Vetonivel- ja vaihteistokysymys
Vetonivel- ja vaihteistokysymys
Hei kaikille, uusi foorumijäsen avaa sanaisen arkkunsa!
Kysynkin heti ensi töikseen kun 2.0l -92 CD:n tulin ostaneeksi jonkin aikaa sitten, että tätä yksilöä vaivaa sellainen hyppyytys noin 30-40km/h nopeudessa. Pariinkin otteeseen tutkittuna etupyörät ilmassa, jos vasen pyörä pyörii, niin koko keula pomppii ylös-alas-suunnassa enempi vähempi sekä moottori liikkuu sivuttain toista senttiä arviolta 2-3 kertaa per vasemman renkaan pyörähdys. Jos vasemman renkaan pysäyttää niin kaikki hyppyyttävä liike lakkaa. On kokeiltu myös ilman rengasta ja sama juttu.
Nyt edellisen tutkimuksen yhteydessä huomasin että ulompi vetonivel on alkanut puristamaan rasvaa ulos kumin molemmista päistä. Itse epäilisin sisempää vetoniveltä moottorin sivuttaisliikkeen aiheuttajaksi..?
Vaihteistoakin tuntuisi vaivaavan vähän vollotusongelma 4. ja 5. vaihteella. Onko paha tikki saada äänettömäksi?
Kysynkin heti ensi töikseen kun 2.0l -92 CD:n tulin ostaneeksi jonkin aikaa sitten, että tätä yksilöä vaivaa sellainen hyppyytys noin 30-40km/h nopeudessa. Pariinkin otteeseen tutkittuna etupyörät ilmassa, jos vasen pyörä pyörii, niin koko keula pomppii ylös-alas-suunnassa enempi vähempi sekä moottori liikkuu sivuttain toista senttiä arviolta 2-3 kertaa per vasemman renkaan pyörähdys. Jos vasemman renkaan pysäyttää niin kaikki hyppyyttävä liike lakkaa. On kokeiltu myös ilman rengasta ja sama juttu.
Nyt edellisen tutkimuksen yhteydessä huomasin että ulompi vetonivel on alkanut puristamaan rasvaa ulos kumin molemmista päistä. Itse epäilisin sisempää vetoniveltä moottorin sivuttaisliikkeen aiheuttajaksi..?
Vaihteistoakin tuntuisi vaivaavan vähän vollotusongelma 4. ja 5. vaihteella. Onko paha tikki saada äänettömäksi?
Saab 9-5 Vector 2.3t -03 (ex. 9000 2.0i -92, 9-3 2.0t -01, 9-5 2.3t aut. -98)
Re: Vetonivel- ja vaihteistokysymys
Voipi olla se vasemman puolen poskilaakeri loppu...
Mulla oli jokseenki samanlaiset oireet ko vian ilmetessä.
Sama laakeri voi vaikuttaa siihen ääntelyynkin...
Mulla oli jokseenki samanlaiset oireet ko vian ilmetessä.
Sama laakeri voi vaikuttaa siihen ääntelyynkin...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: Vetonivel- ja vaihteistokysymys
Kiitos vastauksesta. Vollotus on pahimmillaan kun veto on pintakaasulla, vaimenee kun on kunnolla veto päällä ja katoaa muiden äänien joukkoon moottorijarrutuksella.
Ilmeisesti vaatinee lootan levittämisen pöydälle.. Voiko tuo kuitenkin aiheuttaa myös sen moottorin sivuttain heilumisen, rupesin nimittäin miettimään että voisiko olla mahdollista että ne tripodin nivelrullat pohjaa sinne vetonivelen kuoren perälle ainakin silloin kun renkaat ovat ilmassa?
Ilmeisesti vaatinee lootan levittämisen pöydälle.. Voiko tuo kuitenkin aiheuttaa myös sen moottorin sivuttain heilumisen, rupesin nimittäin miettimään että voisiko olla mahdollista että ne tripodin nivelrullat pohjaa sinne vetonivelen kuoren perälle ainakin silloin kun renkaat ovat ilmassa?
Saab 9-5 Vector 2.3t -03 (ex. 9000 2.0i -92, 9-3 2.0t -01, 9-5 2.3t aut. -98)
Re: Vetonivel- ja vaihteistokysymys
Poskilaakerin saa vaihdettua ilman laatikon purkua. Se on kiinni siinä laipassa, mistä sisemmän nivelen malja menee läpi.
Jos siellä on kuulia halki tai muuten epäjärjestyksessä, niin se heiluttaa konetta, kun vetoakseli on vinossa johonkin suuntaan kuten esimerkiksi pyörän ollessa nostettuna ilmaan.
Vollotus laatikosta voi johtua kyllä ihan jostain muustakin laakerista, tai vaikka öljynpuutteesta.
Jos siellä on kuulia halki tai muuten epäjärjestyksessä, niin se heiluttaa konetta, kun vetoakseli on vinossa johonkin suuntaan kuten esimerkiksi pyörän ollessa nostettuna ilmaan.
Vollotus laatikosta voi johtua kyllä ihan jostain muustakin laakerista, tai vaikka öljynpuutteesta.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: Vetonivel- ja vaihteistokysymys
Pystyykö tuon poskilaakerin kunnon selvittämään purkamatta enempää? Sellaisenkin huomion tein että se stefa vuotaa öljyä siitä sisemmän vetarin juuresta. Onko se jo selvä merkki laakeriviasta?
Saab 9-5 Vector 2.3t -03 (ex. 9000 2.0i -92, 9-3 2.0t -01, 9-5 2.3t aut. -98)
Re: Vetonivel- ja vaihteistokysymys
Kyllä öljyvuoto on varsin selvä merkki laakeriviasta.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: Vetonivel- ja vaihteistokysymys
Joutuuko irroittamaan vaihteiston vai onko edes mahdollistakaan tehdä autossa paikoillaan?
Saab 9-5 Vector 2.3t -03 (ex. 9000 2.0i -92, 9-3 2.0t -01, 9-5 2.3t aut. -98)
Re: Vetonivel- ja vaihteistokysymys
Kyllä onnistuu vaihteistoa irroittamatta. (ainakin 1990 vuosimallin 2.0-16 CD:ssa)
Öljyt tulee vaihdettua samalla kertaa...
Öljyt tulee vaihdettua samalla kertaa...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: Vetonivel- ja vaihteistokysymys
Toivottavasti samalla kertaa saa tehtyä sen tyhjennystulpankin sinne että pääsis vaihtelee ne öljyt sitten oikeasti kunnolla eikä millään pillillä imemällä. 

Saab 9-5 Vector 2.3t -03 (ex. 9000 2.0i -92, 9-3 2.0t -01, 9-5 2.3t aut. -98)
Re: Vetonivel- ja vaihteistokysymys
Itselleni vastaten: Vaihteisto kävi kokonaisuudessaan huollossa koska ääni äkillisesti koveni ja jotain ylimääräisiä ääniä rupesi kuulumaan muillakin vaihteilla. Saldona oli:
- Parit laakerit finaalissa vaihteiston akseleilta
- Ykkösvaihteen siirtäjän hammaspyörä halunnut melkein leikata kiinni akseliin
- Pari siirtäjien boorihammaspyöriä urautunut pahasti vaihderattaiden välistä aiheuttaen koko ratasnipun löystymisen
.. mutta poskilaakerit olisi vielä olleet aivan kelvolliset. Oli kuulemma "räjähtäminen" ollut ihan ajan kysymys.
Huomenna pääseekin sitten laittelemaan lootan takas keulille.
Sain kaikki vaihdetut osatkin mukaan muistoksi.
- Parit laakerit finaalissa vaihteiston akseleilta
- Ykkösvaihteen siirtäjän hammaspyörä halunnut melkein leikata kiinni akseliin
- Pari siirtäjien boorihammaspyöriä urautunut pahasti vaihderattaiden välistä aiheuttaen koko ratasnipun löystymisen
.. mutta poskilaakerit olisi vielä olleet aivan kelvolliset. Oli kuulemma "räjähtäminen" ollut ihan ajan kysymys.

Huomenna pääseekin sitten laittelemaan lootan takas keulille.

Saab 9-5 Vector 2.3t -03 (ex. 9000 2.0i -92, 9-3 2.0t -01, 9-5 2.3t aut. -98)