Polttoaineen suodatin 9-5

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
mylyperi
"Kaasari"

Polttoaineen suodatin 9-5

Viesti Kirjoittaja mylyperi »

Kertokaa mulle missä sijaitsee pensansuodatin 9-5:ssa. Ois pitäny vaihtaa jo 100 000 km sitten. Voiko ite vaihtaa vaan pitääkö saada nosturiin tai jotain.
9-5 2.3t bsr stage1 1998 RAKETTI!
9-3 2,0t bsr stage1 2008 Nopee, mutta ei raketti.
J.V.A
"Hirsch"

Re: Polttoaineen suodatin 9-5

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

mylyperi kirjoitti:Kertokaa mulle missä sijaitsee pensansuodatin 9-5:ssa. Ois pitäny vaihtaa jo 100 000 km sitten. Voiko ite vaihtaa vaan pitääkö saada nosturiin tai jotain.
Auton pohjassa oikean takarenkaan etupuolella.
Voi vaihtaa itse, työn helpottamiseksi on hyvä saada auto ylös vaikkapa pukeille ja käyttää suodatin tyhjäksi ettei valu bensat hihaan :wink: .
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
eeskola
"Aero"

Viesti Kirjoittaja eeskola »

J.V.A kirjoitti:
mylyperi kirjoitti:Kertokaa mulle missä sijaitsee pensansuodatin 9-5:ssa. Ois pitäny vaihtaa jo 100 000 km sitten. Voiko ite vaihtaa vaan pitääkö saada nosturiin tai jotain.
Auton pohjassa oikean takarenkaan etupuolella.
Voi vaihtaa itse, työn helpottamiseksi on hyvä saada auto ylös vaikkapa pukeille ja käyttää suodatin tyhjäksi ettei valu bensat hihaan :wink: .
Vaihto onnistuu kyllä muistaakseni nostamattakin, mutta toki helpompaa, jos sen saa edes vähän ylös (esim. takakulma pukin päälle ja takarengas pois).

Vaikka sen (yli)paineettomaksi saisikin käyttämällä (esim. bensapumpun sulake irti,), niin jäähän se kaljapurkin kokoinen suodatin silti täyteen bensaa. Eli joka tapauksessa bensaa tulee valumaan hihaan/lattialle/silmään tai jonnekin muualle enemmän tai vähemmän arkaan paikkaan, ellei ole varovainen ja vaikka olisikin. Kannattaa siis olla joku astia valmiina, jonne valuttelee sitä, sekä kasa rättiä.

Käytännön vinkkinä kannattaa katsoa asennettaessa huolellisesti suodatinpurkin asento, ettei letkut jää kauheasti kiristyneeseen asentoon.

Vaihdon jälkeen käynnistettäessä kannattaa muutaman kerran käännellä virrat päälle/pois ennen starttausta. Tuolloin se pumpun "esikäyttö" ehtii nostella paineet ja auto lähtee kunnolla käyntiin heti.

E
mienkoiv
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

9-5T kirjoitti:Vuosimallista riippuen helppo tai hankala homma normityökaluilla.
itsellänikin odottelee suodatin vaihtoa...

et viittis hieman tarkemmin valottaa, mitkä vmallit niin hankalia on ja miksi...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

mienkoiv
"Hölösuu"

9-5T kirjoitti:uudempi pieni suodatin "vaatii" erikoistyökalun, vanhempi on ihan banjopulteilla eikä vaadi kuin uudet tiivisteet.
OK...itselläni motonetista ostettu bosch eikä siinä mitään tiivisteitä ainakaan paketissa ole..pitääkö siis ostaa tiivisteetkin? (vm. -99)

Jussi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jussi »

... ja vaikka paketissa sattuisi olemaankin kupariprikat niin kannattaa silti ostaa sinne kunnolliset usitit.

Sama pätee kyllä öljyproppuihin ja moneen muuhunkin paikkaan. Kupariprikoilla on aivan turha leikkiä kun kunnollisiakin tiivisteitä saa. Tehdas leikkii niillä vain siksi että ne maksavat murto-osan usitin hinnasta.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
mylyperi
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja mylyperi »

Helppo homma oli ite vaihtaa. kiitos vinkeistä:)
9-5 2.3t bsr stage1 1998 RAKETTI!
9-3 2,0t bsr stage1 2008 Nopee, mutta ei raketti.
mienkoiv
"Hölösuu"

georgahti kirjoitti:jaahas - sama homma itellä edessä..

eli mistä niitä kunnollisia tiivisteitä saa? ja onko itse suodattimelle joku parempi paikka hankinnalle kuin motonet?
Motonetistä saa Boschia(kin)

Vastaa Viestiin