Kytkin luistaa
Kytkin luistaa
Piti nyt vielä tämäkin. Kelit kylmeni ja paineet palasi autoon niin nyt ei enää saa voimaa tiehen. Nelosella täyskaasukiihdytyksessä tapahtuu selvää luistamista, en ole muilla vaihteilla edes uskaltanut kokeilla. Kiekkamittarin neula hyppää viiteen tonniin ja jämähtää siihen, auto lähtee kuin purkka tukasta.
Riittääköhän pelkkä levyn vaihto? Jos näin on ja kytkin pitää joka tapauksessa käyttää huollossa ainakin kiristettävänä? niin samallahan sinne menisi joku sporttisempikin vehje. SP ainakin myy peruskytkintä 1890 sek, Viggenille ( ja 900&93 ) parituhatta jotain ja "sportin" saa reilulla kolmella tuhannella kuningaskunnan rupialla.
Onko kokemuksia muista kuin alkuperäiskytkimistä, kestävyydestä tahi noitten "sporttien" momentinsietokyvystä?
Kiitos.
Riittääköhän pelkkä levyn vaihto? Jos näin on ja kytkin pitää joka tapauksessa käyttää huollossa ainakin kiristettävänä? niin samallahan sinne menisi joku sporttisempikin vehje. SP ainakin myy peruskytkintä 1890 sek, Viggenille ( ja 900&93 ) parituhatta jotain ja "sportin" saa reilulla kolmella tuhannella kuningaskunnan rupialla.
Onko kokemuksia muista kuin alkuperäiskytkimistä, kestävyydestä tahi noitten "sporttien" momentinsietokyvystä?
Kiitos.
Saabiton
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Minulle on tulossa Viggen setti lähiaikoina. Vakio kytkin alkaa luistamaan noin 400Nm kohdalla.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Olivatko teitin "viggenkytkimet" alkuperäistä saabbia vai jotain tarvikekamaa ja kestääkö kysyä paljonko tuommoinen kustantaa?
Tietty jos auto menee kuitenkin pajalle niin samallahan menisi muuten kuulerikin...Onko sulla Potkis vielä lojumassa se aeron vakio vai kannattaakohan hankkia saman tien isompi? En oikein tuosta AMW-threadista päässy jyvälle onko ng900 -ukot sitä autoonsa hommanneet.
Tietty jos auto menee kuitenkin pajalle niin samallahan menisi muuten kuulerikin...Onko sulla Potkis vielä lojumassa se aeron vakio vai kannattaakohan hankkia saman tien isompi? En oikein tuosta AMW-threadista päässy jyvälle onko ng900 -ukot sitä autoonsa hommanneet.
Saabiton
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
mun kuuleri meni jo seuraavaan autoon ja itselläni on nyt AMW jäähdyttäjä.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Kyllä alkoi kytkin luistamaan täälläkin kun ilmat kylmeni. Parhaiten olen tämän huomannut 3-vaihteen ohituksissa jolloin kytkin luistaa noin joka viidennellä ohituksella. Kierrokset nousevat hetkeksi johonkin 4000-5000rpm kieppeille. Viimeksi kytkin luisti keväällä.
Ihmettelinkin miten auto tuntuu nyt kulkevan ihan erilailla. Ihan kuin jokin tukos olisi auennut kun nyt sutii renkaat jo hieman kakkosellakin. Coolerin ja kytkimen vaihdolle olisi siis tarvetta ensi kesäksi. Jos yrittäis sinnitellä vielä talven yli näillä värkeillä.
Ihmettelinkin miten auto tuntuu nyt kulkevan ihan erilailla. Ihan kuin jokin tukos olisi auennut kun nyt sutii renkaat jo hieman kakkosellakin. Coolerin ja kytkimen vaihdolle olisi siis tarvetta ensi kesäksi. Jos yrittäis sinnitellä vielä talven yli näillä värkeillä.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
PCS lupasi viggekytkimen 420 eyryä, aika suolanen hinta. Ihan noviisi oon autojen kytkinhomissa, riittääkö siis pelkkä levy vai pitääkö olla jotain "asetelmia" tai muita härpäkkeitä ennen kuin kolahtaa ngsatkuun paikalleen? Luulis tuon jostain halvemmallakin saavan, tosin paikallinen saabin edustaja totesi kyselyyn että "mikä ihmeen viggen?"....
Tuo AMW tavara näyttää aika asialliselta, olisko joku pultannu tuommosen ng900:een, meinaan paljonko menee ylimäärästä letkua ja lemmaria...orikinaalissahan on enter ja exit samalla puolella. Potkiksellahan oli muuten hommasta kiitettävä väliraportti.

Tuo AMW tavara näyttää aika asialliselta, olisko joku pultannu tuommosen ng900:een, meinaan paljonko menee ylimäärästä letkua ja lemmaria...orikinaalissahan on enter ja exit samalla puolella. Potkiksellahan oli muuten hommasta kiitettävä väliraportti.
Saabiton
Yleistä viritetyn auton kytkimistä:
1.)
Jäykempi asetelma
lisää pitoa painevoimien suhteessa
esim SRE yleensä noin + 30%
+ 30% menee hyvin vakiolevyn kanssa virityskäytössä
(hyvin jäykät asetelmat sopivat vain kilpalevyjen kanssa)
haittapuoli: jäykempi polkea, kuin pakettiautolla ajaisi
kytkinletkun/vaijerin kunto tarkistettava
suositeltavin ratkaisu jos uusi vakiokytkin ei enää kestä viritystä
menee yleensä suoraan omaan vauhtipyörään
2.)
Halkaisijan kasvattaminen
lisää pitoa noin halkaisijoiden suhde potenssiin 2, vaatii usein uuden vauhtipyörän ja koko kytkimen sekä monessa autossa koneistamista
jos on vakiokytkin on käytö kevyttä
vaatii joskus vivuston geometriaan muutosta jotta liikerata tulee oikein eikä asetelmaa tule poljettua "yli" (ks mallia siitä versiosta jossa kytkin on vakiona)
haittapuolet:
lisää hitausmomenttia
isoilla kierroksilla irrottaa huonosti
3.)
Kytkinlevyn materiaalin kitkakerroin lisää pitoa
sintteri noin + 40% vs vakiolevy
hiilikuitu noin + 15% vs vakiolevy
haittapuolet:
sintteriä, varsinkaan kiinteää, ei juuri saa luistattaa
(ei siis peruuteta peräkärryä tai anneta autoa lainaksi mummolle...)
4.)
Tehokkaaseen viritettyyn autoon jäykempi asetelma + jousitettu sintterilevy = huomattavasti lisää pitoa
kokeneille kuljettajille (ei saa luistattaa liikaa)
5.)
Kilpa-autoissa kannattaa käyttää 1- tai 2-levyistä halkaisijaltaan pienempää (yleensä levyn halk. 184mm tai 200mm) kilpakytkintä, pito jopa yli 1200Nm. Extreme katuautoon niitä voi käyttää massalevyillä, tällöin pito jopa yli 800Nm
6.)
Erikoiskytkimiä valmistetaan kilpakäyttöön lajin mukaan
Huom!
Katuautossa tulee käyttää jousitettua kytkinlevyä (ellei autossa ole kaksimassavauhtipyörä)
varsinkin etu- ja nelivetoisessa autossa
muuten vetonivelet, moottorin kiinnitystyynyt ja vaihteisto kuluvat nopeasti (sintterinlevyn kanssa kaupunkiajo jopa vaikeaa)
Pete/ProStreet
1.)
Jäykempi asetelma
lisää pitoa painevoimien suhteessa
esim SRE yleensä noin + 30%
+ 30% menee hyvin vakiolevyn kanssa virityskäytössä
(hyvin jäykät asetelmat sopivat vain kilpalevyjen kanssa)
haittapuoli: jäykempi polkea, kuin pakettiautolla ajaisi
kytkinletkun/vaijerin kunto tarkistettava
suositeltavin ratkaisu jos uusi vakiokytkin ei enää kestä viritystä
menee yleensä suoraan omaan vauhtipyörään
2.)
Halkaisijan kasvattaminen
lisää pitoa noin halkaisijoiden suhde potenssiin 2, vaatii usein uuden vauhtipyörän ja koko kytkimen sekä monessa autossa koneistamista
jos on vakiokytkin on käytö kevyttä
vaatii joskus vivuston geometriaan muutosta jotta liikerata tulee oikein eikä asetelmaa tule poljettua "yli" (ks mallia siitä versiosta jossa kytkin on vakiona)
haittapuolet:
lisää hitausmomenttia
isoilla kierroksilla irrottaa huonosti
3.)
Kytkinlevyn materiaalin kitkakerroin lisää pitoa
sintteri noin + 40% vs vakiolevy
hiilikuitu noin + 15% vs vakiolevy
haittapuolet:
sintteriä, varsinkaan kiinteää, ei juuri saa luistattaa
(ei siis peruuteta peräkärryä tai anneta autoa lainaksi mummolle...)
4.)
Tehokkaaseen viritettyyn autoon jäykempi asetelma + jousitettu sintterilevy = huomattavasti lisää pitoa
kokeneille kuljettajille (ei saa luistattaa liikaa)
5.)
Kilpa-autoissa kannattaa käyttää 1- tai 2-levyistä halkaisijaltaan pienempää (yleensä levyn halk. 184mm tai 200mm) kilpakytkintä, pito jopa yli 1200Nm. Extreme katuautoon niitä voi käyttää massalevyillä, tällöin pito jopa yli 800Nm
6.)
Erikoiskytkimiä valmistetaan kilpakäyttöön lajin mukaan
Huom!
Katuautossa tulee käyttää jousitettua kytkinlevyä (ellei autossa ole kaksimassavauhtipyörä)
varsinkin etu- ja nelivetoisessa autossa
muuten vetonivelet, moottorin kiinnitystyynyt ja vaihteisto kuluvat nopeasti (sintterinlevyn kanssa kaupunkiajo jopa vaikeaa)
Pete/ProStreet
Viimeksi muokannut T16, Ke Elo 18, 2004 08:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.