Taas vaihteistoöljyistä
Taas vaihteistoöljyistä
Eli palataan vielä kerran tähän öljykriisiin. Onko kellään kokemuksia Teboilin muistaakseni 75W-90 hypoidista, tuntuu olevan paljon helpommin saatavissa kuin se kuuluisa Nesteen 75w. Autoni on turbo16, öljyt vaihdettu säännöllisesti, tähän asti kai aina se saabin alkuperäinen öljy, ajettu nyt 340000, nykyöljyillä vähän yli satatuhatta, laatikko ei pidä mitään ylimääräsiä ääniä ja toimii niin kuin pitää,ainoastaan nelosella vaihdekeppi tärisee vedättäessä, en tiedä onko vakavaa.
...
Varmasti puitu tuotakin asiaa vaikka kuin pirusti, mikä siinä Nesteen 75W:ssä on niin autuaaksi tekevää. Jos Saabin kirjakin suosittelee vaihtoehtoisesti 10w40 moottoriöljyä, jolla tuplaysin aski on jo pyörinyt uudesta asti vaihtoineen 220tkm, eikä ulise ja toimii talvellakin kuin uusi. Itse ainakaan johonkin tiettyyn Nesteen öljyyn 'luottaisi', Neste on aika amatööri öljyn valmistuksessa muutenkin.Tietysti jos noita 'peräöljyjä (75W-) laittaa, kannattaa katsoa onko gl-4 vai gl-5 suositus, 5:n lisäaineistuksella saattaa synkrot ottaa kyttyrää.
Mie taas kerran teille kerron miten paljon mun 900i:n laatikko korjautui noilla nimenomaisilla Neste MP hypoid SAE75W-öljyillä. Nyt alkaa olla jo kymppitonni ajettu piakkoin ja kokoajan laatikko pelaa paremmin ja paremmin!
Ennen öljyjen vaihtoa 2-vaihde rusahti melkein joka kerta, kun sitä kytki päälle, samoin 1->2 vaihto oli kylmiltään todella tahmeaa. Tämä oire alkoi ensin talvella, mutta viime keväänä se vaivasi vielä plussakeleilläkin. Pitkässä matka-ajossa 5-vaihdetta oli vaikea saada pois päältä, kun vaihde "tahmoi" päälle. Uusien 10W40moottoriöljyjen laitto ei auttanut näihin vaivoihin.
Nyt tilanne on se, ettei 2-pykälä ole kurahdellut ollenkaan. Synkrot ei enää jysähtele vaihdetta vaihtaessa terävästi, niinkuin ennen. Ei laatikko äänettömäksi ole muuttunut, mutta hiukan hiljentynyt kyllä. Vaihteet toimii heti liikkeelle lähtiessä normaalisti eikä 1->2 tahmomisesta ole muistoakaan jäljellä. Samoin matka-ajossa vaihteet toimii ihan yhtä hyvin satojen kilometrien ajon jälkeen, kuin kotoa lähtiessä. Kaiken tämän hehkutuksen lisäksi voin sanoa, että pakin jysähtely kytkettäessä on vähentynyt huomattavasti. Ilmeisesti akselit pysähtyvät aiempaa nopeammin laatikossa, kun niitä autoa hyppäyttäviä pakin kytkeytymisiä ei ole enää tarvinnut kärsiä.
Sain selville autoni ensimmäiseltä omistajalta, että vaihteistoon on vaihdettu laakereita joskus parinsadantonnin kohdilla (5-vaihde oli käynyt huutamaan). Ensimmäinen omistaja on karavaanari, ja ovat vetäneet tuolla pirssillä isoa asuntovaunua oman kertomansa mukaan. Nyt mittariin on ajettu 362tkm.
Ennen öljyjen vaihtoa 2-vaihde rusahti melkein joka kerta, kun sitä kytki päälle, samoin 1->2 vaihto oli kylmiltään todella tahmeaa. Tämä oire alkoi ensin talvella, mutta viime keväänä se vaivasi vielä plussakeleilläkin. Pitkässä matka-ajossa 5-vaihdetta oli vaikea saada pois päältä, kun vaihde "tahmoi" päälle. Uusien 10W40moottoriöljyjen laitto ei auttanut näihin vaivoihin.
Nyt tilanne on se, ettei 2-pykälä ole kurahdellut ollenkaan. Synkrot ei enää jysähtele vaihdetta vaihtaessa terävästi, niinkuin ennen. Ei laatikko äänettömäksi ole muuttunut, mutta hiukan hiljentynyt kyllä. Vaihteet toimii heti liikkeelle lähtiessä normaalisti eikä 1->2 tahmomisesta ole muistoakaan jäljellä. Samoin matka-ajossa vaihteet toimii ihan yhtä hyvin satojen kilometrien ajon jälkeen, kuin kotoa lähtiessä. Kaiken tämän hehkutuksen lisäksi voin sanoa, että pakin jysähtely kytkettäessä on vähentynyt huomattavasti. Ilmeisesti akselit pysähtyvät aiempaa nopeammin laatikossa, kun niitä autoa hyppäyttäviä pakin kytkeytymisiä ei ole enää tarvinnut kärsiä.
Sain selville autoni ensimmäiseltä omistajalta, että vaihteistoon on vaihdettu laakereita joskus parinsadantonnin kohdilla (5-vaihde oli käynyt huutamaan). Ensimmäinen omistaja on karavaanari, ja ovat vetäneet tuolla pirssillä isoa asuntovaunua oman kertomansa mukaan. Nyt mittariin on ajettu 362tkm.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Entäs jos käyttää kolmosella tai vitosella ennen kuin runttaa pakin päälle parkissa ollessaan, menee vielä nätimmin rattaat kohilleen...Mertmi kirjoitti:... että pakin jysähtely kytkettäessä on vähentynyt huomattavasti...
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä *
-1797-
-1797-
Eipä tuota tipsiä tarvii etes käyttää, kun se ei enää rusahtele kytkettäessä. Sileen saa kyllä paukahtamaan, jos auto pääsee jo liikkumaan taaksepäin ja vetää pakille. Pitää siis auton pysähdyksissä kytkeä, niin eipä ole paukkunut pitkään aikaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pitääköhän tässä itsekkin uskaltautua vaihtamaan. Ainoa huoli on ollut, että jos se uusi öljy liuottaa jotain mukanaan, mikä sitten menis laakereihin. Ilmeisesti tämmöisiä ongelmia ei ole kellään ollut kun kaikki vaikuttavat tyytyväisiltä?
Kaikki tuntuvat vaihtaneen itse, onko kukaan käynyt länskärissä tai laakkosella vaihdattamassa? Jos on niin mitäs litkua siellä laitettiin ja mitä maksoi?
Itselläni on tuo öljyn tarkastustulppa niin tiukassa ettei se edes aukea. Ei uskalla edes väkisin yrittää sitä avata ettei halkea toi laatikon kylki.
Kaikki tuntuvat vaihtaneen itse, onko kukaan käynyt länskärissä tai laakkosella vaihdattamassa? Jos on niin mitäs litkua siellä laitettiin ja mitä maksoi?
Itselläni on tuo öljyn tarkastustulppa niin tiukassa ettei se edes aukea. Ei uskalla edes väkisin yrittää sitä avata ettei halkea toi laatikon kylki.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Tietysti kannattaa käyttää huuhteluöljyjä ensin jos vaihteistoöljyjä ei ole säännöllisesti vaihdettu.Teemu kirjoitti:Pitääköhän tässä itsekkin uskaltautua vaihtamaan. Ainoa huoli on ollut, että jos se uusi öljy liuottaa jotain mukanaan, mikä sitten menis laakereihin. Ilmeisesti tämmöisiä ongelmia ei ole kellään ollut kun kaikki vaikuttavat tyytyväisiltä?
Jooh, kyllä tää melkoinen öljykriisi onkin.
Hämmennetääs soppaa taas lisää:
http://68.18.182.230/transmission_folde ... oxlube.htm
Eli suositus on kuitenkin 10W30. EP-lisäaineet kuluvat nopeasti ja ne pitää vaihtaa useammin. Lisäksi tuossa on tuo riski, että uudet öljyt liuottavat aikaisemmat töhnät irti ja ne sitten menee laakereihin.
Hämmennetääs soppaa taas lisää:
http://68.18.182.230/transmission_folde ... oxlube.htm
Eli suositus on kuitenkin 10W30. EP-lisäaineet kuluvat nopeasti ja ne pitää vaihtaa useammin. Lisäksi tuossa on tuo riski, että uudet öljyt liuottavat aikaisemmat töhnät irti ja ne sitten menee laakereihin.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Onnistuin hankkimaan tätä legendaarista 75W:tä. En ole kuitenkaan vielä vaihtanut öljyjä, sillä mieltäni askarruttaa pari kysymystä:
"Huuhtelulenkki" on varmasti paikallaan, mutta onko se pakko tehdä samalla öljyllä, eli 75W:llä? Olisiko siitä jotain haittaa, jos tekisin sen vaikkapa traktorin 10W-30-moottoriöljyllä, joka on halvempaa ja helpommin saatavaa, kuin tämä nesteen ihmeaine.
Muistelisin, että laatikon tyhjennystulppa olisi jollain kohtalaisen isolla torx-kannalla, mutta mikä mahtaa olla tähän sopivan avaimen koko?
"Huuhtelulenkki" on varmasti paikallaan, mutta onko se pakko tehdä samalla öljyllä, eli 75W:llä? Olisiko siitä jotain haittaa, jos tekisin sen vaikkapa traktorin 10W-30-moottoriöljyllä, joka on halvempaa ja helpommin saatavaa, kuin tämä nesteen ihmeaine.
Muistelisin, että laatikon tyhjennystulppa olisi jollain kohtalaisen isolla torx-kannalla, mutta mikä mahtaa olla tähän sopivan avaimen koko?
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
...
Teemu vedit ässän hihasta varmaksi en sano, mutta ei taida olla Torx, taitaa olla perinteinen neliökanta, liekö jopa 3/8 tuumainen tai 1/2". Tai ostaa tarvikeliikkeestä sen ruman rautamokkulan, missä on neliöavaimia moneen lähtöön. Jonkun niistä pitäisi käydä, tosin ovatten aika 'rystyset verille'-työkaluja