Itse opiskelen viimeistä vuotta auto- ja kuljetustekniikan insinööriksi Helsingissä ammattikorkeakoulussa, joten voin vähän yrittää valoittaa tilannetta.
Sanalle autoinsinööri on vaikea määritellä mahdollisia töitä tulevaisuudessa, sillä käsite on aivan liian laaja. Esimerkiksi koulullani on neljä eri suuntautumisvaihtoehtoa auto- ja kuljetustekniikan koulutusohjelmassa, jotka ovat logistiikka, autosähkötekniikka, tuotetekniikka sekä jälkimarkkinointi.
Itse opiskelen logistiikkaa, joka antaa ehkä kaikista laajimman kuvan alasta eikä keskity yksittäiseen asiaan. Mahdollisia rooleja tulevaisuudessa ovat aina kuljetussuunnittelijasta kuljetuspäällikköön, tai jopa yrittäjäksi (liikennelupien saanti kuuluu koulutukseen). Mahdollisuuksia etenemiseen on. Jos itse logistiikka ei ihan niin paljoa kiinnosta, löytyy myös tuotantotaloutta joka sivuaa jossain määrin logistiikkaa. Logistiikkahan on raha-, materiaali- ja tietovirtojen hallintaa. Nykyään kova sana on SCM (Supply Chain Management), toimitusketjun hallinta (jossain vaiheessa varmaan tulossa oma koulutusohjelmakin). Jatko-opintomahdollisuudet ovat ihan ok, esimerkiksi yliopistolle lukemaan tuotantotaloutta tjs tai ylempään ammattikorkeakouluun.
Autosähkötekniikka on nimensä mukaisesti itse sähkötekniikkaan keskittymistä, eikä siis käsittele tietääkseni kuljettamista tai logistiikkaa lainkaan.
Tuotetekniikka taas on itse fyysisen auton läpikaltaista tuntemista, käsittääkseni pojat (ja tytöt?) jopa rakentelevat jonkinlaisia autoja. Mm. putkirunkoinen mikroauton kokoinen vekoitin, jossa moottorina on akkuporakone. Kyllä lähtee!
Jälkimarkkinointi on asiakaspalvelua, eli lähinnä korjaamoilla ja huolloissa töiden vastaanottoa. Huoltopäällikkö, korjaamopäällikkö voivat olla tulevaisuuden nimikkeitä. Sisältää siis paljon auton tekniikan opiskelua.
Itse valitsin logistiikan, koska ala kiinnostaa minua kokonaisuudessaan ja koin, että logistiikkainsinöörin työllistymismahdollisuudet ovat parhaimmat. Kaikissa muissa on myös hyvin paljon ihan fyysistä työtä, josta itse pyrin pääsemään opiskelun avulla eroon
Jos jäi jotain epäselvää, niin kysy ihmeessä lisää. Eiköhän täältä löydy muitakin alan ihmisiä. Ainakin joku muu meikäläisen koululta omistaa Saabin (uudempi musta 9-3 avo).
Ja kuten joku jo mainitsikin, kannattaa ensiksi selvittää mikä kiinnostaa jonka jälkeen selvittää vasta että missä sitä opetetaan.