Lisäilmaluistin sähköt?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Lisäilmaluistin sähköt?

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Moi!!!


Kuinkas on. Kun kone käy ja mittaan mittarilla luistille tulevien johtojen välistä, niin pitäisikö tulla se 12 tai 14 volttia kokoajan? Meneekö toinen johto suoraan maihin ja toiseen tulee ileisesti ainoastaan moottorin pyöriessä virtaa....

Koneen lämpöisyys ei ilmeisesti vaikuta tähän asiaan mitenkään, vai?


Onko netissä hyviä sähkökuvia liittyen aiheeseen.....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Bensapumpunrele antaa virran lisäilmaluistille, eli käytännössä koneen käydessä siinä liittimessä pitäisi olla jännitettä. Lisäilmaluistin lämpötilariippuvuus tulee sen rakenteesta, eli siellä on bimetallijousi, joka kääntää luistin kiinni moottorin ja lämpövastuksen lämmetessä.

(bimetallijousi=kaksi erilaisen lämpölaajenemiskertoimen omaavaa metallia liitetty toisiinsa, jonka ansiosta jousi taipuu lämpötilan vaihtelun mukaan)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Juu,u.... Näinhän siellä olikin. Kiitos sielunvahvistuksesta..... :D

Toinen liitin oli vain melko syvällä siinä töpselissä, oli kait mennyt "edellä" yhä vain sisemmäs.... Pieni taivuttelu sai asian kuntoon. Ja pelkkä "virrat päällä" ei tosiaankaan riittänyt, vaan auton piti käydä, että virtaa tuli perille asti.

Onneksi ei ollut johtoja poikki......I hate it :twisted:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Vastaa Viestiin