Veenelkusta nykyaikainen
Veenelkusta nykyaikainen
Tässä topiikissa kannattaa sitten raha unohtaa kokonaan. Varmasti maksaa ja paljon.
Lähinnä mietinnässä on se, kuinka hyvin veenelkun voimalinja olisi kehitettävissä ns. nykyaikaiseksi (vrt. B2xx -myllyn kehityskaari). Mitä lohkolle/kansille olisi tehtävissä, kuinka vaihteistoa/voimansiirtoa voisi kehittää, polttoaineen syöttö ja sytytys. Tavoitteena siis nykyaikainen perusmoottori, ei mikään virimylly.
Lähinnä mietinnässä on se, kuinka hyvin veenelkun voimalinja olisi kehitettävissä ns. nykyaikaiseksi (vrt. B2xx -myllyn kehityskaari). Mitä lohkolle/kansille olisi tehtävissä, kuinka vaihteistoa/voimansiirtoa voisi kehittää, polttoaineen syöttö ja sytytys. Tavoitteena siis nykyaikainen perusmoottori, ei mikään virimylly.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Helppo nakki - ei kun rensselit uudesta pikkuautosta sähköineen kaikkineen
Ari
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Missäs uudessa pikkuautossa on veenelkku? Kyse oli siis voimalinjasta itsestään - ei kajakista.Sonett73 kirjoitti:Helppo nakki - ei kun rensselit uudesta pikkuautosta sähköineen kaikkineen
Ari
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Kölniläinen veekuutonen elää edelleen Amerikan maalla ja on saanut melkoisesti päivityksiä vuosien varrella, mm. kannen yläpuoliset nokka-akselit. Kannattaa varmaan aloittaa katsomalla, mitä Ford on ko. moottorille tehnyt ja olisivatko muutokset sovellettavissa neloseen.
Re: Veenelkusta nykyaikainen
tsaarela kirjoitti:Missäs uudessa pikkuautossa on veenelkku? Kyse oli siis voimalinjasta itsestään - ei kajakista.Sonett73 kirjoitti:Helppo nakki - ei kun rensselit uudesta pikkuautosta sähköineen kaikkineen
Ari
Suorankoneen esim. ruiskuhilppeetkö eivät käy v-koneeseen?
Mikäli näin, miksi?
Saabiton saabisti
#1470
#1470
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Jonkun pikkuauton vehkeet kun pulttaat kiinni veehen ja nelkkuun,tulee sutta.Yhteen autoon tehty ja säädetty ruisku ei toimi toisessa.
Jos ei kustannukset tosiaan ole ongelma,mä putkittaisin lohkon pienemmälle poraukselle,pidempi isku (1,7 ja epäkeskoon hiottuna),litratilavuus n.1,6 litraa,kannet oikeankokoisilla,ja muotoisilla kanavilla,oikeanlainen imusarja,modernilla profiililla oleva nokka,puristukset ylös,pienehkö turbo, säädettävä seq. ruisku ja COP sytkä. Oliskohan pikkupaineilla sellainen 180hp ja taloudellinen,vaikka pitäs 8venaisena ja muutenkin peruskonstruktion vakiohkona.Täysin toteutettavissa oleva,eikä rahaakaan 4000eurosta paljoa enempää menis.Tällaista moottoria turha pultata vakiolaatikon perään.
Tietysti jos puntti kunnossa,niin billet kannet,16v dohc,muuten samat kun yllä.
Voimansiirtoon kevyt pyörä,soppeli kytkin ja laatikoksi 6v vaikka audista,pitkät välitykset.
Jos ei kustannukset tosiaan ole ongelma,mä putkittaisin lohkon pienemmälle poraukselle,pidempi isku (1,7 ja epäkeskoon hiottuna),litratilavuus n.1,6 litraa,kannet oikeankokoisilla,ja muotoisilla kanavilla,oikeanlainen imusarja,modernilla profiililla oleva nokka,puristukset ylös,pienehkö turbo, säädettävä seq. ruisku ja COP sytkä. Oliskohan pikkupaineilla sellainen 180hp ja taloudellinen,vaikka pitäs 8venaisena ja muutenkin peruskonstruktion vakiohkona.Täysin toteutettavissa oleva,eikä rahaakaan 4000eurosta paljoa enempää menis.Tällaista moottoria turha pultata vakiolaatikon perään.
Tietysti jos puntti kunnossa,niin billet kannet,16v dohc,muuten samat kun yllä.
Voimansiirtoon kevyt pyörä,soppeli kytkin ja laatikoksi 6v vaikka audista,pitkät välitykset.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Mitä tarkoittaa 'voimalinja' ?
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Liekö toi tolpasta tolppaan menevä naru,jonka toinen pää on pistorasiassa ja toinen ydinreaktorissa tai tuulimyllyssä?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Tälläisestä projektista odotan tietoa kuumeisesti. Sellainen on jo koneistettuna, mutta kasaaminen.... Muistaakseni 6 mm iskua lisää, 93 mm männät ja aavistus yli 2 litraa.Suppari kirjoitti:...pidempi isku (1,7 ja epäkeskoon hiottuna)...
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Audi A2 kolmesylinterinen TDI- kone, Vakio V4- laatikkoon pitkä perävälitys + Sp2 välitys.
Jos 830kg Audi kiinteällä kytkimellä vie 3-4ltr/100km, niin luulisi Oikealla vapaakytkimellä varustetty kajakki kapeilla renkailla pääsevän vieläkin pienenpään kulutukseen. Audissahan on olemassa myös eco- versio jossa on olevinaan vapaakytkin. Käytännössä se vain on elektroniikan ohjaama tavallinen kytkin joka toimii ikäänkuin poljettaessa kytkinpoljin pohjaan. Eli ei hyvä. Ollut ilmeisen vikaherkkä.
Tommosella 3-syl tdi mosalla ei tule lupien kanssa ongelmia, teho ja paino balanssissa alkuperäisen koneen kanssa, nykyiset ympäristöarvot tulee otettua huomioon, ja lienee myös koneen co- arvot hyvin kohtuulliset ja sitä kautta perusvero. Aken perusarvoihin kuuluu esitteen mukaan tukea ympäristöystävällistä autoilua.
Jos 830kg Audi kiinteällä kytkimellä vie 3-4ltr/100km, niin luulisi Oikealla vapaakytkimellä varustetty kajakki kapeilla renkailla pääsevän vieläkin pienenpään kulutukseen. Audissahan on olemassa myös eco- versio jossa on olevinaan vapaakytkin. Käytännössä se vain on elektroniikan ohjaama tavallinen kytkin joka toimii ikäänkuin poljettaessa kytkinpoljin pohjaan. Eli ei hyvä. Ollut ilmeisen vikaherkkä.
Tommosella 3-syl tdi mosalla ei tule lupien kanssa ongelmia, teho ja paino balanssissa alkuperäisen koneen kanssa, nykyiset ympäristöarvot tulee otettua huomioon, ja lienee myös koneen co- arvot hyvin kohtuulliset ja sitä kautta perusvero. Aken perusarvoihin kuuluu esitteen mukaan tukea ympäristöystävällistä autoilua.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Joko kokeilit Trafia nyt kun AKE on lopetettu?Mimmi kirjoitti:Ei pidä paikkaansa.tikkis kirjoitti:Aken perusarvoihin kuuluu esitteen mukaan tukea ympäristöystävällistä autoilua.
AKE ei ole suostunut muuttamaan minulle CO2-päästöarvoja E85:n mukaisiksi vedoten siihen, ettei E85:lle ole anettu EU normien mukaisia tietoja.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Epäsuora englanninnos on powertrain eli joukko komponentteja, jotka tuottaa voimaa ja toimittaa sen tien pintaan. Lisää tietoa tuolta:f-19 kirjoitti:Mitä tarkoittaa 'voimalinja' ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Powertrain
Erästä paikkaa mietin itse tuossa nelkussa, nimittäin jakopyörästöä. Olisiko tuo syytä muuttaa ketjukäyttöiseksi vai onko järkevämpää käyttää rautarattaita fiiberisten sijaan?
Vaihteistopuolta, onko nykyisen vaihteistokotelon sisuskaluja mahdollista kehittää? Ilmeisesti tila aiheuttaa rajoituksia kotelon isontamiselle?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Eikös nykyaikaisen moottorin yksi ominaisuus ole äänettömyys? Sitä ei teräs/metallijakopää paranna ja onko kuinka monelta fiiberirattaat hajonnu?tsaarela kirjoitti: Erästä paikkaa mietin itse tuossa nelkussa, nimittäin jakopyörästöä. Olisiko tuo syytä muuttaa ketjukäyttöiseksi vai onko järkevämpää käyttää rautarattaita fiiberisten sijaan?
Vaihteistopuolta, onko nykyisen vaihteistokotelon sisuskaluja mahdollista kehittää? Ilmeisesti tila aiheuttaa rajoituksia kotelon isontamiselle?
Lootassa on vähän vaihteita ja öljyä. Vaihteita ei hevillä sinne lisää sovi, mutta kylkeen vois laittaa ulkopuolisen öljysäiliön tilavuuden kasvattamiseksi?
Minä en laittais pitkän perän kanssa sp1 tai -2 välityksiä. Ykkösestä tulis liian harva ja paikaltaan lähtemisestä epämiellyttävämpää (=ei nykyaikaista).
Nykyautoissa on sovitteet ja toleranssit tarkempia ja valutekniikka parempaa, joten siis sovittamaan imusarjan ja kansien kanavat kohdakkain. Sama homma pakopuolella, kun kannet pitää tietysti olla kaksporttiset (ja putket niissä yleensä tasolaippakiinnityksellä). Kanaviin tai venttiileihin ei varmaan paljoa tarvii PERUSmoottorissa koskea.Mäntien ja laakerien välykset tietysti kohdilleen. Palotiloissa vois olla parantamisen varaa ja seetit lyijyttömänkestäviksi. Mitä tuohon valuun tulee, niin lohkon sisäpinnat sileemmiksi ja valupurseet pois. Sama homma laatikossakin.
Sitten tietysti flekti sähköseks lämpökytkimellä, vakijakajaan igniittori tai joku kärjetön zydeemi, konepeltiin äänieristettä ja jouheasti muotoiltu pakoputkisto riittävällä vaimennuksella. PERUSmoottori ei pidä meteliä itsestään.
Polttoainepuolesta en viitti tuumailla mitään, ootte eri mieltä kuitenkii
Ei pitäis olla liian monimutkasta? Moottorikoneistamon kauttahan sitä kuitenkin pitäis kulkea jos tuollaista alkas rakentamaan.
Re: Veenelkusta nykyaikainen
Jaah,mulla meni sitten ilmeisesti nykyaikaistaminen ja "nykyaikaistaminen" sekaisin. Vapari ei ikävä kyllä ole nykyaikaa.
Yllä oleva resepti tekisi kuupan koneesta oikeasti nykyaikaisemman, joka mielestäni tarkoittaa hyvää polttoainetaloutta,luotettavuutta ja tehoa sopivassa suhteessa.
Fiiberipyöriä ainakaan mä en oo saanu rikki vaikka nokkaa,venajousta ja ahtopainettakin on ihan riittämiin.
Yllä oleva resepti tekisi kuupan koneesta oikeasti nykyaikaisemman, joka mielestäni tarkoittaa hyvää polttoainetaloutta,luotettavuutta ja tehoa sopivassa suhteessa.
Fiiberipyöriä ainakaan mä en oo saanu rikki vaikka nokkaa,venajousta ja ahtopainettakin on ihan riittämiin.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Veenelkusta nykyaikainen
tsaarela kirjoitti:Missäs uudessa pikkuautossa on veenelkku? Kyse oli siis voimalinjasta itsestään - ei kajakista.
Tuollasella ajatuksella joskus fiilistelin
E: Ja tööbö tietty kylkeen että olis edes pienet mahdollisuudet saada leima.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696