Ahtovuoto kaasuläpän akselista

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Ilkka R
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 12:28
Paikkakunta: Iisalmi

Ahtovuoto kaasuläpän akselista

Viesti Kirjoittaja Ilkka R »

Törmäsinpä melko erikoiseen vikaan NG900:eni (vm. 1996) Garrett T25 -> MHI TD04HL-16T#6 (Volvon kompurapesä) projektissa. Itse turbon vaihto meni ongelmitta (630cc suuttimien, 3 bar MAP-sensorin ja muiden tarvittavien kilkkeiden kera), mutta ensimmäiset testilenkit ja niiden T5Suite-logit viittasivat jonkinasteisiin ongelmiin ahtopaineiden kanssa. 1.4 bar pyynnöllä 2750 rpm ylöspäin turbo ei saavuttanut pyyntöä kuin vasta ~3600 rpm jälkeen, jonka yläpuolella piikkasi sitten hieman ylikin, mutta esim. 3000 rpm kohdalla maksimituotto oli vain noin 0.9 baaria. Lukemani perusteella kyseinen hyrrä pitäisi jaksaa puskea hyvin jo alta 3000 kiekan, joten aavistus ahtovuodosta hiipi mieleeni. Muutoin auton käytös ja logien käppyrät vaikuttivat normaaleilta, joten kyseessä ei ollut mikään helposti bongattava vika.

Noh, eikun tulppaa imurööriin ja kompurakotelon nipasta painetta kompressorilla sisään. Noin 0.5 baarin kohdalla kaasuläppäkotelon suunnasta alkaa kuulua vaimeaa pihinää joka voimistuu koko ajan painetta nostaessa. 1.5 baarin ylipaineella suhina kuuluu jo erittäin selvästi, jolloin sen paikantaminen myös helpottuu. Suhina tulee kaasuläpän akselin juuresta.

Vuodon määrä oli karkeasti noin 0.1 bar/1s 1.5 baarin ylipaineella. Paineiden laskiessa vuodon nopeus tietysti hidastui, mutta suhinan pystyi erottamaan ainakin noin 0.5 baariin asti. Kaasuläpän asennolla ei ollut merkittävää vaikutusta vuodon määrään.

Purin ylimääräiset esteet akselin pään ympäriltä (kaasupolkimen ja vakkarin vaijerit, vivut ja jouset), jotta pääsin itse ongelman ytimeen. Akselissä tuntuu selvää klappia sormin heiluttaessa, joten eipä ihmekään, jos paineet eivät pysy sisässä.

Kysymykset:

1) Onko kukaan törmännyt vastaavanlaiseen vikaan, ja jos on, niin miten korjasit (haulla en ainakaan löytänyt mitään vastaavaa)?

2) Akselissa näyttää olevan jonkinlainen kiinteä, ei vaihdettavissa oleva holkki, joten onko ainoa korjauskeino uuden/tiiviin kaasuläppäkotelon osto?

3) Missä malleissa on samanlainen kotelo (OG9-3?)?

3) Liekö kyseessä mitenkin yleinen vika enempi tai vähempi ajatuissa yksilöissä (omalla ajettu 250 tkm), joka ilmenee selvästi vasta isompia ahtoja havitellessa?

PÄIVITYS: Vaihdoin koko läppäkotelon tuoreempaan ja vähemmän ajettuun, joka ei vuotanut juuri lainkaan akselin ympäriltä. Varsinainen ahtojen nousuun/spoolaukseen liittynyt ongelma ei kuitenkaan ollut kiinni tuosta vuodosta, vaan softan säädöistä. Hieman erilaisilla säädöillä (T5Suite) 1 bar saavutetaan nyt jo noin 2800 rpm kohdilla; 3000 rpm ahtaa jo tarvittaessa yli 1,5 bar.

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Ilkka R, Su Elo 02, 2009 12:33. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ahtovuoto kaasuläpän akselista (yleinen merkittävä vika!?)

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

no jopas. hyvin analysoitu
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Ilkka R
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 12:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Ahtovuoto kaasuläpän akselista (yleinen merkittävä vika!?)

Viesti Kirjoittaja Ilkka R »

vesa67 kirjoitti:no jopas. hyvin analysoitu
Sanos muuta, kyllä siinä muutama ympäripyöreä päivä vierähtikin testaillessa. Tarkastapas huvikseen ettei kolkissasi kuulu samanlaista suhinaa.... 8O
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Ahtovuoto kaasuläpän akselista (yleinen merkittävä vika!?)

Viesti Kirjoittaja Hook »

Perusteellinen tutkita kyllä.. Epäilen vain, että tuollaisen nuppineulan päätä pienemmällä reijällä ei vielä ole käytännön vaikutusta spooliin tai tehoihin, koska ahtimen tuottamat ja koneen nielemät ilmamäärät ovat ihan toista luokaa tuon vuodon rinnalla.

Vertailun vuoksi itselläni oli bypassin letkun kokoinen (25mm) reikä ahtoputkessa, jonka jälkeen paineet imusarjassa olivat "vain" vajaat 1.5 bar... :roll:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Ilkka R
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 12:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Ahtovuoto kaasuläpän akselista (yleinen merkittävä vika!?)

Viesti Kirjoittaja Ilkka R »

Paha sanoa. Iso Holset jaksaa varmaan kompensoida aika hyvin pienet vuodot, mutta piskuinen Mitsu hyytyy helpommin juuri pienemmillä kierroksilla, missä hyösuhde heikompi? Sitten keskialueella jaksaa taas puskea enemmän, joten vuotoa ei huomaa niin helposti?

Onko OG9-3:ssa identtinen kaasuläppäkotelo, jotta voin alkaa metsästämään tuorempaa osaa purkaamoilta?

EDIT: Itse itselleni vastaten - taitaapa olla. Ja eBaystahan noita käytettyjä näyttäisi löytyvän muutamalla kympillä. No täytyy vielä ensin kuitenkin yrittää tiivistää tuo alkuperäinen...
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Ahtovuoto kaasuläpän akselista (yleinen merkittävä vika!?)

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Ilkka R kirjoitti:Paha sanoa. Iso Holset jaksaa varmaan kompensoida aika hyvin pienet vuodot, mutta piskuinen Mitsu hyytyy helpommin juuri pienemmillä kierroksilla, missä hyösuhde heikompi? Sitten keskialueella jaksaa taas puskea enemmän, joten vuotoa ei huomaa niin helposti?

Onko OG9-3:ssa identtinen kaasuläppäkotelo, jotta voin alkaa metsästämään tuorempaa osaa purkaamoilta?

EDIT: Itse itselleni vastaten - taitaapa olla. Ja eBaystahan noita käytettyjä näyttäisi löytyvän muutamalla kympillä. No täytyy vielä ensin kuitenkin yrittää tiivistää tuo alkuperäinen...
Kyllä tuo läppäkotelo on kolkissa mielestäni erilainen. Vastikään vaihdoin sen. Ei ollut tuon näköinen.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahtovuoto kaasuläpän akselista (yleinen merkittävä vika!?)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Trionic7 kolkissa on aivan eri läppäkotelo (koska on sähköläpällä). T5 9-3 saattaa olla sen sijaan sama kuin NG900.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ilkka R
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 12:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Ahtovuoto kaasuläpän akselista (yleinen merkittävä vika!?)

Viesti Kirjoittaja Ilkka R »

baasenar kirjoitti: Kyllä tuo läppäkotelo on kolkissa mielestäni erilainen. Vastikään vaihdoin sen. Ei ollut tuon näköinen.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/THROTTLE ... 3A3|39%3A1

Kyllä ainakin tuolla kovasti väitetään NG900:ssa ja OG9-3:ssa olevan samanlainen?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ahtovuoto kaasuläpän akselista (yleinen merkittävä vika!?)

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

-94-98 NG900 Turbo, ja OG 9-3 -98-2000 mallien läppäkotelot ovat ainakin EPC:n mukaan samalla osanumerolla joka on 91 66 596.
Ilkka R
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 12:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Ahtovuoto kaasuläpän akselista (yleinen merkittävä vika!?)

Viesti Kirjoittaja Ilkka R »

Hook kirjoitti:Perusteellinen tutkita kyllä.. Epäilen vain, että tuollaisen nuppineulan päätä pienemmällä reijällä ei vielä ole käytännön vaikutusta spooliin tai tehoihin, koska ahtimen tuottamat ja koneen nielemät ilmamäärät ovat ihan toista luokaa tuon vuodon rinnalla.

Vertailun vuoksi itselläni oli bypassin letkun kokoinen (25mm) reikä ahtoputkessa, jonka jälkeen paineet imusarjassa olivat "vain" vajaat 1.5 bar... :roll:
Sen verran vielä tarkennusta asiaan, että vuotava "reikä" ei ole tuo kuvissa näkyvä pieni rako/hahlo akselin ja rungon välissä olevassa holkissa, vaan ilmaa tulee koko akselin ympäriltä. Eli akseli on vaan kulunut (tai holkki) väljäksi, jolloin ilma alkaa vuotaa akselin ja holkin välistä. Vaikea arvioida "reiän" kokoa, mutta tuo 0.1 bar sekunnissa - puolessatoista pitää aika hyvin paikkaansa.

Yritän nyt ensin kehitellä tuohon akselin juureen jonkinlaista tiivistettä. Jos se ei onnistu, niin sitten eBaysta uudempi (ja toivottavasti tiiviimpi) läppäkotelo tilaukseen.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Ahtovuoto kaasuläpän akselista (yleinen merkittävä vika!?)

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Minuteman kirjoitti:-94-98 NG900 Turbo, ja OG 9-3 -98-2000 mallien läppäkotelot ovat ainakin EPC:n mukaan samalla osanumerolla joka on 91 66 596.
Mulla on OG 9-3 vm. -00 ja siinä on erilainen body throttle ja -00:than ovat käsittääkseni jo kaikki T7 -malleja ja sähköläpällä, niinkuin jcarlson jo tuossa selvensi.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahtovuoto kaasuläpän akselista (yleinen merkittävä vika!?)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

2000 on 9-3:ssa siitä erikoinen vuosimalli että täyspaine 185hv ja Aero 205hv ovat T7, mutta matalapaine 154hv on vielä T5. 2001 kaikki ovat T7.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin