Kävin huoltamolla nappaamassa evästä ja kun starttasin auton niin parin sekunnin päästä kuului jumalaton pamaus. Ajattelin ensin, että ampuiko se putkeen, mutta nenään tuli sellanen ilotulitteen haju ja kun aloin hamuilemaan turvavyötä niin sehän olikin aivan piukkana.
SRS-valo ei näköjään pala mittaristossa ollenkaan, varmaankin polttimo napattu irti. Sulakkeet ehjät, srs boksissa ja konehuoneen törmäysantureissa oli ainakin liittimet paikallaan.
Auto on '94 Aero. Olisiko kenelläkään mitään käsitystä siitä, mikä tuon aiheutti?
Kuskin turvavyön kiristinpanos laukesi itsestään
Re: Kuskin turvavyön kiristinpanos laukesi itsestään
EDIT: poistettu tekstiä, koska koko edellinen viesti on poistettu
Jos SRS-valo ei mittaristossa pala, voisi aloittaa tutkimalla lampun kunnon/paikallaolon. Kaikkien varoitusvalojen pitäisi palaa kun käännät virta-avaimen asentojen "ON" ja "START" puoliväliin.
Mittariston purkuun löytyy haulla ohjeita.
Tuolla myydään-palstalla taisi muuten olla kaupan SRS-bokseja ja turvavöitä kiristimineen (EOEA).
Sinänsä SRS-järjestelmän kanssa pulatessa olisi hyvä irroittaa akku ainakin tuntia etukäteen irti.
Viisaammat toivottavasti jatkavat.
Jos SRS-valo ei mittaristossa pala, voisi aloittaa tutkimalla lampun kunnon/paikallaolon. Kaikkien varoitusvalojen pitäisi palaa kun käännät virta-avaimen asentojen "ON" ja "START" puoliväliin.
Mittariston purkuun löytyy haulla ohjeita.
Tuolla myydään-palstalla taisi muuten olla kaupan SRS-bokseja ja turvavöitä kiristimineen (EOEA).
Sinänsä SRS-järjestelmän kanssa pulatessa olisi hyvä irroittaa akku ainakin tuntia etukäteen irti.
Viisaammat toivottavasti jatkavat.
Viimeksi muokannut teesalama, Ti Elo 09, 2011 20:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Kuskin turvavyön kiristinpanos laukesi itsestään
Kyllä siellä varmaan jännitepiikki tai oikeammin jännitepulssi on käynyt.
Noiden komponenttien resistanssit on kyllä niin alhaisia, ettei ne pelkällä staattisella sähköllä laukea. Vaikea uskoa, että johtosarjakaan olisi vaurioitunut aiheuttaen em. seuraamuksen.
Kuvauksesta päätellen jotain isompaa haikkää on airbag-järjestelmässä, joka sai sen kuvittelemaan kolaritilannetta, anturi vika tms. Varoitusvalon toimimattomuus oudoksuttaa, sen pitäisi palaa ennen auton starttausta.
Ratin bagin olisi luullut myös laukeavan. Onkohan se kokonaan irrotettu toiminnasta.
Noiden komponenttien resistanssit on kyllä niin alhaisia, ettei ne pelkällä staattisella sähköllä laukea. Vaikea uskoa, että johtosarjakaan olisi vaurioitunut aiheuttaen em. seuraamuksen.
Kuvauksesta päätellen jotain isompaa haikkää on airbag-järjestelmässä, joka sai sen kuvittelemaan kolaritilannetta, anturi vika tms. Varoitusvalon toimimattomuus oudoksuttaa, sen pitäisi palaa ennen auton starttausta.
Ratin bagin olisi luullut myös laukeavan. Onkohan se kokonaan irrotettu toiminnasta.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Kuskin turvavyön kiristinpanos laukesi itsestään
Kävin luetuttamassa vikakoodit, joita oli viisi kappaletta.
- SRS-ohjainyksikkö, sisäinen vika
- Kuskin turvatyyny, katkos
- Kuskin turvatyyny, oikosulku
- Apukuskin turvatyyny, oikosulku
- SRS-valo, katkos
Eli ohjainyksikkö uusiksi, lamppu paikalleen, turvavyö uusiksi ja bagien liittimet täytyy tarkistaa ranetuksien varalta. Tämän jälkeen vikakoodien luku uudelleen.
- SRS-ohjainyksikkö, sisäinen vika
- Kuskin turvatyyny, katkos
- Kuskin turvatyyny, oikosulku
- Apukuskin turvatyyny, oikosulku
- SRS-valo, katkos
Eli ohjainyksikkö uusiksi, lamppu paikalleen, turvavyö uusiksi ja bagien liittimet täytyy tarkistaa ranetuksien varalta. Tämän jälkeen vikakoodien luku uudelleen.
Re: Kuskin turvavyön kiristinpanos laukesi itsestään
Eikös tuo tarkoita, että keskimäärin kunnossahorst kirjoitti:Kävin luetuttamassa vikakoodit, joita oli viisi kappaletta.
- SRS-ohjainyksikkö, sisäinen vika
- Kuskin turvatyyny, katkos
- Kuskin turvatyyny, oikosulku
- Apukuskin turvatyyny, oikosulku
- SRS-valo, katkos

Kannattaa korjauksessa huomioida, että pyropatruunoiden liittimien kontaktit menee avattaessa oikosulkuun. Siellä on tyypillisesti metalliluska, joka tietenkin väistyy poistaen oikosulun, kun liitin taas suljetaan. Tämä on turvatoimi, ettei mikään ulkoinen sähkö vahingossa laukaise bägiä.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Kuskin turvavyön kiristinpanos laukesi itsestään
Ai niin, viat korjaantuivat (ainakin toistaiseksi
) kun vaihdoin autoon käytetyn srs-boksin, vaihdoin turvavyön ja laitoin mittaristosta piktogrammin liittimen kiinni.
