Koneen irroitus / turbon huolto?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Koku
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 12:47

Koneen irroitus / turbon huolto?

Viesti Kirjoittaja Koku »

Moro saabisti kansa!

Pitäs näin talven tullessa nostaa saabista konepois ja kunnostaa se nyt sitten ihan perusteellisesti. Pitäs ainakin kansipahvivaihtaa ja ilmeisesti turbo huollotuttaa ( turbona mitsun td04). Onko teillä kokemusta mihin kannattaa turbo lähettää huoltoon ja kuinkakohan paljon sellainen kustantaan noin suurinpiirtein?

En ole ennen mistään autosta konetta pois ottanut, mutta mopojen/ moottoripyörien kanssa tultu sitten pelattu jonkun verran. Riittäkö ns. "näppituntuma" koneen uudelleen kasaamiseen? Ja voitteko kerto mistä sais halvimmat huolto/varaosat sitten tilattua. Ainakin kansipahvi menee tosiaan vaihtoon ja turbo huoltoon. Muusta en sitten vielä tiedä,että mitä sieltä löytyy!

Ja jos olisi joku ketä näit koneita on enemmänkin keulilta pois nostellut ja korjaillut niin mielellään ottasin yhteyttä ihan vaikkapa puhelimella ja jos lähettyvillä asustelisit niin mielellään livenäkin tulisin hakemaan tipsejä/ vinkkejä.

Tällä hetkellä autolla ajettu se n.223000 ja ahdot autossa n.1.2bar Tehoja se 300hv? saab 9-3 aero:sta kyse. Asustelen itse varsinais-suomessa! Elikkä jos tästä lähettyviltä löytyisi joku saabi guru, mielellään apua haluaisin!

Itselläni ei ole minkäänlaista nosturia että koneen saisi pois. Riittäkö tavallinen talja traktorin nosturissa pitämään koneen/vaihdelaatiko paketin pitämisen ylhäällä? Ja mistäköhän saisi näitä saabin koneen "räjäytyskuvia" tai huoltokirjoja. Olisi varmasti helpompaa katsoa kirjasta että mitenköhän se on vakioautossa mennyt. Ja mistäköhän turboruuvvin saisi ostettua ja mitenköhän se asennetaan autoon?

Kiitos jo etukäteen! :)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Koneen irroitus / turbon huolto?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Savutteleeko/meluaako turbo? Onko päittäisvälystä? Jos ei, niin ei se sitten huoltoa kaipaa.. TD04:t on yleensä erittäin kestäviä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: Koneen irroitus / turbon huolto?

Viesti Kirjoittaja MrG »

semmosen vinkin voin antaa että ruuvaa imusarja moottorista irti ja jätä se autoon kiinni niin säästyt paljolta sähkötyöltä.
Tämä toimii ainakin jos ottaa moottorin alakautta pois.
Itse moottorin purkaminen ja kasaaminen ei mitään rakettitiedettä ole.
Jakopäästä voi räpsästä valokuvan niin ei tarvi sitten kasaamisvaiheessa arvuutella miten päin ne ketjunohjurit ja ketjut sinne tulee.
Koku
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 12:47

Re: Koneen irroitus / turbon huolto?

Viesti Kirjoittaja Koku »

Kun auton käynnistää niin savua tulee jonkin verran (pakoputkessa kyllä). Auton lämmettyä sitä ei huomaa/ ei savuta niin paljoa. Päittäisväilys?? Ihmeellistä ulinaa se kyllä päästää kun irrottaa kaasusta Dumpin lisäksi.

Ulina tulee autosta oikealta puolelta ja dumpin suhakdukset vasemmalta puolelta, kuskin näkökulmasta katsottuna. Jos auto on paikallaan ja antaa kaasua niin että turbo tulee mukaan, niin silloin ei ulisemista kuulu, mutta ajossa sen kuulee hyvinkin. Mistä mahtaa johtua?

Ja onko kone siis helpompi ottaa ala vai yläkautta pois? Sopiikohan ihan perustyökalut ton motinpurkamiseen vai pitääkö olla jotain "merkkikohtaisia" työkaluja? Onkohan mitään niitä räjätys/ korjaus kirjoja myynnissä jossain täällä foorumeilla tai kirjakaupoissa?? :)
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Koneen irroitus / turbon huolto?

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

Koku kirjoitti:
Ja onko kone siis helpompi ottaa ala vai yläkautta pois? Sopiikohan ihan perustyökalut ton motinpurkamiseen vai pitääkö olla jotain "merkkikohtaisia" työkaluja? Onkohan mitään niitä räjätys/ korjaus kirjoja myynnissä jossain täällä foorumeilla tai kirjakaupoissa?? :)
Sun kannattaa hommata WIS ja hieman tutustua aiheeseen.
XC70 D5 -11
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: Koneen irroitus / turbon huolto?

Viesti Kirjoittaja MrG »

Viggenisti kirjoitti:
Koku kirjoitti:
Ja onko kone siis helpompi ottaa ala vai yläkautta pois? Sopiikohan ihan perustyökalut ton motinpurkamiseen vai pitääkö olla jotain "merkkikohtaisia" työkaluja? Onkohan mitään niitä räjätys/ korjaus kirjoja myynnissä jossain täällä foorumeilla tai kirjakaupoissa?? :)
Sun kannattaa hommata WIS ja hieman tutustua aiheeseen.

riippuu vähä minkälaiset olosuhteen on, mutta jos on nosturi käytössä niin trukkilavat moottorin ja laatikon alle, pultit irti ja kori ylös.

Kiertokangen ja kampiakselin laakerikansien irroitukseen tarvii 14mm 12-kulmaisen hylsyn, muuten pärjää normaaleilla työkaluilla.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Koneen irroitus / turbon huolto?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kysyjällä lienee T5 Aero jossa Mitsu? Eikös noilla kilometreillä Saabin turbokone ole yleensä vasta teini-iässä, eikä yleensä vielä vaadi sen suurempia remontteja? :D
Kuvaillut ääniefektit saattaisivat olla samanmoisia kuin omassa T25:ssä, josta oli kadonnut paljon materiaalia pakopuolen siivistä, joskaan omani ei savuttanut (ja akselin vaihdolla sekin tuli kuntoon).

Mietin vaan kannattaako sitä mahdollisesti ehjää konetta alkaa nostelemaan keulalta ennenkuin kokeilee ehjäksi tiedetyllä ahtimella, ahtimen kun vaihtaa muutamaan tuntiin paikalleen, ja varmaan se pitäisi joka tapauksessa vaihtaa?
Vuotaako kansipahvi vai miksi sitä lähdettäisiin vaihtamaan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: Koneen irroitus / turbon huolto?

Viesti Kirjoittaja MrG »

Riippu pidosta, mulla oli 267tkm ajettu kone ja runkolaakereissakin näky jo kuparit . :lol:
Vissiin Italian pojilta vähä unohtunu öljynvaihto.
Koku
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 12:47

Re: Koneen irroitus / turbon huolto?

Viesti Kirjoittaja Koku »

Wis löytyy koneelta. Tosin waretettuna ja jotenkin oudolta se tuntuis olevan ( ei pelitä kunnolla ) oisko parempaa torrenttia jollain niin sais senkin sitten kokeiltua että onko oma versio huono?

Nosturia ei ainakaan näillä näkymin saatavilla. Ajattelin ihan tolla perustalja tekniikalla ja traktorin nostimella ylös.

Hmm, mihinkö lähetit turbon huoltoon? vai huolsitko itse?

Kannenvälistä tulee hieman öljyä pihalle,ei mikään "suuri" vuoto eikä öljyäkään syö mitenkään Huomattavasti. Mutta eipä lähtenyt kannen kiristyksellä, joten ajattelin että voishan ton koneen irrottaa ja chekata samalla muutkin osat kuntoon! :)

Autossa hieman kiveniskuja / käytön jälkiä takakaarissa. Niin pitäs maalatakkin uudestaan. Kone huone menis samalla sitten jos koneen irrottaa?

Onko vinkkejä mistä sivuilta kannattais varaosia ruveta tilailemaan? Halvin mahdollinen tietysti. Täällä kyllä olis ihan merkkihuoltokin mistä sais noita varaosia, mutta ei kiinnosta maksaa niistä itseään kipeäksi heidän hinnoillaan...

Ja mistäköhän saisi "Jykevämmän" kansipahvin hommattua? tai muita tiivisteitä?
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: Koneen irroitus / turbon huolto?

Viesti Kirjoittaja MrG »

mä hommasin männänrenkaat ihan varaosakaupaupasta, laakerit marmoritiskiltä ja
stefat ja tiivistesarjan motonetistä.
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Koneen irroitus / turbon huolto?

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Mä oon peltoautoista nostellu koneita kaivurilla ja taljalla... on vähän turhan rouhea keino jos oikeista autoista puhutaan. Kaverin hommaan tarvitsee, traktorin etukuormaaja riittää nostoteholtaan melko varmasti :mrgreen:

En kyllä turhaan huolestuis ihan pienistä öljyvuodoista, ittestä tuntuu että kuuluu jo asiaan. :? Huoltamisen kannalta en konetta nostais pois, mutta varmaan eriäviä mielipiteitäkin löytynee. Varaosia kannattaa tähystää ulkomailtakin, esim. parts for saabs tms. Onnea prokkikseen :!:
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Koku
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 12:47

Re: Koneen irroitus / turbon huolto?

Viesti Kirjoittaja Koku »

Joo. Nyt sitten turbo sanoi sopimuksen irti. Edellisenä päivänä ihan normaalissa ohitustilanteessa kuuluu "PAM" ja ahdot pomppas 2 bariiin, meinas lähteä auto samalla lapasesta. Tänään sitten normaalissa ohitustilanteessa pintakaasulla "PAM" ja ahdot tippu nollaan. ALipainetta on, mutta hetikun pitäs turbon tulla mukaan näyttää että paineet nousis vaan max 0.2. Ja eihän se mihinkään kuljekkaan.

Onko tietoa, mikäköhän turbossa on? Laakeri vai siivet paskana? Onko hevosvoima.com hyvä paikka lähettää turboa huoltoon? Vai onkohan jossain muualla vika?
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Koneen irroitus / turbon huolto?

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Varmaan aika selvää romua ton jälkeen, mutta huono arvailemaan mennä. Helpoin, kun raivaat vähän romua edestä ja vilkaiset itse. Sekin pamahtaa kunnolla jos vaikka letku irtoaa esim. coolerin päädystä tai kaasuläpältä ym.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Koku
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 12:47

Re: Koneen irroitus / turbon huolto?

Viesti Kirjoittaja Koku »

Jep.
Voisin sanoa että nyt on vitutus kova.
Pitänee koko paska vaan työntää talliin ja ruveta sitten purkamaan osa osalta.
Olisko jollain tietoa mikä turbo vastais tota td04:sta parhaiten? Ja olis kestävä. Tai mistäköhän uuden td04:sen sais ostettua? yritin googlettaa mutta ei oikein löytynyt...

Olisiko varsinais-suomessa mitään saabista tietäjiä lisää? Sais vähän kaveria auttamaan tässä toimenpiteessä?
RaSaVili
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 13:47

Re: Koneen irroitus / turbon huolto?

Viesti Kirjoittaja RaSaVili »

Koku kirjoitti:Jep.

Olisko jollain tietoa mikä turbo vastais tota td04:sta parhaiten? Ja olis kestävä.
Mitsu on näköjään aika heikko puhallin, ei oo kestäny kuin 223tkm ja tööttiä 300 hp. Osta garrett gt 17 niin tiedät mikä on "kestävä" puhallin :lol: :lol:
#4275
9-3 2.0T
96 -76
Vastaa Viestiin