Satasen vauhdissa ulvoo vaihde päällä
Satasen vauhdissa ulvoo vaihde päällä
Maantienopeuksilla (80 km/h -->) on alkanut kuulumaan samanlaista ulvontaa, kuin mitä voisi kuulua äänekkäistä renkaista, mutta ulvonta ei tule renkaista, vaan kuuluu ainoastaan silloin, kun on vaihde päällä ja painaa kaasua. Ulvonta on sitä korkeampaa mitä enemmän nopeutta. Pienillä vaihteilla ulvontaa ei kuulu vaikka kierrokset olisi siellä 3000 paikkeilla. Mistä ulvonta mahtaa kuulua, jostain kohtaa voimansiirtoa? Mitä toimenpiteitä on todennäköisesti edessä? 9000 CD -91, ajettu 400 000.
Re: Satasen vauhdissa ulvoo vaihde päällä
Kuullostaa vaihteiston laakereilta, voipi olla että laatikko pitää avata ja laakeroida, tai sitten ostaa korjattu laatikko.MJP kirjoitti:Maantienopeuksilla (80 km/h -->) on alkanut kuulumaan samanlaista ulvontaa, kuin mitä voisi kuulua äänekkäistä renkaista, mutta ulvonta ei tule renkaista, vaan kuuluu ainoastaan silloin, kun on vaihde päällä ja painaa kaasua. Ulvonta on sitä korkeampaa mitä enemmän nopeutta. Pienillä vaihteilla ulvontaa ei kuulu vaikka kierrokset olisi siellä 3000 paikkeilla. Mistä ulvonta mahtaa kuulua, jostain kohtaa voimansiirtoa? Mitä toimenpiteitä on todennäköisesti edessä? 9000 CD -91, ajettu 400 000.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: Satasen vauhdissa ulvoo vaihde päällä
Sitä vähän pelkäsinkin. Taitaa vaan vaihteistoremontit olla aika kalliita, tonnilla ei vielä pääse mihinkään?9000cst kirjoitti: Kuullostaa vaihteiston laakereilta, voipi olla että laatikko pitää avata ja laakeroida, tai sitten ostaa korjattu laatikko.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 746
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Itse teetin puolitun autotallissa jossa hän piti otiminimellä firmaa pystyssä. Maksoi 500e laakerit stefat jne ja työ....Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Minulla ulvoi myös, vaihdatin laakerit ja kytkinsarjan hintaan 1108e. Myös työ mukaan luettuna, minulla sama auto.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Myös "perä" saattaa ääntää näissä laatikoissa jos on kovin heikolla hapella. Itsellä leikkasi yhdestä laatikosta tasauspyörä kiinni kun annoin tarpeeksi kauan ääntää. Toisesta ääntävästä laatikosta levesi yksi laakeri totaalisesti pienen revittelyn jälkeen. Vaikkei se edes ääntänyt mitenkään hirmuisesti, oli siinä kuitenkin tosi väljät laakerit! Minä teit tuon rempan silloin itse mutta jos saa alle tonnilla teetettyä sen rempan niin kannattaa kyllä teetättää jossain, kun eivät ole tosiaankaan mitään halpoja nuo laakerit ja niitä menee sinne vielä aika monta ja tulee varmasti ainakin toimiva. Kannattaa kuitenki korjata aika pian eikä ajaa vaan menemään! Paljon vähemmän v***ttaa maksaa kallis korjautus nyt kuin että väljä laatikko räjähtää lopullisesti. Joudut sitten hommaan romikselta toisen "toimivan laatikon" tilalle joka toimii vielä huonommin kuin edellinen ja sitten siinä on kuitenkin taas sama laakeri remppa edessä! Nimimerkillä kokemusta on 

Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic
Samasta aiheesta: manuaalilaatikko ei ulvo eikä rohise, vaihtet toimii kuin ajatus MUTTA " moottorijarrutus" / kaasun höllääminen pienillä kierroksilla (isohkolla vaihteella) rohisee melko julmasti. Oisko tuo sitä Jarskan "perävikaa" enteilevä ääni? Poskilaakerit? Vetarit kunnossa (ei klappia) Tahtoo korjata ennen kuin kilahtaa. Onko korjauskokemuksia / hintahaitaria kellään?
Auto 2,3 16V vapari vm ´95
Auto 2,3 16V vapari vm ´95
Paha sanoa mikä siellä aivan tarkalleen ääntää mutta joku kuitenkin on vikana. Se kertoo jo aika paljon missä kunnossa laatikon sisukset on jos siinä kytkinakselissa tuntuu väljyyttä. Sitä ei tietenkään voi kokeilla kun laatikko irrallaan mutta kuitenkin. Jos akselissa on pysty ja pituus suunnassa väljää niin laakerit on sökönä eikä ne muutkaan laakerit siellä sisällä silloin yleensä ole sen kummemmassa kunnossa. Tuossa on kuvia siitä laatikosta josta se perä aikansa vinguttuaan räjähti.
http://www.students.oamk.fi/~t3spja00/vetopyora.htm
http://www.students.oamk.fi/~t3spja00/ratashalki.htm
http://www.students.oamk.fi/~t3spja00/reika.htm
http://www.students.oamk.fi/~t3spja00/vetopyora.htm
http://www.students.oamk.fi/~t3spja00/ratashalki.htm
http://www.students.oamk.fi/~t3spja00/reika.htm
Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic
Soittelin vähän korjaamoille, ja olivat sitä mieltä, että ujellus ei tod.näköisesti kuulu laakereista vaan hammaspyöristä, koska ujellus loppuu, kun nostaa kaasun, ja laakerithan jatkaa silloinkin pyörimistä. Sehän ei tietenkään tarkoita etteikö laakeritkin voisi olla vaihtokunnossa. Onpahan vaan aikas vaikeaa löytää Oulusta korjaamo, jossa suostuvat/osaavat tehdä Saabin laatikkoremontin. Monen mutkan kautta selvisi, että Välivainion Shellillä on Saabbimies, jolta homma hoituu, mutta on lomalla syyskuuhun asti, ja sitä ennen pitäisi tehdä 500 kilometrin reissu Saabilla... Saapa nähdä.
Niinpä, ujellus kuuluu väärin kohdistuvista rattaiden hampaista. Se, miksi rattaat kohdistuvat väärin, johtuu väljistä laakereista jotka sallivat akseleiden sivuttaisliikkeen.
Itse olen ajanut huutavalla laatikolla 80 tkm. Ääni voimistuu vedätettäessä/moottorijarrutuksessa, tasakaasulla mentäessä ei sitä välttämättä kuulu. Uskoisin, ettei ehjillä laakereilla rattaat pidä ääntä.
Aikeissa on kyllä teettää laakeriremontti, koska ääni on pikkuhiljaa voimistunut ja kuuluu nykyisin myös pienillä nopeuksilla.
Itse olen ajanut huutavalla laatikolla 80 tkm. Ääni voimistuu vedätettäessä/moottorijarrutuksessa, tasakaasulla mentäessä ei sitä välttämättä kuulu. Uskoisin, ettei ehjillä laakereilla rattaat pidä ääntä.
Aikeissa on kyllä teettää laakeriremontti, koska ääni on pikkuhiljaa voimistunut ja kuuluu nykyisin myös pienillä nopeuksilla.
Kyllä se voi johtua laakereistakin, melkeinpä todennäköisemminkin kuin hammaspyöristä. Vaatii melkoisia vaurioita hammaspyörien ryntöpinnoilla että niistä alkaa kuulumaan ujellus ja kun tuollaisia vaurioita syntyy niin syntyy myös niin paljon metallisilppua että laakeritkin alkavat kyllä ääntelehtimään.MJP kirjoitti:Soittelin vähän korjaamoille, ja olivat sitä mieltä, että ujellus ei tod.näköisesti kuulu laakereista vaan hammaspyöristä, koska ujellus loppuu, kun nostaa kaasun, ja laakerithan jatkaa silloinkin pyörimistä. Sehän ei tietenkään tarkoita etteikö laakeritkin voisi olla vaihtokunnossa. Onpahan vaan aikas vaikeaa löytää Oulusta korjaamo, jossa suostuvat/osaavat tehdä Saabin laatikkoremontin. Monen mutkan kautta selvisi, että Välivainion Shellillä on Saabbimies, jolta homma hoituu, mutta on lomalla syyskuuhun asti, ja sitä ennen pitäisi tehdä 500 kilometrin reissu Saabilla... Saapa nähdä.
Hammaspyörät ovat vinohampaisia, mistä johtuu että ne kuormittavat akseleita ja laakereita myös aksiaalisesti. Aksiaalinen kuorma luonnollisesti riippuu siirrettävästä momentista. Tästä syystä viallinen laakeri kuuluu eritavalla tai ei ollenkaan silloin kun kuormitus poistetaan (kaasu nostetaan). Tutumpana ilmiönä voi ajatella viallista pyöränlaakeria, joka tyypillisesti ääntelehtii voimakkaammin käännettäessä johonkin suuntaan, eli silloin kun siihen alkaa kohdistumaan merkittäviä aksiaalisia voimia.
Mitä MarkusJ sanoi tuossa edellä väljien laakereiden vaikutuksesta hampaiden asentoon pitää myös paikkansa ja toisaalta johtaa ennenpitkää myös hammasvaurioihin.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Satasen vauhdissa ulvoo vaihde päällä
MJP kirjoitti:Sitä vähän pelkäsinkin. Taitaa vaan vaihteistoremontit olla aika kalliita, tonnilla ei vielä pääse mihinkään?9000cst kirjoitti: Kuullostaa vaihteiston laakereilta, voipi olla että laatikko pitää avata ja laakeroida, tai sitten ostaa korjattu laatikko.
500€ makso mun laatikkoremontti. uudet laakerit, uusi vitosen napa vitosen ratas, ja nelosen ratas.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Juuri tämä sama kaveri joka on lomalla shellitä teki minun vanhaan tonttuun laakerointi rempan joten sinne ehdottomasti !MJP kirjoitti:Soittelin vähän korjaamoille, ja olivat sitä mieltä, että ujellus ei tod.näköisesti kuulu laakereista vaan hammaspyöristä, koska ujellus loppuu, kun nostaa kaasun, ja laakerithan jatkaa silloinkin pyörimistä. Sehän ei tietenkään tarkoita etteikö laakeritkin voisi olla vaihtokunnossa. Onpahan vaan aikas vaikeaa löytää Oulusta korjaamo, jossa suostuvat/osaavat tehdä Saabin laatikkoremontin. Monen mutkan kautta selvisi, että Välivainion Shellillä on Saabbimies, jolta homma hoituu, mutta on lomalla syyskuuhun asti, ja sitä ennen pitäisi tehdä 500 kilometrin reissu Saabilla... Saapa nähdä.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Päivitys tuohon minun laatikon ääntelyyn:
Ajelin eilen sellasen 350km lenkin mihin mahtui maantieajoa ohituksineen ja moottoritieajoa n. 120km n. 130km/h cruise-nopeudella.
Kotikulmilla ajelin hissukseen ikkuna auki illan lämmöstä naaatiskellen ja iski oivallus isolla O:lla! Ei enään samaa ääntä laatikolta
En usko ihmeparanemisiin mutta ei tänäänkään kuulunut mitään....onko tuo nyt sitä tyyntä ennen myrskyä????
Oulu on ihan mukava paikka mutta onko pääkaupunkiseudulla ketään kuka tekee saman laakerirempan, Torek Auto tekee paljon ja hyvin mutta laatikko hommiin ei ole työkaluja
Ajelin eilen sellasen 350km lenkin mihin mahtui maantieajoa ohituksineen ja moottoritieajoa n. 120km n. 130km/h cruise-nopeudella.
Kotikulmilla ajelin hissukseen ikkuna auki illan lämmöstä naaatiskellen ja iski oivallus isolla O:lla! Ei enään samaa ääntä laatikolta

Oulu on ihan mukava paikka mutta onko pääkaupunkiseudulla ketään kuka tekee saman laakerirempan, Torek Auto tekee paljon ja hyvin mutta laatikko hommiin ei ole työkaluja
