
Kuorma-auto tulille pitkän seisonnan jälkeen
Kuorma-auto tulille pitkän seisonnan jälkeen
Pitäis tuo M-B 809 hevosauto saada käyntiin muutaman kuukauden seisonnan jälkeen. Miten sitä kannattaisi valmistella, että homma onnistuisi? Akut meinasin irrottaa tänään ja laittaa laturiin. Tankissa on kesälaatu dieseliä. Talvilaatua aioin laittaa lisäksi tankkiin, mutta kannattaako sinne laittaa jotain lisäainetta? Mites suodattimen vaihto? Pakkastahan täällä oli -26 astetta pari yötä sitten. 

Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
Re: Kuorma-auto tulille pitkän seisonnan jälkeen
No onko se tankki täynnä? Voi olla hyhmässä kamis jos kesälaatua.
Kannattaa pitää roikassa suht pitkään. Monesti käynyt niin, että lähtee käyntiin ja hyytyy vähän ajan päästä. Suodattimet kannattaa toki vaihtaa, jos niitä ei ole vähään aikaa vaihdeltu. Talvilaatu diesel tuntuu menevän myös helposti hyhmään, jos on kesälaatua seassa. Varsinkin jos polttoainesäiliö ei sijaitse lähellä moottoria.

Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re: Kuorma-auto tulille pitkän seisonnan jälkeen
Alle puoli tankkia on kesälaatua ja tankki on perinteisesti rungossa ohjaamon takapuolella eli ei kovin lähellä moottoria.
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
Re: Kuorma-auto tulille pitkän seisonnan jälkeen
Vaihdat suodattimet ja reilusti vaan talvi diiseliä tankkiin, ei taida enää noi pakkaset niin kovat olla. Taitaa tuo kesä diisselikin suodattua tuonne -15C asti jos en ihan väärin muista.
#3834
Re: Kuorma-auto tulille pitkän seisonnan jälkeen
Tankkiin n. 20-30% 95 oktaanista bensaa ja vaikka litra 2-tahtiöljyä varmistamaan voitelua, tämän jälkeen uudet suodattimet jotka täytöt valmiiksi talvilaadulla ja ilmaus. Tämän jälkeen ajat tankin mahdollisimman tyhjäksi ja säähän sopivat kurat sisään.
96 M75 i12 5-speed 

Re: Kuorma-auto tulille pitkän seisonnan jälkeen
Kiitoksia hyvistä vinkeistä!
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
Re: Kuorma-auto tulille pitkän seisonnan jälkeen
Niin dieleliinhän voi sekoittaa bensaa pakkaskestävyyden paratamiseksi. Noin 20,30 % on hyvä, siis joka auttaa mutta ei vielä aiheuta onglemia. Jossain oli että ongelmia alkaa tuleen vasta kun dieseliä oli 70%. Mutta ite käyttäsin tapauksessa kuin tapauksessa korkeintaan 50%.
Kannattaa myös laittaa kaksitahtiöljyä sekaan. Pumput tulee tällöin voideltua. Tärkeää etenkin uudemmissa autoissa.
Kannattaa myös laittaa kaksitahtiöljyä sekaan. Pumput tulee tällöin voideltua. Tärkeää etenkin uudemmissa autoissa.
SAAB
Re: Kuorma-auto tulille pitkän seisonnan jälkeen
Auton kello purkaa akkua pikkuhiljaa. Kannattaa katsoa, että ne akut eivät ole jäässä ennenkuin niitä alkaa lataamaan.
Puolillaan oleva akku jäätyy noin -25 asteessa, ja jos varausta on vain parikymmentä prosenttia, on jäätymispiste jossain 10 asteen tienoilla.
Jäätynyt akkukin toimii taas sulana, jos jää ei ole rikkonut kennolevyjä. AGM akut sietävät jäätymistä paremmin. Täyteen varattu kestaa pakkasta ainakin -65 astetta.
Puolillaan oleva akku jäätyy noin -25 asteessa, ja jos varausta on vain parikymmentä prosenttia, on jäätymispiste jossain 10 asteen tienoilla.
Jäätynyt akkukin toimii taas sulana, jos jää ei ole rikkonut kennolevyjä. AGM akut sietävät jäätymistä paremmin. Täyteen varattu kestaa pakkasta ainakin -65 astetta.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Kuorma-auto tulille pitkän seisonnan jälkeen
Näköjään oli akut jäässä, eikä vettä ollut riittävästi. Nyt ne on tuolla pesuhuoneessa sulamassa.Svc kirjoitti:Auton kello purkaa akkua pikkuhiljaa. Kannattaa katsoa, että ne akut eivät ole jäässä ennenkuin niitä alkaa lataamaan.
Puolillaan oleva akku jäätyy noin -25 asteessa, ja jos varausta on vain parikymmentä prosenttia, on jäätymispiste jossain 10 asteen tienoilla.
Jäätynyt akkukin toimii taas sulana, jos jää ei ole rikkonut kennolevyjä. AGM akut sietävät jäätymistä paremmin. Täyteen varattu kestaa pakkasta ainakin -65 astetta.

Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946