Koneen ääni kylmänä
Koneen ääni kylmänä
Moro! Ongelmana nyt 900s Vm94 josta kuuluu sellane "rahina tai hankaava" ääni kun kone käy kylmänä. Ääni on aikas kovaa mutta hiipuu ja loppuu kokonaan kun kone saavuttaa oikean käyntilämpötilan. Ääni paikallistettu apukuskin puolelle konehuonetta. Onkos syytä huolestua? Jakoketjuko menossa?
Ja mahtaako jäähdytysnesteen häviämisellä olla syy yhteyttä asiaan? (Säiliö tyhjeni ~3:ssa viikossa kokonaan). Käyntiin auto lähtee hyvin eikä ole ongelmia tyhjäkäynnissäkään.
Ja mahtaako jäähdytysnesteen häviämisellä olla syy yhteyttä asiaan? (Säiliö tyhjeni ~3:ssa viikossa kokonaan). Käyntiin auto lähtee hyvin eikä ole ongelmia tyhjäkäynnissäkään.
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Re: Koneen ääni kylmänä
Ihan ensiksi tarkistaisin apulaitteiden käyttöhihnan ja rullat, kenties joku laakeri menossa?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Koneen ääni kylmänä
Itselläkin oli samanlaisia oireita kun vesipumpun laakeri hajosi.
Vettä katosi samalla. Uusi vesipumppu + hihna + rulla /rullat korjasi asian.
Autotarvikeliikkeet myy myös moottoristetoskooppia jolla voit kuunnella mm moottorin ääniä, jos epäilet jakoketjua.
Vettä katosi samalla. Uusi vesipumppu + hihna + rulla /rullat korjasi asian.
Autotarvikeliikkeet myy myös moottoristetoskooppia jolla voit kuunnella mm moottorin ääniä, jos epäilet jakoketjua.
Saab 93 vm 99 - 200+hp
Re: Koneen ääni kylmänä
Oireet kuullostaa niin ylihyppivältä tasapainoakselien ketjulta..
Kestää näyn talvikelissä 10...15min ja sitten lakkaa.
Yleensä autoilla on ajettu 200...300t ilman moottoriremppaa..
Korjauksena joko jakopääremppa, tai vain ketju mäkeen alakautta.. Mielellään vielä pikaiseen, kun tuota metallilastua vuoleentuu rattaista kokoajan.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=13007
Hook
Kestää näyn talvikelissä 10...15min ja sitten lakkaa.
Yleensä autoilla on ajettu 200...300t ilman moottoriremppaa..
Korjauksena joko jakopääremppa, tai vain ketju mäkeen alakautta.. Mielellään vielä pikaiseen, kun tuota metallilastua vuoleentuu rattaista kokoajan.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=13007
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Koneen ääni kylmänä
Kyseisellä autolla on ajettu 230tkm. Jos kyseessä pesipumpun laakeri niin vesivuoto auton alle? Onkos vaihto isokin operaatio.
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Re: Koneen ääni kylmänä
Vesipumpun laakeri taisikin muuten ääntä lämpimänäkin.
Suosittelen stetoskoopin ostoa tai lainaamista niin voit kuunnella ääniä lohkosta.
Että löytäisit kohdan, tai että kuuluuko moottorista vai ei, ja mistä päin.
Ja käyttöhihnaa varoen...
Epäilisin että veden häviäminen ja tuo meteli saattavatkin olla kaksi eri vikaa.
Muistaakseni ei merkannut vesipumpun paikkaa, kun vuotoa enemmänkin silloin kun auto käynnissä ja yleensä silloin liikkeessä.
Lämppärille menevä 90 asteen kulman tekevä letku usein syynä vuotoon,
yleensä tosin hajonnut 10 vuoden jälkeen jo. Ja siinä juuri se 90 asteen kulman tekevä kohta. Itse paikantaisin vesivuotoa siten että ajon jälkeen katsoisin auton merkkaaman paikan ja etsisin vuotoa sen paikan yläpuolelta.
Vesipumpun vaihto ei ole iso homma, mutta ensin kandee sulkea pois tuo tasapainoakselin ketju, ettei tule kalliiksi.
Taas kerran minulla oli enemmän tahtoa auttaa, kuin tietoa...
Suosittelen stetoskoopin ostoa tai lainaamista niin voit kuunnella ääniä lohkosta.
Että löytäisit kohdan, tai että kuuluuko moottorista vai ei, ja mistä päin.
Ja käyttöhihnaa varoen...
Epäilisin että veden häviäminen ja tuo meteli saattavatkin olla kaksi eri vikaa.
Muistaakseni ei merkannut vesipumpun paikkaa, kun vuotoa enemmänkin silloin kun auto käynnissä ja yleensä silloin liikkeessä.
Lämppärille menevä 90 asteen kulman tekevä letku usein syynä vuotoon,
yleensä tosin hajonnut 10 vuoden jälkeen jo. Ja siinä juuri se 90 asteen kulman tekevä kohta. Itse paikantaisin vesivuotoa siten että ajon jälkeen katsoisin auton merkkaaman paikan ja etsisin vuotoa sen paikan yläpuolelta.
Vesipumpun vaihto ei ole iso homma, mutta ensin kandee sulkea pois tuo tasapainoakselin ketju, ettei tule kalliiksi.
Taas kerran minulla oli enemmän tahtoa auttaa, kuin tietoa...
Saab 93 vm 99 - 200+hp
Re: Koneen ääni kylmänä
Lämppärin letku kannen päästä kyllä yleensä ihan räjähtää ajosa ja heittää kaikki vedet samantien pihalle, eikä aloita pienellä tihkumisella.
Itse irroittaisin moniurahihnan ja laittaisin käymään kylmänä hetkeksi, jonka jälkeen jos ääni ei kuulu, niin vika löytyy tuolloin ulkopuolisesta apulaitteessa, kuten vesipumpusta, laturista, ilmastoinnin kompurasta, kiristimestä ja ohjainrullista.
.. Jos taas ääni edelleen kuuluu, niin Veikaan vahvasti tp-akselien ketjua.

Itse irroittaisin moniurahihnan ja laittaisin käymään kylmänä hetkeksi, jonka jälkeen jos ääni ei kuulu, niin vika löytyy tuolloin ulkopuolisesta apulaitteessa, kuten vesipumpusta, laturista, ilmastoinnin kompurasta, kiristimestä ja ohjainrullista.
.. Jos taas ääni edelleen kuuluu, niin Veikaan vahvasti tp-akselien ketjua.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.