9-3 Aeron 00-01 hankinta

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

9-3 Aeron 00-01 hankinta

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Moi,

Mielessä 9-3 Saab Aeron hankinta, niin onko millainen peli ja mitä tyyppivikoja luvassa?

Vm. olisi 2000-2001 ja ehkäpä automaatilla?

Kerro kokemuksiasi! Niin hyvät kuin huonot kiinnostaa...
-*-Elämä on-*-
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9-3 Aeron 00-01 hankinta

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Minulla on nyt melko tasan vuosi vm 2000, käyttöönotto 1999, automaatti-aeron hankinnasta. Vertailupohjaa oli vuoden 2002 pienpaineturbosta, joka meni tuolloin aikoinaan lunariin (tosin joku lapin ukko oli sen vakuutusyhtiöltä ostanut, ja kovasti kehui hankintaansa).

Aerossa oli hankintahetkellä 154tkm takana, huollot tehty edellistä öljynvaihtohuoltoa lukuunottamatta merkkihuollossa. Ensituntumalta tuntui hieman jämäkämmältä kuin tuo edellinen pirssi (ne jouset), ja kun tallan löi pohjaan niin ekstra 50 heppaa sai virneen naamalle - vaikka automaatti tietenkin syö osan tuosta tehohyödystä. Manuaaliin verrattuna automaatti tuntui ihan mukavalta ajaa; onhan se melko perinteinen, mutta vaihtaa kun pitääkin, ja toimii muutenkin loogisesti. Sen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, ja tehohyödyn menetys on minulle sopiva kompromissi ajomukavuuden ja huoltovapauden kanssa (ei holkki- tai kytkinremonttia tiedossa).
Bensankulutuksesta sen verran, että manuaali söi jotain 8 litraa minun ajoilla, automaatti tuntuu nostavan kulutuksen 8.7:aan. Yli 120 km/h nopeudet alkaa syödä bensaa jo aika ahnaasti, sinällään pitkää viitosvaihdetta on ikävä. Enkat matka-ajossa talvella rajoitusten mukaan on kitsaat 7.2.

Sisusta on minulle Aeron parasta antia. Nahat on edelleen loistavassa kunnossa, ja sähköpenkkien jälkeen olisi todella vaikea palata edellisiin; ajoasennon saa aivan viimeisen päälle omaan mieltymykseen. Vaimokaan ei enää valita, edellisessä 93:ssa matkustajan penkin säädöt olivat melko puutteelliset.

Vikalistaa löytää sitten tätä foorumin osiota selailemalla. SID2:n pikselit korjasin foorumin ohjeilla ja vielä pelaa. Minulla on nyt 189tkm mittarissa, isoin probleema on ollut poikkiruostunut jousijalka (tai löytyy myös sanoilla olka-akselin pesä). Muutakin ruosteongelmaa on ollut hieman, kuskin oven saumakitin alta paljastui 30cm pitkä kukka, lisäksi konepelti alkaa olla aika lyöty. Tuonikäisessä autossa hyväksyn tämmöiset ongelmat (varsinkin minun ajoilla), sen takia automaalaamot on keksitty. Kannattaa silti vähän nyppiä niitä kittejä ostotilanteessa, kyllä sen huomaa jos kitti/maali jo kuplii.

Seuraavat isommat huolenaiheet ovat kohta vaihtokunnossa olevat puslat (täristää, tai 'nypyttää' +80 km/h ajossa) ja bensapumppu (tankin ollessa lähellä tyhjää ikäänkuin rusahtaa kun virrat lyö päälle). Olen laskeskellut, että bensapumppu on todennäköisin syy (tai jopa ainut, koska sytkäkasetti on vaihdettu kampanjassa uuten) miksi pirssi saattaa jättää tielle.

Muuten ongelmia ei ole ollut, vaan olen tehnyt vain ihan perushuoltoa autoon (jarrut lasketaan myös perushuoltoon). Esim. huohotinongelmaa ei ole näkynyt (smetanaa tikussa, huohotinletkut tukossa), mutta ajankin hyvin vähän vain lyhyitä ajoja. Niin no, takakontti saattaa kostua vararengastilasta, jos on kauan sateessa. Tämän syytä etsiskelen vielä, mutta muutkin ovat raportoineet ongelmasta.

Kaiken kaikkiaan hyvä auto kyseessä, itse maksoin omastani vuosi sitten kymppitonnin paremmalle päälle, nyt saanee jo alle. Suosittelen :lol:
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Vastaa Viestiin