900i kylmäkäynnistys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

tUrpoEinari kirjoitti:Kokeile seuraavan kerran kun käynnistät aamulla sitä että otat ryyppysuuttimen johtoliittimen auki, jos käynnistyy paremmin niin lämpöaikakytkin on todennäköisin vian kohde.
Kokeilin, kehrää kuin kissa :D

Missä lämpötiloissa tuolla anturilla on merkitystä käynnistyvyyden kannalta? Nythän se toimii hyvin ilman ilmankin.
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Isolohko kirjoitti:Tuossa vielä hieman tarkemmin
kylmäkäynnistysventtiili:

http://www.kotinet.com/ad/lpventtiili.jpg

ja

lämpöaikakytkin:

http://www.kotinet.com/ad/lampoaikakytkin.jpg
Tuossa Isolohkon jutussa on faktat. Eli +45 ei ruiskuta lainkaan ja -20 ja alle on auki tuon 9,5 sekuntia. Siis se kytkin antaa lämpötilan mukaan suuttimelle aikaa olla auki. Hommaa toimiva murikka niin lähtee käyntiin talvellakin sitten, koska jos se kastelee nyt tulppia niin ei se toimi oikein muulloinkaan. :wink: Tuo kytkimen sijainti vaihtelee, vanhemmissa kannen keskellä ja nuoremmissa kannen etupäässä termostaatin alla.

edit:otin kuvat pois................
Viimeksi muokannut tUrpoEinari, Ma Touko 29, 2006 16:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

tUrpoEinari kirjoitti:Tuossa Isolohkon jutussa on faktat. Eli +45 ei ruiskuta lainkaan ja -20 ja alle on auki tuon 9,5 sekuntia.
Joo, siis kysyin lähinnä sitä että missä lämpötilassa voi odotella yskimistä kun kerran +10 on niin lämmintä että em. laitetta ei käytännössä tarvita. Nuo tekniset tiedot näin jo aiemmin mutta mietin vain että pitääkö kauppaan ehtiä ennen juhannuksen räntäsateita vai pärjääkö kauemminkin :wink:

Itse anturi on ilmeisesti se sama Motonetin versio riippumatta sijainnista?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Käytännössä kokeiltua. Tuossa +5...+10 lämpötilassa joutuu sahaamaan pidempään, ennenkuin kone käynnistyy, jos suuttimen johto irti. Lähtee kuitenkin käyntiin. En ole kylmemmällä kokeillut, miten pitkään joutuu veivaamaan, jos johto on irti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

oju kirjoitti:
tUrpoEinari kirjoitti:Tuossa Isolohkon jutussa on faktat. Eli +45 ei ruiskuta lainkaan ja -20 ja alle on auki tuon 9,5 sekuntia.
Joo, siis kysyin lähinnä sitä että missä lämpötilassa voi odotella yskimistä kun kerran +10 on niin lämmintä että em. laitetta ei käytännössä tarvita. Nuo tekniset tiedot näin jo aiemmin mutta mietin vain että pitääkö kauppaan ehtiä ennen juhannuksen räntäsateita vai pärjääkö kauemminkin :wink:

Itse anturi on ilmeisesti se sama Motonetin versio riippumatta sijainnista?
i/Turbo Bosch-lämpöaikakytkin jos 0280130217 (ei 16V). . . 37-3588 49.90 ???
Vihje: lämpöaikakytkin on kylmäkäynnistyksen rikastinanturi

Tuo on se sitten...........

Juu ok. Minulla oli tämä tapaus alkukeväällä joten en päässyt testailemaan sen kummemmin, kun saabi ei lähtenyt käyntiin ilman pitkää moottoriveden lämmitystä. Eli kun vaan ulkolämpötila läheni +5 yöllä niin teki tuskaa kun sai startata pitkään. Eli samansuuntaiset kokemukset kuin Mertmi tuossa kirjoitti. :roll: ps. hyvä että vika selvisi :lol: :lol:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Eli oisko se sitten ryyppysuutin vai lämpöaikakytkin josta vois metsästää käynnistyksen paranemista (900iA vm. 87) jos oireet on:

- aamulla (esim. +15 C) pitää sahata toisenkin kerran ennenkuin hyrähtää käyntiin ja auttaa vähän kaasulla pysymään käynnissä ennenkuin lähtee liikkeelle, liikkeellä taas pysyy käynnissä ihan hyvin
- iltapäivällä töistä lähtiessä taas lähtee kun palmun alta ekalla startilla

Kuulostaisi kyllä myöskin siltä että pidemmässä seisonnassa bensapaineet laskee niin alas ettei lähde senkään takia ihan heti. Kö?

Nimim. viimeks korjannu autoaan itse kädet savessa 10 v sitten :)
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

kimmop kirjoitti:Kuulostaisi kyllä myöskin siltä että pidemmässä seisonnassa bensapaineet laskee niin alas ettei lähde senkään takia ihan heti. Kö?
Jos noin on, niin seuraavan menettelyn pitäisi parantaa käynnistymistä:
1. käännät virrat päälle
2. odotat että bensapumpun releen n. 1 sekunnin pituinen pulssi loppuu ja bensapumppu pysähtyy
3. virrat pois

Toistat kohdat 1 - 3 pari kertaa, eli pumppaat paineet ylös käyttämällä bensapumppua "manuaalisesti". Tämän jälkeen vasta käännät avainta starttiasentoon asti.

Käynnistymiseen saattaa auttaa ihan vaan sekin, että avainta ekaa kertaa kääntäessä pysähdyt siihen virrat päällä asentoon kunnes pumppu pysähtyy ja sitten vasta jatkat starttaamiseen.

Käynnistymisen jälkeen kaasulla auttamisen tarve taas voi johtua ihan muusta, esim. jumittavasta lisäilmaluistista.

Lämpöaikakytkimen mahdollinen vaikutus tuohon aamukäynnistymiseen olisi, että se ei antaisi jännitettä kylmäkäynnistyssuuttimelle, niinkuin yön yli seisseelle moottorille kuuluu. Kokeile mitata jännite kylmäkäynnistyssuuttimen liittimeltä navoilta aamukäynnistyksessä - tiedät sitten ainakin saako kylmäkäynnistyssuutin ohjausta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

jus kirjoitti: Käynnistymiseen saattaa auttaa ihan vaan sekin, että avainta ekaa kertaa kääntäessä pysähdyt siihen virrat päällä asentoon kunnes pumppu pysähtyy ja sitten vasta jatkat starttaamiseen.
Tätä tekniikkaa on tullut käytettyäkin jo mutta täytyy kokeilla tota useamman kerran naksuttelua huomenaamulla. Ja kaivaa jostain se jännitemittari esiin...

Kiitämme ja raportoimme tilanteesta myöhemmin.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

No ainakin tänä aamuna tuo kolmen naksautuksen tekniikka pelasi loistavasti, eli auto lähti laakista käymään nätisti. Käytetään siis jatkossakin :)
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Eli tämä sopii mun 8v ruiskuun vm.1988

SAAB 900 79->93 Lämpöaikakytkin Bosch 130217
i/Turbo Bosch-lämpöaikakytkin jos 0280130217 (ei 16V)

59.90 €

Ois nyt vara ostaa ja vaihtaminen näyttäis tosi helpolta...
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

nooh?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Otin kylmäkäynnistys videon... Ei vaan tainnu olla tarpeeks kylmä mutta alhaisen tyhjäkäynnin oire näkyy.
http://www.youtube.com/watch?v=TcTpv2L1A8E
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja jus »

Hyvinhän tuo käynnistyi ainakin tässä kelissä, noilla oireilla ei mitään syytä epäillä lämpöaikakytkintä. Lämpöaikakytkin vaikuttaa ainoastaan silloin kun pidät avainta starttiasennossa ja starttimoottori pyörittää moottoria käyntiin.

Alhainen tyhjäkäynti voi johtua jumittuneesta lisäilmaluistista. Irrota, uita puhdistusaineella ja varmista että luisti liikkuu (voi työntää letkuliitoksen kautta vähän sivuun ja pitäisi palautua itsekseen kiinni). Kun osa on irti, voisit vielä kokeilla laittaa venttiilin hetkeksi jääkaappiin tai pakastimeen. Luistin pitäisi olla auki (näkyy letkuliitoksesta läpi toiseen letkuliitokseen) kun venttiili on kylmässä.

Tuossa kuvassa on merkattuna lisäilmaluisti=lisäilmaventtiili:
http://www.jus.liitin.net/99KJet/imagep ... age36.html

Vai oliko muita oireita kuin alhainen tyhjäkäynti kylmänä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Kylmenmällä ilmalla joutuu pari startti yritystä tekemään että lähtee käyntiin.. Kaasulla pitää pitää jalkaa ja vähän painaa että lähtee kone kunnolla pyörimään...
Lisäilmaluistia rupesin itsekkin epäilemään... ja motonetistä katoin uuden hintaa ja meinasin tippua tuolilta..
Autoon on uusittu kylmäkäynnistys suutin..Edellinen omistaja vaihtoi eikä se auttanut ollenkaan. Jos pitää lämmityksessä kymmenenkin minuuttia lähtee ekalla hyvin käyntiin. Jäljelle melkein jäis lämpöaikakytkin ja lisäilmaluisti vikakohteiksi...

PS.. Vois tehä vielä uusiakin videoita, tänään ei nyt niin kylmä ilma ollut mutta alhainen tyhjäkäynti näkyi.. Lämmittyään pyörii todella tasaista 900 rpm...
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja jus »

Mittaa tuleeko kylmäkäynnistyssuuttimelle jännite kun käynnistät moottorin ollessa kylmä (alle 45 astetta). Turha ostaa lämpöaikakytkintä jos siinä ei ole vikaa.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 77#p512577

Helppo tapa seurata lämpöaikakytkimen toimia on laitta ledi kylmäkäynnistyssuuttimen rinnalle, johto alennusvastuksella jonnekin ohjaamoon näkyville.

Toinen vaihtoehto muuttaa kylmäkäynnistyssuutin tilapäisesti käsikäyttöiseksi, laitat ryyppynapin jolla itse ohjaat sähköt kylmäkäynnistyssuuttimelle silloin kun tuntuu tarpeelliselta.

Se lisäilmaluisti pitää silti putsata/herkistää joka tapauksessa.

Jos polttoainejärjestelmä hukkaa paineet pysäköidessä, kokeile kääntää virrat pariksi sekunniksi päälle (muttei starttiasentoon asti) ja pois muutaman kerran edestakaisin. Näin bensapumppu pumppaa joka kerralla suunnilleen sekunnin. Jos oli paineidenvähyydestä kiinni, kuulet pumpun äänen muuttuvan kun paineet on nousseet normaaliin. Pitäisi käynnistyä ekalla kunhan bensanpaineet riittää suuttimien avautumiseen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin