Morjens
Eli kuinka ilmastoinnin kompura on yleensä hajonnut?
Omassa alkoi tulla "savumerkkejä" ! Eilen ajelin kotiin ja liikennevaloissa tuli savua konepellin alta oikealta puolelta. Oli pokassa pitämistä, kun toisella puolella oli poliisiauto samoissa valoissa. No eivät pysäyttäneet, ilmeisesti normaalia?
Kotiin kuitenkin pääsin ja toivoi, että ei koko auto syty palamaan. Avasin konepellin ja näyttää siltä, että kompuran hihnapyörän "kaula" on öljyssä. Öljyä on lentänyt "tangentin"/hihnojen suuntaisesti syylarille päin.
Nyt pitää vissiin ottaa kompuran hihna pois ja toivoa, että se oli siinä ja autolla voi ajaa? Vai olisikohan kampiakselin stefa korkannut ja öljyä tullut sieltä?
Kompuran korjaaminen voi olla työlästä?
Pari pientä kuvaa linkkinä jos osaan ne liittää tänne mukaan.
http://picasaweb.google.fi/Timolaas/Ton ... rXwb2lwQE#
-Timppa
Kuinka ilmastoinnin kompura on yleensä hajonnut
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 161
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Kuinka ilmastoinnin kompura on yleensä hajonnut
Voisin epäillä, että öljy on muualta peräisin. Käsittääkseni tuolla kompurassa ei mitään suuria määriä ole...
#3834
Re: Kuinka ilmastoinnin kompura on yleensä hajonnut
omassa kävi seuraavasti paisuntaventtiilin jumittumisen seurauksena:
-> paine kompurassa nousi luvattoman korkeaksi ja vuoti kaasut ylipaineventtiilistä kompuran takapäästä ja samalla meni kompuran akselintiiviste
-> vein liikkeeseen missä vaihdettiin uudet tiivisteet ja ylipaineventtiili
-> parin viikon päästä rupesi laippatiiviste vuotamaan, vein uudestaan liikkeeseen missä todettiin että tarvitaan uusi kompura
-> parin viikon päästä kaasut vuoti ulos ylipaineventtiilistä ja vein jälleen liikkeeseen missä todettiin että paisuntaventtiili on jumissa. Paisuntaventtiili ja kuivain uusittiin, putkisto uusittiin
-> parin viikon päästä oli kaasut taas vuotaneet pihalle. menin liikkeeseen missä kaasut täytettiin jälleen kerran. Siitä lähtein toiminut 5 vuotta.
Tähän kokemukseen perustuen voisin arvata että tapauksesi on vastava eli paisuntaventtiili on jumissa tai tukossa ja sen takia kompuran tiiviste vuotaa ja ylipaineventtiili päästi aineet ulos. Oikea korjaus olisi akselitiivisteen, kuivaimen ja paisuntaventtiilin uusinta sekä järjestelmän huuhtelu.
-> paine kompurassa nousi luvattoman korkeaksi ja vuoti kaasut ylipaineventtiilistä kompuran takapäästä ja samalla meni kompuran akselintiiviste
-> vein liikkeeseen missä vaihdettiin uudet tiivisteet ja ylipaineventtiili
-> parin viikon päästä rupesi laippatiiviste vuotamaan, vein uudestaan liikkeeseen missä todettiin että tarvitaan uusi kompura
-> parin viikon päästä kaasut vuoti ulos ylipaineventtiilistä ja vein jälleen liikkeeseen missä todettiin että paisuntaventtiili on jumissa. Paisuntaventtiili ja kuivain uusittiin, putkisto uusittiin
-> parin viikon päästä oli kaasut taas vuotaneet pihalle. menin liikkeeseen missä kaasut täytettiin jälleen kerran. Siitä lähtein toiminut 5 vuotta.
Tähän kokemukseen perustuen voisin arvata että tapauksesi on vastava eli paisuntaventtiili on jumissa tai tukossa ja sen takia kompuran tiiviste vuotaa ja ylipaineventtiili päästi aineet ulos. Oikea korjaus olisi akselitiivisteen, kuivaimen ja paisuntaventtiilin uusinta sekä järjestelmän huuhtelu.
9-3 SS 1.8t