Mitkä kaikki viat voi heittää läpän siihen limp-home -moodiin (ja tietysti samalla tulee Check Engine päälle), mikä pitää käsin poistaa sieltä läpältä? Onko ne vain läpän itsensä viat/häiriöt vai onko se ziljoona erilaista vikaa, mitkä voi tuon aiheuttaa? Voiko tehonrajoitus tulla päälle Check Enginen yhteydessä ilman, että läppä menisi tuohon moodiin vai liittyykö nuo aina toisiinsa?
Heitti vain eilen ihan tasaisessa motariajossa tuohon (tunsi, kun se heitti tuon päälle; rele naksutteli kojelaudassa hetken; tehot pienemmälle; poljintuntuma hiukan erilainen "manuaalikäytöllä"; kävi kyllä ihan hyvin; kulutus ihan normaalinoloinen; tyhjäkäynti vähän ylhäällä). Ei ole ollut nykimisiä eikä katkoja eikä se nytkään mitään häiriköinyt - heittipä vain tuon päälle.
Masiinassa läppä vaihdettu uuteen noin kolme vuotta sitten. (Toki eihän mikään estä osan hajoamista uudelleen tietenkään jne.)Äsken resetoimassa käydessä tuotakin raotin ja oli ihan siisti ja kirkas ilman mitään öljymörjiä. Samoin imuputki oli hyvin siisti. Pitänee seurailla, toistuuko ja sitten luetuttaa vikakoodit, jos ilmestyy uudelleen. (kyseessä -99 2.3t)
E
Mitkä viat vetää läpän limp-homeen?
Re: Mitkä viat vetää läpän limp-homeen?
Mun ymmärtääkseni voi limbata kotelosta johtuvan viankin vuoksi.
Itsellä limbbasi tasaisessa ajossa muun vian vuoksi. Turbon letkusarjassa oli halkeama (vuoto), joka ilmeisesti sotki seokset ja meni siksi tilaan.
Silloin tosin moottorin äänet olivat erilaiset kovilla ahdoilla ja tuntui ahtavan niin maan perusteellisesti. Tehoja tuntui olevan parhaimmillaan 250 hv.
Ei kuitenkaan ehkä ihan tervettä koneelle, ennen kuin vika paljastui.
Itsellä limbbasi tasaisessa ajossa muun vian vuoksi. Turbon letkusarjassa oli halkeama (vuoto), joka ilmeisesti sotki seokset ja meni siksi tilaan.
Silloin tosin moottorin äänet olivat erilaiset kovilla ahdoilla ja tuntui ahtavan niin maan perusteellisesti. Tehoja tuntui olevan parhaimmillaan 250 hv.

Ei kuitenkaan ehkä ihan tervettä koneelle, ennen kuin vika paljastui.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Mitkä viat vetää läpän limp-homeen?
Tuo onkin hyvä vinkki. Täytyypä käydäkin pyhäpäivän ratoksi läpi letkut sekä tuossa läpän ympäristössä että sitten ahdin-välijäähdytin-imuputki -välillä muutenkin, vaikka mulla ei tunnukaan olevan 250 hp (paitsi 1.6 110 hp vuokra-Rellun jälkeen kyllä tuntui)...Tannisto kirjoitti:Mun ymmärtääkseni voi limbata kotelosta johtuvan viankin vuoksi.
Itsellä limbbasi tasaisessa ajossa muun vian vuoksi. Turbon letkusarjassa oli halkeama (vuoto), joka ilmeisesti sotki seokset ja meni siksi tilaan.
Silloin tosin moottorin äänet olivat erilaiset kovilla ahdoilla ja tuntui ahtavan niin maan perusteellisesti. Tehoja tuntui olevan parhaimmillaan 250 hv.![]()
Ei kuitenkaan ehkä ihan tervettä koneelle, ennen kuin vika paljastui.
Läpän vähätkin (tosi vähät) liat jo putsasin pois, mutta en jaksanut lähteä ajamaan turha-ajoa koeajoksi, kun tuskinpa se resetin jälkeen heti kuitenkaan iskisi päälle... Pitänee keksiä jotain hyötyajoa.

E
Re: Mitkä viat vetää läpän limp-homeen?
Eikös noihin ollut joku päivitys jonka myötä salliittiin suuremmat toleranssit jollekin arvoille ennen läppäkotelon limpputilaan menemistä? Muistaakseni aikanaan omaan 9-5:een tehtiin Mäkelän Autossa jokin sellainen muutos (omani ei tosin mennyt siihen tilaan kuin kerran, kun IC:n alalähdön kumiputki lähti irti).
Vai onkohan tuo muutos tehty jo kaikkiin 9-5:iin huoltojen yhteydessä?
Tai sitten muistan ihan omiani
Vai onkohan tuo muutos tehty jo kaikkiin 9-5:iin huoltojen yhteydessä?
Tai sitten muistan ihan omiani

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Mitkä viat vetää läpän limp-homeen?
Toleranssin suurennus on vain laastariratkaisu hajoamassa olevalle läppäkotelolle. Se läppäkotelo osaa toimia vähän huonosti ajomukavuuden kannalta vaikka ei vielä edes limputtaisi joten jos johtuisi siitä niin vaihtaisin viallisen osan.
Mutta jos pari vuotta sitten on vaihdettu uuteen niin en usko että vika on siinä vaan jossain muualla (esim. juuri ilmavuoto) joka aiheuttaa limpin.
Mutta jos pari vuotta sitten on vaihdettu uuteen niin en usko että vika on siinä vaan jossain muualla (esim. juuri ilmavuoto) joka aiheuttaa limpin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Mitkä viat vetää läpän limp-homeen?
Ja kyllä sieltä sitten sellainen imuvuoto löytyikin. Siinä imusarjassa on sellainen pienellä pultilla kiinni oleva muovinen liitoslaippa, josta lähtee pari letkua (mikä lie), ja siitä oli se kiinnityspultti löysällä/melkein irti, joten siitä se vuoti. Tällainen vika olikin esiintynyt aiemmin ainakin viestiketjuissa "Kaasua, tai sitten ei" ja "Käyntihäiriö".jcarlson kirjoitti:
Mutta jos pari vuotta sitten on vaihdettu uuteen niin en usko että vika on siinä vaan jossain muualla (esim. juuri ilmavuoto) joka aiheuttaa limpin.
Tuo kiinni ja nyt parinkymmenen km koeajolla toimi paremmin ja veti vielä puhtaammin kuin ehkä mun aikana koskaan eikä se tosiaan huonosti ole toiminut missään vaiheessa. Kaipa se siitä on hiljalleen irronnut lisää ajan myötä ja nyt mentiin vuodossa jonkun rajan yli sitten. Muut hommat masiinaan oli tosiaan melkein puhtaan läpän tod.näk. turha lisähinkkaaminen (ja tietysti läpän limp-homen vapautus ja check enginen poisto akkunapa irti -metodilla).
Kiitokset oikeaan suuntaan johtaneista vinkeistä sekä Tannistolle että jcarlsonille. Seuraillaan tilanteen kehittymistä, mutta kohtuuhyvä luottamus on siihen, että vika taisi tulla ratkaistua.
E