9-5 Aero vs. 9-3 Aero

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tero87
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Elo 27, 2009 06:37
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

9-5 Aero vs. 9-3 Aero

Viesti Kirjoittaja Tero87 »

Olen ajatellut ostaa jomman kumman edellämainituista aero saabeista mutta itselläni ei ole oikeastaan mitään kokemusta moisista vehkeistä.
Kaipaisinkin nyt hiukan omistajien/näistä tietävien kokemuksia autoista. Mitä hyvää/huonoa, mihin saa varautua jos ostaa yms.Molemmat näyttää pyörivän aikalailla samoissa hinnoissa joten tälläkertaa hinta ei ole ainoa mikä määrää.

Tarkennusta vielä että kyseessä nuo ekat 9-3 ja 9-5 mallit(00-04?)

Kiitos etukäteen
Ng 9-3 TTid 08
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Aero vs. 9-3 Aero

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

9-5 on kaikin puolin parempi noista kahdesta. En keksi muuta syytä ostaa 9-3 Aero ennemmin kuin hinta tai jos jostain syystä ulkonäkö miellyttää enemmän tai on tarve välttämättä saada combiperä.

Molemmat olen omistanut (9-3 tosin oli T5 koneella), ja ihan hienoja molemmat mutta omasta mielestäni samaan hintaan ei ole kahta puhetta siitä kumpi on parempi. Vertailussa siis omasta näkökulmasta 9-5 Aero 2000-2001 (kromikeula ennen ekaa faceliftiä) ja 9-3 Aero 2000-2002 (eli ei SportSedan).

9-5 Aeron etuja mm.
-Todella paljon parempi alusta ja ajettavuus (!!!)
-Tehokkaampi ja vääntävämpi kone (isompi 2,3 vrt. 2,0 9-3:ssa. Kone muuten sama turboa myöten mutta 9-5:ssä lisäksi parempi välijäähdytin)
-Parempi ajomukavuus, -turvallisuus (vakaampi, törmäystestit, tehokkaammat jarrut) ja isommat sisätilat
-Ei narise yhtä raivostuttavasti talvella töyssyissä :D
-Ei typerää jäätyvää sähköantennia vaan takalasiantenni
-Kaikkea mukavaa pientä varustetta, kuten mukiteline keskikonsolissa (saa jälkiasennettuna lisävarusteena myös 9-3:een tosin), keskikyynärnoja, jäähdytetty hanskalokero, molempien puolien lämmönsäätö erikseen jne.

9-3 Aero puolesta:
-Vakiona hienommat penkit kuin 00-01 9-5 Aeroissa, samoin sähkösäädöt ja muisti
-Myös ovipahveissa nahkat toisin kuin 00-01 9-5 Aeroissa
-Vähemmän joitain pikkuvikoja, aika kypsä malli vrt. 9-5 aika uusi ensimmäisen sukupolven aeroissa
-Sporttisemman näköinen jos 01-02 mallinen "Viggen"-puskureilla ja helmoilla

Molemmissa yleisiä vikoja mahdollinen huohotinongelma, sid/acc paneelien pikselikato, käsijarrun ongelmat, acc säätöläppäviat 9-5:ssä, taka-akseliston puslaviat 9-5:ssä, etupään puslaviat 9-3:ssa ja iskaritolppien ruostuminen, vetarin holkin väljistyminen 9-3:ssa
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tero87
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Elo 27, 2009 06:37
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: 9-5 Aero vs. 9-3 Aero

Viesti Kirjoittaja Tero87 »

Tämä autto jo paljon.
Onko kummassakaan mitään tekniikka ongelmia(keston suhteen jos esim virittää)? Kuinkas vaihdelaatikot,kestääkö jos hiukan kutittelee konetta?
Mitenkäs kori, onko näissä ollu jotain tavanomasia ruostepaikkoja?
Ng 9-3 TTid 08
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Aero vs. 9-3 Aero

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Molemmissa männät heikot jotka hajoaa nakutuksesta välittömästi, plus mahdollinen huohotinongelma josta paljon juttua haulla. n. 300hv on yleisesti pidetty järkevänä rajana vakiomännillä.

Tosin tilalle voi vaihtaa vanhemmat ns. T5 männät (vaikka 9000:sta) kuten omaan tein ja niissä kestoa riittää enemmän kuin tarpeeksi, ~700hv lienee ainakin onnistuneesti koeponnistettu. Myös sopivia takomäntiä löytyy.

Muuten kestää viritystä riittävästi, lootan järkevät rajat menee jossain reilu 600Nm:ssa manuaalina, automaattina ehkä parisataa nyyttonia vähemmän.

Lootat on molemmissa periaatteessa samat paitsi automaatti 5-vaihteinen 02-> 9-5:ssä, 9-3:ssa aina 4-vaihteinen. 9-5:ssa 9-3:sta järeämpi perä manuaalilaatikossa ja vetarit, jotka molemmissa tosin kestää varmaan 1000Nm.

9-5 Aeron vakiokytkin on kestävämpi (240mm vs 228mm), mutta molempiin saa riittävän kestäviä jälkiasennettua kuitenkin.

Ruostetta jos on niin se näkyy kyllä omaan silmään selvästi eli sitä ei tarvitse mistään piilosta hakea. Käytännössä kumpikaan auto ei kuitenkaan ruostu juuri lainkaan eli siitä ei tarvitse murehtia.

Virityksen kannalta kaikkein helpoin olisi näiden kahden sijasta ehkä '94-98 9000, mutta jos nuo männät vaihtaa parempiin (suosittelen vaikkei virittäisikään kovin paljoa, jo huohotusvaivan poistumisenkin takia) niin 9-5/9-3 potentiaalia on todella paljon ja suhteellisen pienellä vaivalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-5 Aero vs. 9-3 Aero

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Hurjia lukuja! :o En tiennytkään, että T5-männillä on saatu jopa 700 hv, ja vaihteisto 600Nm.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Aero vs. 9-3 Aero

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

juhokare kirjoitti: En tiennytkään, että T5-männillä on saatu jopa 700 hv, ja vaihteisto 600Nm.
Kyllä niissä potentiaalia on. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-5 Aero vs. 9-3 Aero

Viesti Kirjoittaja juhokare »

jcarlson kirjoitti:
juhokare kirjoitti: En tiennytkään, että T5-männillä on saatu jopa 700 hv, ja vaihteisto 600Nm.
Kyllä niissä potentiaalia on. ;)
Olen huomannut tuon jo jossain määrin jo kaksi T5-Saabbia omistaneena. :wink: Aikaisemmin luulin T5-koneella pääsevän jonnekin 550 hv ja vaihteisto jotain 500Nm.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Tero87
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Elo 27, 2009 06:37
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: 9-5 Aero vs. 9-3 Aero

Viesti Kirjoittaja Tero87 »

Kiitoksia kovasti avuista

Juu tonnari olis varmaan halvin viritys kohde mutta se on jo koettu joten ei se oikein enää nappaa :lol: Nyt hakusessa hiukan uudempi "käyttis" kyselin tota viritys juttua lähinnä siksi että jos sattuu lähteen hanskasta taas toi "käyttöautoilu" :lol: tai se jos ostaa valmiiksi piristetyn :oops:

Ruottinmaalla noita näyttäis olevan paljon myynnissä,olis vaan ensin varaa ostaa :?
Ng 9-3 TTid 08
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: 9-5 Aero vs. 9-3 Aero

Viesti Kirjoittaja saapasi »

jcarlson kirjoitti:vaihteisto 600Nm.
Siis meinaatko ihan vakiopalikoilla vai? Miten voi kestää noin paljon? Tonnarissa sit varmaan vähän vähempi.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Aero vs. 9-3 Aero

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

On noita näkynyt vakiopalikoilla moisia vääntöjä ihan kohtuullisen pitkään kestäneen. Tottakai moisilla lukemilla kaikki heikot paikat ja huonot huollot näkyy heti jos niitä on ollut.

Lyhytlohkotonnarin loota on hyvin samankaltainen, tosin 9-5:ssä ja 9-3 Viggenissä on perä järeämpää tekoa. Samoin synkroja on uudistettu ja muuta pientä kuten välityksiä ja rattaita hieman muuteltu.

Järkevästi käytettynä 600Nm ei ole ongelma vaikka tottakai laatikon kestoikää lyhentää, itse tosin pitäisin vaikka 100tkm kyseisellä vääntötasolla erittäin hyvänä saavutuksena.

Eipä nuo vahvistukset ko. laatikkoon ole mitään ihmeitä kun rattaat ja akselit pysyy samoina. Kokoonpuristuvan holkin vaihtaminen parempaan, laakerituen vahvistaminen jne. pikkujutut tietysti auttaa. Mutta onhan tuo tuotantolaatikoiden vahvistaminen lähinnä "blueprinttausta" ja huoltoa yhdistettynä joidenki edellämainitun kaltaisiin helppoihin ja ihan fiksuihin vahvistuksiin. Tarkoitus on saada ne vakiorattaat helpommin kestämään sen maksimin minkä ne kestää jos laakerivälykset kartiorullalaakereilla pysyy riittävän tiukkoina ts. hammaskosketus pysyy hyvänä eikä akselit vaeltele.

Eri asia sitten jos sinne vaihtaa jotain toista akseli/ratas sarjaa jolloin tosissaan voisi vahvistuksesta puhua.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 Aero vs. 9-3 Aero

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kiva tietää, jotta laatikon saa kestämään ilman quaifella täyttämistä, murto-osalla hinnasta :).
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Vastaa Viestiin