Öljynpainemittari - miten?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Öljynpainemittari - miten?

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve taas!

Pitäs tässä samalla turbon öljyputken korjauksen kanssa asentaa öljynpainemittaria autoon. Siis aloitin ihan siitä anturin asentamisesta, koska nyt on sopivasti imusarja yms. irti (muuten mittarin anturin asennus ei oikein onnistu).

Mutta hankaluuksia mittarin aentamisen kanssa silti tuntuu riittävän. Nyt ensinnäkin on sopiva Y-haaroituskappale (ja mittari). Myös sopivia kuparitiivistetitä on hankittu.

Vanhan öljynpaineanturin otin irti. Ja tutkailun jälkeen öljypaineanturin paikalle asennettiin se y-kappale, ja tähän sitten uuden tiivisteen kera se vanha öljynpaineanturi.

Tämän jälkeen piti asentaa öljynpainemittarin "kellomallinen" anturi. Mutta eipä mahtunutkaan kunnnolla paikalleen vaan ottaa nakutusanturiin ja etenkin nakutusanturin pistokkeeseen kiinni.

Tämän jälkeen saatiin ratkaisuta ongelmaa toisella päällekkäisellä sovitekappaleella, joka siis siirtää öljykelloa kauemmaksi moottorista. Nyt vaan on ongelma se, että sovitekappaleissa on yksi ylimääräinen lähtö.

Koetettiin laittaa tähän sitten ylimääräistä lämpöanturia. Mutta eihän se sinne mahtunut, koska oli liian pitkä, tai siis tässä toisessa sovitekappaleessa on molemmissa lähdöissä niin lyhyet kierteet.

Mikäs nyt neuvoksi? Jostain kai pitäs kehitellä siihen yhteen lähtöön hienokierteinen korkki, kierteet siis samat kuin lämpöanturissa. Mutta mistä sellaisia mahtaa löytää?

Vai olisko missää netissä myytävänä vaihtoehtoisia sovitekappaleita? Noi mitä nyt on käytössä ovat Bilteman valikoimista.

Vai onko muilla ideoita taikka tietoa miten 9000 2,3 pitkälohko turboon kannattaa asentaa öljynpainemittari?
SAAB
mikaels
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Öljynpainemittari - miten?

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Jos pitkälohkossa on öljysuodatin samassa paikkaa kun lyhytlohkossa, niin kuvassa näkyy vaihtoehtoinen ratkaisu. Adapteria saa ainakin PCS:ltä
Kuva
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljynpainemittari - miten?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tarttis tuunailla tohon vanhempaan tonttuun öljynpaine ja -lämpömittarit.

Onko tuo laippa suositeltavin tapa toteuttaa ko. mittaukset? Helpoin se varmaan on, mutta onko "luotettava"?
Toisaalta: eihän tuo välilaippa voi mitenkään aiheuttaa ongelmia öljynkierron tai suodattimen toiminnan kannalta? Eihän :?

Jos raati näyttää vihreää valoa, uskaltaudun kamppeet hakemaan. Bil**massakin näytti tuollaista sinistä adapteria olevan kaupan..

Vielä kun laitetaan AP-mittari keskikonsoliin, thyyning :P
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Öljynpainemittari - miten?

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Mulla on ollu toi bilteman adapteri 3 filtterin vaihtoa jo kiinni. Ei mitään ongelmia adapterin kanssa. Helppo asentaa ja suht varma.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
aero
-
Viestit: 9122
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Öljynpainemittari - miten?

Viesti Kirjoittaja aero »

teesalama kirjoitti:Tarttis tuunailla tohon vanhempaan tonttuun öljynpaine ja -lämpömittarit.

Onko tuo laippa suositeltavin tapa toteuttaa ko. mittaukset? Helpoin se varmaan on, mutta onko "luotettava"?
Toisaalta: eihän tuo välilaippa voi mitenkään aiheuttaa ongelmia öljynkierron tai suodattimen toiminnan kannalta? Eihän :?

Jos raati näyttää vihreää valoa, uskaltaudun kamppeet hakemaan. Bil**massakin näytti tuollaista sinistä adapteria olevan kaupan..

Vielä kun laitetaan AP-mittari keskikonsoliin, thyyning :P
Mulla on tommonen Bilhelveten versio B202-tonnarissa ja siinä kiinni paine- ja lämpöanturit (viisarit sitten tietty kabiinissa). En toki hirveämmin ole tuolla kulkineella ajellutkaan, mutta eipä siitä ainakaan vielä ole ongelmiakaan ollut *kop kop*.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Öljynpainemittari - miten?

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Ainoa "haitta" tollasessa laipassa on se, että ÖP on ennen suodatinta, eikä pääkanavassa missä on varoitusvalon anturi. En sitten tiedä onko sillä juuri väliä. Millaisia öljynlämpöjä ootte mittaillu ihan normiajossa? Tuntuu että itellä mittari kusettaa ainakin 10 astetta.
M97CSB234EFM57001 RE85
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Öljynpainemittari - miten?

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

No mulla on ny kumminkin asennettuna se öljynpaine anturi sinne samaan paikkaan, ns. moottorin taakse, kuin missä alkuperäinen öljynpaineanturikin on.

Saatiin sovitekappaleet soviteltua, ja kierteet tiivistettiin putkiteipillä. Mitattiin myös että maadoitus on kunnossa, oli joten ei tarvinnut erillistä maadoitusjohtoa.

On se anturia siellä nyt pysynyt vielä toistaikseksi, ja ei edes liitokset vuoda (ennen putkiteippi-tiivisteen laittamista vuosi).

Jotkut tosin väittävät, että mittarien anturin pitäisi asentaa letkujen avulla moottoritilan laitaan. Että muka kaikki sovitekappaleet murtuvat tärinästä?
SAAB
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Öljynpainemittari - miten?

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Oliko veemäinen paikka päästä sinne koneen taakse käsiksi? Tarviiko nosturia?
M97CSB234EFM57001 RE85
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljynpainemittari - miten?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Anturin vissiin pystyy vaihtamaan yläkautta, ainakin näin käsitin kun selailin aiheeseen liittyviä viestiketjuja.

Mikäs kierre siinä anturissa koneen takana on?
Ja onko esim. joku bilteman T-kappale sopiva haaroittamiseen?
Niin ja kestääkö telfon-teippi kauan tuota moottoriöljyä?

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ttarit.jpg

Paljon kysymyksiä, mutta kun tietoa ei ole :lol:
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin