennelaillisuutta.

Asiallinen autokauppias hoitaa myymänsä auton katsastusasiat jälkikäteenkin kuntoon, jos kysymyksessä on noin iso asia.
Jos autokauppiasta ei pätkääkään kiinnosta myymiensä teknisten vekottimien kunto, niin ehkä kannattais siirtyä myymään vaikka puolukoita. Eikä esmes sieniä, siinäkin vaaditaan jotain tietämystä myynnissä olevista tuotteista :wink:

Kyseisen Seatin tapauksessa myyjä muutoskatsasti auton vaihdetulle moottorille, asiallisesti hoidettu homma loppujen lopuksi.

Muropaketissa asiasta väännettiin jo ihan riittävästi, en osallistunut vänkäämiseen siellä, enkä tämän enenpää kuormita foorumia, kantani tuli toivottavasti selville.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Kalliskin remonti

Viesti Kirjoittaja Termos »

9-5T kirjoitti:
Termos kirjoitti:
9-5T kirjoitti: Olikohan koneen vaihto myyjäliikkeen syy?
Olenko sellaista väittänyt?
Olenko sellaista väittänyt?
Heh :lol:

Luovutan.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Peetu
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Elo 16, 2004 16:25
Paikkakunta: T:la

Re: Kalliskin remonti

Viesti Kirjoittaja Peetu »

Terve!
Kävin alku vuodesta katsomassa kyseistä autoa (hinta silloin 8990€), ja olisin ostanutkin - mutta...
Silloin mitään vikaa ei ollut tiedossa. Turbo oli vaihdettu juuri. Otin auton päiväksi koeajolle, ja heti liikkeen pihasta lähtiessäni totesin, ettei laatikko pelaa niin kun pitää. D:n kun kytkee päälle, laatikko odottaa n. 2-3sek., ja sitten rytkäyttää vaihteen päälle. Ajossa laatikko hölmöili välillä aika rajusti, ja paukutteli ja nytkytteli ajoittain aika railakkaasti - ei kuitenkaan jatkuvasti. Joskus vaihtoi jopa ihan siististi. Soitin auton edelliselle omistajalle, ja kysyin, että onko huomannut vaihteistossa jotain outoa, kun se vaihtaa. Vastaus oli: "mitä? Eihän sitä tarvitse vaihtaa, se on automaatti..." :D Se siitä. (Kyseessä oli siis 70-vuotias mies, joka vaan ajaa autolla...). Koeajon päätteeksi viedessäni autoa takaisin liikkeeseen totesin vioista myyjälle, joka tuumasi, että "uus ei nyi!".

Auto kävi vaihteistoöljyjen vaihdossa, ohjelmiston päivityksessä ja siihen vaihdettiin vaihteiston jotkut tukikumit. Tuloksetta. Sen jälkeen he veivät auton johonkin automaattivaihteistojen korjauspajalle (olisikohan ollut powermatic tms.) Soitin itse sinne korjauspajalle ja kyselin kuulumisia, kun autoliikkeestä ei minulle mitään ilmoiteltu (vaikka niin oli siis sovittu). Korjaamolta annettiin hinta-arvioksi n. 3000-4000€, ja sanottiin, että ruotsista saa vaihtolootan hintaan n. 3000€.

Myyjän kanssa jutellessani, hän teki selväksi, ettei paljoa arvosta ko. korjaamon lausuntoa, vaan että he kyllä saavat laatikon kuntoon. Heillä oli tiedossa joku "Saabispesialisti", joka asian hoitaa. Jäin taas odottamaan soittoa myyjäliikkeeltä... Eipä ole kuulunut. "Kauppoja hieroimme" n. kolme viikkoa silloin. Eipä oikeen tuo informaatio toiminut liikkeen puolelta.
Vajaan viikon odotin soittoa, jonka jälkeen ajelin Ukiin, ja hain sieltä toimivan pelin alle. :D :D

Viime viikolla pysähdyin ihan vaan piruuttani tähän ko. liikkeeseen ohikulkiessani, ja huomasin auton olevan edelleen rivissä. Nettiautossa auto oli merkattu "myydyksi" aiemmin keväällä. Myyjä sanoi, ettei ole saanut vikaa selville, ja että vieläkin "vähän nykäsee", kun kytkee vaihteen päälle. Sanoivat myyvänsä auton siinä kunnossa, ja minkäänlaista takuuta ei vehkeelle anneta.

Tuon laatikon lisäksi auto sytyttää CheckEngine -valoa. Ennen koeajoani se oli juuri kuitattu pois, mutta se syttyi uudellen päivän mittaan ajellessani. Huoltohistorian mukaan vikaa on selvitelty, mutta ei ole saatu korjattua (eli valo on syttynyt useasti ennenkin). Koeajoni aikana kävin kuittauttamassa vikavalon pois, ja samalla tietenkin luettiin vikakoodit. Tulos oli muistaakseni "sytytyskatkoksia".

En tietenkään sano, etteikö autoa kannata ostaa, mutta tuossa kuitenkin jotain asioita, joita minä itse ko. autosta tiedän... :wink:
Subaru Legacy -08 BoxerDiesel
Triumph Sprint ST 1050

Ex: 9-5 2,0t A Vector Wagon -04, 9000 CS 2,0t -97 MapTun, 9000 CS 2,3i -95
JJ-77
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 07:18

Re: Kalliskin remonti

Viesti Kirjoittaja JJ-77 »

tattis

Eipä taida urahta rahojaan tohon vaan tyytyä hiukan vanhempaan vuosi kertaan!
Onko kellään kokemuksia V70, E mese, A6 vastaan 9-5
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Kalliskin remonti

Viesti Kirjoittaja Zomm »

JJ-77 kirjoitti:tattis
Onko kellään kokemuksia V70, E mese, A6 vastaan 9-5
Eemeli mese on kuin bussilla ajais. A6 on sisältä kiva, mutta ulkonäkö ei oikein innosta. Tiptronic loota ei kestä, V6 diesel ei kestä. Käsin hämmennettävä neloskoneella yllättävän pitkäikäinen, mutta kuka sellaisella jaksaa ajaa. Audin ajettavuutta en kyllä haukkuisi, mutta niitäkin on niiin monella alustalla, rengasvarustusta jne.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Kalliskin remonti

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Noo, offtopiciksi menee mutta menköön.

Uusimman korinen A6 on kyllä hieno peli ajaa, ja tämä uusin 3.0 V6 TDI kestää jopa kilometrejä. On muuten ketju jakopäässä kaiken hyvän lisäksi.

Taitavat nuokin olla vanhimmillaan vielä melko kalliita verrattuna femmoihin, -04 syksyllä tulleet ensimmäiset suomen kamaralle.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin