Puhaltimen moottorin ongelmat

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
baasisti
"Kaasari"

Puhaltimen moottorin ongelmat

Viesti Kirjoittaja baasisti »

Tervehdys!

Olen jo pitkään seuraillut foorumia taustalla, mutta nyt on aihetta siirtyä kirjoittajien joukkoon, sillä tarvitsen tietämystänne.

Autoni (9000tbo -88, automaattinen ilmastointi) tuuletukseen on tullut ongelmia. Eli siis ei tule puhallusta ei. Joskus sopivassa mutkassa/töyssyssä puhallin intoutuu muutamaksi sekunniksi aktivoitumaan. Aiemmin puhaltimen moottorista on kuulunut jo vikinää eli laakeritkaan eivät enää uuden veroisia liene.

Itse olen varsin kykenemätön tekemään mitään autolleni, mutta onneksi on ystäviä, joilla on enemmän käden taitoja. Kaverini kanssa ongelma saatiin hallintaan viikoksi pariksi teippaamalle puhaltimen moottorille meneviä piuhoja ynnä liitin sopivaan asentoon. Tämän ratkaisun petettyä toivoimme hapettuneen liittimen vaihtamisen auttavan. Eipä auttanut. Kovasti jonkin asteiselta kosketushäiriöltä kuulostaa, kommentteja?

No nythän olen jo henkisesti varautunut uuden moottorin ostamiseen. Mutta sen vaihtaminen tuntuu olevan kaikkien tietolähteiden mukaan tajuton revohka, puoli autoa purkuun=liian monta euroa korjaamolle opiskelijan kukkarosta. Eli nyt homman tehneiltä toivoisin ohjeita operaation suorittamiseksi ilmastoituun (ilmastointi on tosin jo poissa pelistä ja freonit käsittääkseni loppu) autoon. Ystäväni ei ole ennen puuhaillut 9000:n parissa. Korjausoppaassahan kehotetaan vain kääntymään asiantuntevan korjaamon puoleen...

Ennen huikeaa puhaltimen moottorin vaihtoprojektia voisi yrittää huokeampia ongelman ratkaisuja. Tämän takia olisi hienoa, jos jostain löytyisi kuvia/ohjeita puhaltimen moottorista, josta näkisi, missä asennossa palikat kotelossa ovat. Missä asennossa hiilille menevät johdot ovat jne., jos sieltä vaikka tsägällä löytyisi helposti havaittava piuharikko, jonka voisi korjata puhaltimen moottorin paikallaan ollessa, koteloa avaamalla...? Ja minkälainen mahtaa olla puhaltimen moottorin laakereiden rakenne? Voiko niitä kenties yrittää elvyttää voitelemalla ja siis pääsekö niitä voitelemaan koteloa avaamalla?

Niin, ja voiko kuvailemani ongelmat johtua tästä nopeudensäätöyksiköstä, josta olen joidenkin puhallusongelmien yhteydessä foorumilta lukenut?

Olen nämä kysymykset muotoillut autoista ymmärtämättömänä "mekaanikko-kaverini" tiedon janoa muistellen. Kiitän jo etukäteen kaikista asiallisista kommenteista, vinkeistä, linkeistä, kuvista, ohjeista yms.
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Puhallinkotelon kyljessä on pyöreäkulmainen luukku, johon tulee käsivälintaisella puhallusnopeuden säädöllä olevissa autoissa alennusvastus. Ilmastoiduissa tuo aukko on peitetty muovikannella. Kun otat muovikannen pois, pääset tunnustelemaan puhaltimen siipipyörän liikkumishalukkuutta ja vaikka annettua alkuvauhtia.

Moottorin laakereista ongelma tuskin johtuu. Etupään laakeri on aikalailla ulottumattomissa, takapään laakerin ja samalla johtoläpiviennin lähettyvillä oli 87-autossa reikä jossa kumitulppa, 92-autossa tuota reikää ei ollut. Ei siitä reiästä juuri mitään saa voideltua, vaikka ilmeisesti voitelua varten tuollainen tulppa on ollutkin.

Nopeudensäätöyksikössä oleva ongelma tullee poissuljettua jos irrotat puhaltimen johtoliittimen ja tarjoat moottorille sopivan sulakkeen läpi jännitettä akulta.

Kun kuitenkin päädyt moottorinvaihtoon, näistä ohjeista saattaa olla apua:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 3239#53239
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin