Vaihdelaatikon omituisuuksia

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Vaihdelaatikon omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Otin kajakin talviseisonnasta pois ja kävin heittämässä pienen lenkin kylillä. Yksi pieni vika siinä tuntuu olevan. Huomasin jo viime syksynä, että välillä ei tahdo mennä pykälät sisään. Tätä ei siis tapahdu jatkuvasti, eikä edes heti ajoon lähtiessä, vaan ainoastaan välillä, mutta kuitenkin joka ajokerran yhteydessä. Tämä ilmenee rutinana eikä pykälää tunnu löytyvän niin millään. Vaihdetta vaihtaessa joutuu arpomaan jonkun muun pykälän kautta, niin menee silmään. Vikaa esiintyy myös päinvastaisesti, eli silmässä oleva pykälä ei lähde pois päältä. Tätä esiintyy siis kaikilla vaihteilla. Pakilla en ole huomannut että näin olisi käynyt. Itse epäilen rattiputken asentoa. Lienee väärässä asennossa, mutta mistä tuon absoluuttisesti tietää missä kohtaa se pitää olla? Vai onko vika ehkä kuitenkin jossain laatikon syövereissä?
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8097
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vaihdelaatikon omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja mestari »

onkos se laatikon vaihdeakseli kuinka kulunut siihen reikäänsä eli anna avustajan (vaimo) reuhtoa pykäliä ns tupaan ja tarkkaile askin välittömässä läheisyydessä ja tiimellyksessä kuinka se holkkuu siinä reiässä.

tarvittaessa väljyyksien ilmetessä vaihda kansi.
osa löytyy tarv. minulta suoraan varastosta (ei väljä malli)
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Vaihdelaatikon omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Juu kiitoksia. Tuo lienee kokeilemisen arvoinen juttu. Yksi varakansi löytynee, mutta palaan asiaan, jos ei.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vaihdelaatikon omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja tikkis »

kurvaapa Joutsenoon, tehdään diagnoosi niin ei tarvii arpoo. Kuulostaa kummasti kytkimen pääsylinterin männän palautusjousen katkeamiselta !
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Vaihdelaatikon omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Muuten joo, mutta valitettavasti auto asustelee tällä hetkellä eri paikkakunnalla kun minä. Mistä tuon jousen kunnon voisi todentaa?
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vaihdelaatikon omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Perusasioiden tarkastus:
- Onko pääsylinterin säiliössä nestettä ?
- Onko järjestelmässä ilmaa ?
- vuotaako jompikumpi sylinteri ? ( pääsylinterin vuodon havaitsee kojetaulun alta, kytkin polkimen yläpuolelta. Sylinterin pää nimittäin tulee kabiinin puolelle. Työsylinterin vuotaa pitkin vaihdelootan kylkeä mystan suojakumin alta.)
- Onko välys n. 4mm kytkinhaarukassa ? Tämän näkee kanssa kun vääntää työsylinterin pölysyojakumin nurinniskoin.

Jos em. asiat kunnossa niin silloin:

Auton oviaukossa seisoen painelet kytkinpoljinta työsylinterin pölysuojakumi nurinkäännettynä että näät kytkinhaarukan.
1. Ekaks lähtee millin murto- osan välykset pois (pieni voima) kytkinpolkimen ja sylinterin männänhaarukan ja sokkatapin seutuvilta.
2. Seuraavaksi rupeaa mäntä liikkumaan ottaen em. n. 4mm välyksen pois.
3. Jonka jälkeen painelaakeri tapaa paineasetelman ja kytkimen painaminen vaatii enempi voimaa.

Mikäli kohta 2. vaatii suhteellisen suuren kytkinpolkimen liikkeen, on se osoitus männänpalautusjousen katkeamisesta. Monesti on useammassa osassa. Tästä on se seuraus, että pääsylinterin mäntä ei palaudu täysin takaisin, ja näin ollen pääsylinteri ei saa nestesäiliöstä täyttä nestemäärää pumpattavaksi. Näin työsylinterin tehollinen isku jää liian lyhyeksi, kytkin irrottaa huonosti, vaihteiston hammasrattaat mahdollisesti hieman pyörivät vaikka kytkin olisi pohjaan painautuneena mikä oleellisesti haittaa vaihteen kytkeytymistä !

On kyllä mahdollista myös rattiakselin pituussuuntaisen säädön pielessä olo.
Muuten, onhan sulla Se.Paksu.Raamattu ? Eli sininen korjaamokäsikirja ? Saa klubikaupasta.
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Vaihdelaatikon omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Välyksen kyllä tarkastelin ja se tosiaan on jonkun verran isompi kuin 4mm. Pienemmäksi sitä ei voi tällä hetkellä säätää, koska sitten alkaa rutisemaan kun kamat ottavat kiinni toisiinsa. Muuten noi kohdat on check. Täytyypi vilkaista vähän tuota pääsylinteriä.

Niitä sinisiä kirjoja taitaa olla peräti kolme. :D
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vaihdelaatikon omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Kolme onkin hyvä määrä; yksi autotalliversio (eli se rasvasilla näpeillä sotkettu, hiirenkorville luettu) yksi kämpän puolelle kirjahyllyyn ja yksi varalle siltä varalta että eukko heivaa sen toisen roskiin kirjahyllystä tehden tilaa H&M, Ellos, Ikea yms luetteloille.

Tuli vielä yksi mieleen miksi vaihteet ei välttämättä mene hyvin päälle. Kytkinakselin spoorit jos käytön vähyydestä johtuen pintaruosteessa, niin kytkintä painettaessa levy ei liu-ukaan irti vauhtipyörästä ja jää näin "hipsimään" eli pyörittää vaihteiston rattaita hissuksiin vaikeuttaen vaihteen kytkeytymistä. TÄmä tosin kajakissa ei yleensä ongelma, päinvastoin tuppaa kytkinakselin stefa vuotamaan, joten voitelu saattaat toimia liiankin hyvin.
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Vaihdelaatikon omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Mistä voisi johtua, että tällainen oire tulee auton/koneen lämmettyä?
Oire on tosin vain auton paikallaan ollessa eli vaihde rusahtaa tai enemmän lämpimässä ei kertakaikkiaan mene päälle moottorin käydessä. Kylmänä toimii niinkuin pitääkin, mutta muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen ei. Liikkuvassa autossa vaihteet toimivat normaalisti.
96 V4 -75
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Re: Vaihdelaatikon omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

tikkis kirjoitti:Kolme onkin hyvä määrä; yksi autotalliversio (eli se rasvasilla näpeillä sotkettu, hiirenkorville luettu) yksi kämpän puolelle kirjahyllyyn ja yksi varalle siltä varalta että eukko heivaa sen toisen roskiin kirjahyllystä tehden tilaa H&M, Ellos, Ikea yms luetteloille.
:lol:

Tikkis, se ensimmäinen epäilys eli rattitangon siirtyminen... olen unohtanut kuinka se V4:ssa kohdistetaan. Eli mikä vaihde piti olla silmässä kun sen sijaintia etsitään???
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vaihdelaatikon omituisuuksia

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Rin-tin-tin kirjoitti:
tikkis kirjoitti:Kolme onkin hyvä määrä; yksi autotalliversio (eli se rasvasilla näpeillä sotkettu, hiirenkorville luettu) yksi kämpän puolelle kirjahyllyyn ja yksi varalle siltä varalta että eukko heivaa sen toisen roskiin kirjahyllystä tehden tilaa H&M, Ellos, Ikea yms luetteloille.
:lol:

Tikkis, se ensimmäinen epäilys eli rattitangon siirtyminen... olen unohtanut kuinka se V4:ssa kohdistetaan. Eli mikä vaihde piti olla silmässä kun sen sijaintia etsitään???
Ei oo sinistä biblioteekkia käsissä, mutta jokkisauton vaihteita usein hakeneena: Ruuvien aloituspaikka merkataan, mutterit löysätään (niissä on sokitukset paikallaan ekalla kerralla), rattiputken lukitus avataan jos on esim putkiklemmari kiinni ja sen jälkeen vedetään rattia taakse tai työnnetään taakseppäin. Liukastetta ja varovaisia liikkeitä. Mun muistisääntö: jos kakkonen tai pakki ei halua mennä päälle, niin silloin pitää työntää rattiputkea eteenpäin. VAROVAISIA siirtoja ja merkkaa aloituspaikka :!: Tosi helppoa jokkisautossa, mutta siviiliautossa on se kojelauta häiritsemässä :twisted:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin