-83 tuplis nykii
-83 tuplis nykii
Moro,
Tuossa viikkositten kävin hakemassa vm 83 GL tupliksen,
noin 200k ajettu sedan,
500km auto on toiminut mainiosti, kunnes tänään
hieman enemmän vedättäessä auto rupesi nykimään ja kakomaan noin 3500rpm
ja veto loppui kokonaan 5000rpm kohdalla,
Osaisikos joku sanoa että missä vika tai mistä lähteä etsimään?
autoon juuri vaihdettu
tulpat,
v.jakajan kansi
pyörijä
bensansuodatin
ilmansuodatin
kaasari oli mallia solex(?) imo.
-p0tty
Tuossa viikkositten kävin hakemassa vm 83 GL tupliksen,
noin 200k ajettu sedan,
500km auto on toiminut mainiosti, kunnes tänään
hieman enemmän vedättäessä auto rupesi nykimään ja kakomaan noin 3500rpm
ja veto loppui kokonaan 5000rpm kohdalla,
Osaisikos joku sanoa että missä vika tai mistä lähteä etsimään?
autoon juuri vaihdettu
tulpat,
v.jakajan kansi
pyörijä
bensansuodatin
ilmansuodatin
kaasari oli mallia solex(?) imo.
-p0tty
Member #3674
Saab 900 S vm-90
Saab 900 S vm-90
Re: -83 tuplis nykii
Säädä sytkän kärkien kärkiväli kohdalleen (mittana norttiaskin kuori, tai sitten vaan sellainen about 0.5-0.7mm.), ei se ole oikeesti niin justiinsa, liian pieni kärkiväli aiheuttaa tuollaisia kuvailemisi oireita, säädä johonkin "tontille se".p0tty kirjoitti:Moro,
Tuossa viikkositten kävin hakemassa vm 83 GL tupliksen,
noin 200k ajettu sedan,
500km auto on toiminut mainiosti, kunnes tänään
hieman enemmän vedättäessä auto rupesi nykimään ja kakomaan noin 3500rpm
ja veto loppui kokonaan 5000rpm kohdalla,
Osaisikos joku sanoa että missä vika tai mistä lähteä etsimään?
autoon juuri vaihdettu
tulpat,
v.jakajan kansi
pyörijä
bensansuodatin
ilmansuodatin
kaasari oli mallia solex(?) imo.
-p0tty
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: -83 tuplis nykii
Nyt se tyhmä kysymys,
miten säädetään sytkän kärkien kärkiväli?
-p0tty
miten säädetään sytkän kärkien kärkiväli?

-p0tty
Member #3674
Saab 900 S vm-90
Saab 900 S vm-90
Re: -83 tuplis nykii
'83 on kärjetön sytkä..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Re: -83 tuplis nykii
Ei ainakaan omassani ollut (käyttöönotto 6/1983)lefa42 kirjoitti:'83 on kärjetön sytkä..
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: -83 tuplis nykii
99:ssä on kärjetön sytytys vm 84 alkaen.
Kärkiväli säädetään irrottamalla virranjakajankansi, pyörijä ja pölykansi, käännetään moottori sellaiseen asentoon että jakajan akselin korkein kohta painaa kärkiä auki, asetetaan rakotulkki kärkien väliin ja tarvittaessa löysätään kärkien kiinnitys jakajan pohjaan ja kiinnitetään oikeaan asentoon. Oikea kärkiväli vähintään 0,4 mm.
Viimeistely kosketuskulmamittarilla, kosketuskulma 47 - 53 astetta. Ajoituksen tarkastus ajoituslampulla.
Kärjet ja kondensaattori on hyvä vaihtaa joskus.
Kärkiväli säädetään irrottamalla virranjakajankansi, pyörijä ja pölykansi, käännetään moottori sellaiseen asentoon että jakajan akselin korkein kohta painaa kärkiä auki, asetetaan rakotulkki kärkien väliin ja tarvittaessa löysätään kärkien kiinnitys jakajan pohjaan ja kiinnitetään oikeaan asentoon. Oikea kärkiväli vähintään 0,4 mm.
Viimeistely kosketuskulmamittarilla, kosketuskulma 47 - 53 astetta. Ajoituksen tarkastus ajoituslampulla.
Kärjet ja kondensaattori on hyvä vaihtaa joskus.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: -83 tuplis nykii
Erikoista, onko mulla sitten ollut 3kpl '83 käyttöönotettuja '84:sia.ng900aero kirjoitti:Ei ainakaan omassani ollut (käyttöönotto 6/1983)lefa42 kirjoitti:'83 on kärjetön sytkä..

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Re: -83 tuplis nykii
Ei kai tuohon kovin kummallista sattumaa ole vaadittu, kuitenkin uusi vuosimalli on tullut aina elokuun alussa myyntiin, joten kunakin vuonna rekisteröidyistä melko suuri osa on ollut jo seuraavaa mallivuotta. Ei ihan puolet, muttei hirveän kaukanakaan siitä.lefa42 kirjoitti: Erikoista, onko mulla sitten ollut 3kpl '83 käyttöönotettuja '84:sia.
Petrossa taisi muuten olla kärjetön sytkä jo kauan ennen bensamallia. Alusta asti? Ja kukaan tuskin on muuttanut sytkää kärjelliseksi muuttaessaan ex-petron bensamalliksi.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: -83 tuplis nykii
Miulla oli -82 käyttöön otettu vm -83 99GL kärjettömällä sytytyksellä, sytkä näytti alkuperäiseltä eikä tietääkseni ollut petrosta muutettu? 

9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Re: -83 tuplis nykii
Moro taas,
ja kiitos vastanneille!
Nykiminen ja pätkiminen tosiaan loppui kärkien vaihdolla ja säädöllä,
MUTTA, kärkien vaihdon jälkeen tuplis ei meinaa käynnistyä lainkaan lämpimänä.
Kylmänä esim. aamuisin lähtee käyntiin melkeempä laakista.
Kun koneen saa ajettua lämpimäksi, eli mittari abaut puolivälissä, sammuttaa auton joksikin aikaa ja sitten koittaa käynnistää, niin ei lähde. startti pyörii mutta ei vain käynnisty.
Tarpeeksi kauan kun yrittää niin lähtee _yleensä_ =(
Mikähän mahtaa olla hajalla?
-p0tty
ja kiitos vastanneille!
Nykiminen ja pätkiminen tosiaan loppui kärkien vaihdolla ja säädöllä,
MUTTA, kärkien vaihdon jälkeen tuplis ei meinaa käynnistyä lainkaan lämpimänä.
Kylmänä esim. aamuisin lähtee käyntiin melkeempä laakista.
Kun koneen saa ajettua lämpimäksi, eli mittari abaut puolivälissä, sammuttaa auton joksikin aikaa ja sitten koittaa käynnistää, niin ei lähde. startti pyörii mutta ei vain käynnisty.
Tarpeeksi kauan kun yrittää niin lähtee _yleensä_ =(
Mikähän mahtaa olla hajalla?

-p0tty
Member #3674
Saab 900 S vm-90
Saab 900 S vm-90