etupään ongelmia -76 tupliksessa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

etupään ongelmia -76 tupliksessa

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Yritin haulla löytää vinkkiä ongelmiini, mutta en selkeitä vastauksia onnistunut löytämään.
Eli keula on oireillut auton ostohetkestä (n. 1kk sitten) saakka eri tavoin. Aluksi keulasta kuului matalaa ulinaa, joka vaikutti kovasti pyörän laakerin aiheuttamalta. Pyörissä ei kuitenkaan tunnu väljää tai rahinaa niitä vapaasti pyörittäessä. Ulina on myöskin hävinnyt kokonaan nyt, kun autoa on käytetty. Autohan oli hyvin vähällä käytöllä -ja lopulta useita kuukausia täysin ilman käyttöä- ennen kuin hankin sen. Eli jonkinlaista "asettumista", joka nyt käytön aikana on notkistunut, on saattanut tapahtua seisonnan aikana.
Lisäksi kaarteessa vedätettäessä saattaa ratissa ajoittain tuntua tykytystä, mikä viitannee vetonivelen vikaan. Välillä myös tappiin asti pyöriä kääntäessä kuuluu klonksahdus. Voisiko tuo klonksaus johtua myös kuluneesta vetonivelestä, vai olisiko sen aiheuttaja kuitenkin väljyys jossain ohjauksen osassa, kuten raidetangon päissä, hammastangossa, pallonivelissä? Muuten keula tuntuu todella tanakalta, eikä mitään vetelyä, väljyyttä tms. esiinny. Autohan on toki vanha ja kaikki keulan nivelet ja puslat on varmaan vaihdettava tässä hissukseen, mutta olisiko jotain tyyppivikaa, minkä voisi em. oireilla heti paikallistaa?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: etupään ongelmia -76 tupliksessa

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Jatketaan nyt tähän, kun liittyy noihin keulan mysteereihin. Eli, tuon ajossa kuuluneen ulinan aiheuttajaksi osoittautuikin takapyörän irronnut jarrupalan kitkapinta. Tämä ongelma on siis korjattu.
Etupään klonksahdukset ovat ehkä hieman lisääntyneet. Ääni kuuluu vain, kun autoa esim. paikoittaa ja kääntää pyörät aivan linkkuun. Toinen tilanne, missä klonksaus kuuluu, on tiukemmassa kurvissa, suht alhaisessa nopeudessa, jolloin auton massa siirtyy nopeasti puolelta toiselle. Kyseessä lienee joku pallonivelistä (en ala arvailemaan, mikä, sillä tuon ajossa kuuluneen ulinankin paikallistaminen oli hankalaa...). Muita ongelmia ei ajossa tunnu; auto ei vetele aikä ohjauksessa tunnu tyhjää. Pallonivelien vaihdosta on varmaan joku hyvä topici täällä jossain, mutta en vaan haulla sitä löydä. Eli ohajaisiko joku minut hyvän opastuksen pariin? Olen ymmärtänyt, että alemman pallonivelen toinen kiinnityspultti ei meinaa mahtua tulemaan ulos vetoakselin alta. Onko näin ja saako siis niveltä vaihdettua, irroittamatta vetaria?
Sitten vielä tämmöinen kumma löytö: Eli hammastangon päällä on joku vaahtomuovityyny, minkä päällä köllöttävät käsijarrun vaijerit ja vaihteensiirtotanko. Kuuluuko tuolla tosiaan olla tuollainen tyyny? Veikkaan, että ei, mutta varmistan nyt kuitenkin. Mitähän virkaa tuo pehmuste oiken voisi toimittaa? Olisiko jotkut läpiviennit huonossa kunnossa, jolloin esim. vaijerit ovat rämisseet häiritsevästi tms?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: etupään ongelmia -76 tupliksessa

Viesti Kirjoittaja jus »

Lahti411 kirjoitti:Sitten vielä tämmöinen kumma löytö: Eli hammastangon päällä on joku vaahtomuovityyny, minkä päällä köllöttävät käsijarrun vaijerit ja vaihteensiirtotanko.
Olisiko kyseessä käsijarruvaijerien kuorien puhkihankautumisen estoyritys? Alunperin vaijeri lienee vänkärin puolelta pannalla kiinni ohjausvaihteessa, mutta muuten ovat vapaasti, näin ainakin varaosakuvan perusteella vaikuttaisi.

Konksahduksesta: varmista että apukuskin ohjausvaihteen apukuskin puoleinen kiinnitys on jämäkkä. Ohjausvaihteen ja korin välissä on pieni alumiinista muotoiltu tuki, joka ajan kuluessa saattaa hapettua olemattomiin.

Pallonivelien vaihdosta: ei siinä mitään ihmeellistä ole, ongelma alapallonivelen irrottamisessa voi olla ettei puristinmallinen kartioliitoksen ulosvedin mahdu sinne vetonivelen alle, kartioliitoksen joutuu avaamaan lyömällä silmukan kylkiin tai irrotushaarukkaa käyttämällä.

Ennen keulan tunkkaamista ylös voi ylätukivarren alapuolelle laittaa jonkun vanerinpalan, joka estää jousta painamasta tukivarsia kovin vinoon kun keula on ylhäällä. Tällöin pallonivelet jää suorempaan asentoon ja työskentelyyn jää vähän enemmän tilaa.

Tässä lähinnä kuvitusta aiheesta, en ole käyttänyt tuossa esitettyä kikkaa:
http://uk.geocities.com/saab99tips/Susp ... joints.htm
Em. sivuston etusivu: http://uk.geocities.com/saab99tips

Iskunvaimentimen kiinnityksiä ei tarvitse avata ylhäältä eikä alhaalta.

Jos käytät irrotushaarukkkaa, haarukan hahlon väliä voi joutua leventämään, varmista uuden nivelen kartioon sovittamalla että leveys riittää, vähintään 19 mm.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=18736
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
66Saab74
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 12:15
Paikkakunta: Lahti

Re: etupään ongelmia -76 tupliksessa

Viesti Kirjoittaja 66Saab74 »

Aika yleinen vika toi hammastangon kiinnitys. Omassa oli sama vika ja leytyi vasta pallot vaihdettuani ja olin jo ottanut raidetangonpään irti huomasin tangon lonksuvan.
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: etupään ongelmia -76 tupliksessa

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tuo hammastangon kiinitys on ilmeisesti toteutettu sellaisin pukein, joiden päällä hammastanko istuu ja joihin se kiristetään pannoilla? Ainakin eilen äkkiseltään kokeiltuna kiinnitys tuntui ihan tanakalta, mutta toisaalta, eihän tuo kolauskaan kuulu kuin muutamissa ajotilanteissa ja on silloinkin melko vaimea. Eli ehkäpä kiinnityksissä on hieman väljää, mutta en sitä huomaa ohjauksen palikoita tutkiessani. Pitää vielä vaikka viikonloppuna kunnolla perehtyä tuohon.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: etupään ongelmia -76 tupliksessa

Viesti Kirjoittaja jus »

Lahti411 kirjoitti:Tuo hammastangon kiinitys on ilmeisesti toteutettu sellaisin pukein, joiden päällä hammastanko istuu ja joihin se kiristetään pannoilla?
Ainoastaan apukuskin puolella on se alumiinituki, "pukki". Kuskin puolella ohjausvaihteen kuori on jo itsessään muotoiltu kiinnittämiseen ilman lisäosia soveltuvaksi. Pannoilla ohjausvaihde kiristetään moottoritilan pohjapeltiä vasten.

PDF:n kuvassa osa numero 49 on se alumiinituki:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/ohjau ... umerot.pdf

Lisää kuvia:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/ohjaus/index.html

Korjaamokirjasta ohjausvaihdesivuja:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/ohjau ... vaihde.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: etupään ongelmia -76 tupliksessa

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kiitokset taas hyvästä materiaalista! Aina mukavampi tehdä remonttia kun tietää, mitä tavaraa sinne auton keulalle on piilotettu. Pitää tosiaan tarkistaa nuo kiinnityspisteet ensin ja mikäli ne ovat ok, täytyy kolinan aiheuttajaa alkaa sitten etsiä muualta. Tuskin tuon hammastangon läpikäyntikään pahitteeksi olisi.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Vastaa Viestiin