Hammastankon holkki (tehostamaton)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
b20
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 11:38

Hammastankon holkki (tehostamaton)

Viesti Kirjoittaja b20 »

Onko tuota apumiehen puoleista läpivientiholkkia saatavana varaosana kai niksiä välyksen poistoon. Sisemmät-päät olivatkin ehjät mutta välys (kolina) löytyi tuolta kun tankon jaksoi purkaa. Holkissa näyttää olleen 3 ohutta kielekettä jotka ovat kuluneet. Tiskin mukaan 99 on ollut saatavissa korjaussarjaa mutta tuotanto loppunut. 900 kuvissa ei ei paljon tankon sisuksista ole kuvaa/varaosia. Romisten ohjausvaihteissa tuntuu olevan samaa vikaa. Onko tuo sisemmät pään malli vaihtunut eri vm, kun tuntuu olevan kahta mallia (avattava/niitilla) sekä prässätty jota ei voi kiristää. Kuskin puolen välykset saa pois niitä levyjä säätämällä ja muuten olisi uudenveroinen kunhan tuon nylon-holkin saisi kuntoon.

Onko ainoa vaihtoehto siis tilata uusi ohjausvaihde, onko tietoa hinnoista/löytyykö tarvikkeena

Saa tarjota tuota holkkia jos löytyy joltain uusi hyllystä.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Mikähän tuo Motonetin "ohjausvaihteen hela" on, kun se löytyy kategoriasta "HAMMASTANGON TIIV-/KORJ.SARJAT"?

Erikseen on sitten vielä "kiinnityshela runkoon", mutta noilla vain on epäillyttävästi sama hinta 9.08eur/kpl...

EDIT: Höh, ja tietysti sama osanumerokin, joten ei siis auta tässä. :oops:
b20
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja b20 »

Noi niitä vaihteen kiinnitys-holkkeja runkoon ja vielä scantech-laatua eli valmiiksi "rikki" tai kestää seuraavaan katsastukseen. Ei nuo kumipuslat ainakaan 250tkm ole miksikää väljistyneet. Tuolla "holkilla" tarkoitan hammastankon sisälle tuleevaa holkkia jonka läpi itse hammastanko kulkee ja on tuettu. Se väljistyy ajan kanssa koska tanko on laakeroitu sillä ja ohjauskitkojen vuoksi siinä on ollut pienen ulokkeet jotka kuluvat ja tanko kolisee ja aiheuttaa välyksiä. Sen voisi ehkä sorvata nylon:sta/messinkistä ilman noita pieniä liukupintoja, mutta menisi viritelyksi.

Sisempiä raidetankon päitä herkesti epäilee tuon välyksen aiheuttavaksi mutta ainakin 2:ssa tankossa vika onkin ollut tuossa liukuholkissa.

Kuskin puolella tuo laakerointi/tuenta on tarkoitettu kiristettävälsi niillä shimmilevyillä ja rakenne on ihan toinen.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Miulla on ihan sama ongelma, perhana että meni pitkään löytäessä mistä kolisee. Onkos 900:n ohjausvaihteessa lähellekään samanlaiset sisuskalut?
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
b20
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja b20 »

900 sataseen tuota holkkia etsin (99/90 on ollut kuulemma saatavilla korjaus-sarjaa jossa tuo holkki on tullut mukana) mutta ei löydy enää (lopettu osa)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Päätyholkissa minullakin väljää 99:ssä ollut jo useamman vuoden, ja väljemmäksi käy koko ajan.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=64102#64102

Viikonloppuna purin nopasta ohjausvaihteen, joka tähänastisissa nopeissa tutkimuksissa vaikutti olevan vielä OK. Pitää tutkia vielä lisää ennen kuin askartelen sen autoon, harmittavaahan se olisi jos kaiken punnertamisen jälkeen välys edelleen jatkuisi.

Tuossa kuvassa osa numero 3 on se holkki:
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... s.jpg.html

Tuolla on (tehostetun) ohjausvaihteen remppaohjetta:
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... 0/album46/
Viimeksi muokannut jus, Ti Marras 05, 2019 19:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
b20
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja b20 »

Joo tuo osa 3 se on 900:ssa myös väljä ja valittetavasti eri näköinen.
Muutenhan tuo tanko näyttää suht samalta poislukien runkokiinnitykset. Ilmeisesti porukat on vaihdellut sitten noita koko ohjausvaihdeita tai turtuneet noihin kolinoihin/kulmien elämiseen.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

b20 kirjoitti:
Sisempiä raidetankon päitä herkesti epäilee tuon välyksen aiheuttavaksi mutta ainakin 2:ssa tankossa vika onkin ollut tuossa liukuholkissa.
No eipä ole tullut mieleen, että tuossakin kohtaa voisi olla väljää. Taitaa kuitenkin olla sama tilanne korjauksen suhteen kuin raidetangon sisäpäillä, että tehostamattomaan ohjausvaihteeseen ainoa korjaus on purkuosa.
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Pärnäsen korjaamolla aikoinaan toi vika korjattiin lekalla. Tanko irti, alasin ja hienosäätö vasara. Temppu oli sen verran käytetty, ja tiedossa, että, katsarikin kerran kysyi montako kertaa löit,
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

kf3461 kirjoitti:Pärnäsen korjaamolla aikoinaan toi vika korjattiin lekalla. Tanko irti, alasin ja hienosäätö vasara. Temppu oli sen verran käytetty, ja tiedossa, että, katsarikin kerran kysyi montako kertaa löit,
...nothing to lose! :twisted:

Itsellä ainakin molemmissa 99:issä tuo vika, molempien mittareissa ~470tkm , asfalttiteillä tuota ei huomaa, mutta minkäs teet kun käytännössä kaikki ajot on sivuteillä.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

kf3461 kirjoitti:Pärnäsen korjaamolla aikoinaan toi vika korjattiin lekalla.
Nyt ei ole kaukana että täälläkin otetaan leka esille. Putsasin tuon purkuosan ja avasin kumit. Tai saihan tuon jo kumien läpikin tunnusteltua, väljä on. Tuosta on ilmesesti joku jo käynyt hammasvälystä säätämässä, kun oli ruuvipenkin jäljet putken maalissa ja kannen pultit ei-alkuperäiset.

Lekahoidossa ilmeisesti pitää keskittyä saamaan hammastangon liike auton pituussuunnassa mahdollisimman pieneksi (tangon asento autossa huomioitava), ja samalla pystysuuntaisen liikkeen pituus kasvaa? Vai mihin suuntaan tuo olisi parasta lyödä soikeaksi?

Kuvia purkuosasta ja ote 99:n korjaamokäsikirjasta:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/ohjaus/index.html
Viimeksi muokannut jus, Ma Tammi 21, 2008 18:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Sitä pystyliikettä sinä säädettiin. Tosin mottailun jälkeen siitä olisi voinut aistia sivuttaisen välyksen kasvaneen. Ahneimmat kuulemma supistivat holkinpaikkaa pyörittelämmä tankoa tasaisin välein, tarpeen mukaan.

Saman korjaamon huoltomies neuvoi käyttämään pehmusteita, tarkoitti kait lankkua välissä ettei jää säätöjälkiä.

Onneksi toikin mies on jo eläkkeellä, vaihdellaan noita tankoja, saappaasta toiseen, eikä kikkailla.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Airport Metro-Autolla huoltoneuvoja Matti Halonen mainitsi mahdollisuudesta yrittää kiristää holkkia lyömällä tuurnalla pisteitä, paiseita putkeen holkin kohdalle.

Holkkihan ei ole ulkokehältään täysin pyöreä, vaan on osittain viistetty suoraksi, ulkokehän muoto on vähän kolmiomainen. Pisteet pitäisi lyödä putkeen niihin kohtiin, joissa ei ole viistettä, kohtiin joissa holkki vastaa putken sisäpintaan.

Tämä kuulostaa huomattavasti hallitummalta konstilta kuin lekahoito, jossain määrin saattaa olla mahdollista jopa saada pitkittäis välystä pienennettyä ilman että pystysuunnan välys kasvaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
b20
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja b20 »

900 satkussa tuo holkki sisältää kolme viistoa pintaa joissa hammastus ja kehällä on napsut jotta pysyisi urassa. Tanko (putki) on kyllä aika paksu tuon holkin kohdalta joten vaatii kyllä aika klommot ennen kuin kiristyisi. Ohuen putken saisi varmaan lyttyy vaikka pakoputkiklemmarilla/voisi yrittää säätääkin ? Pystysuuntainen välys aiheutta lähinnä kolinaa mutta sivuttainen sotkee ohjausta, joten tuosta tulisi kompromissi.

Etolassa olisi luettelossa teflon-putkia josta voisi yrittää holkittaa tuon "holkin" uusiksi tai sitten sorvata kokonaan uuden nylon:sta.

Noilla ulkokehän-muodoilla/sisäpinnan 3:lla liukupinnoilla varmaakin on hauettu herkkyyttä/tasaista puristusta liukupintaan,muutenhan holkki voisi pyöreä/sileä sisältä.

Mitenkä tuo tuenta on hoidettu tehostetussa tankossa, ovatko yhtä herkkiä kulumille.

Mitä rasvaa tuonne tankon sisään oikeasti kuuluu, varaosaluettelo tarjoaa jotain BP:n erikoisrasvaa ja moottoriöljyäkin on suositeltu. Aika ohutta oli ainakin tuossa vanhassa tankossa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

b20 kirjoitti:Mitenkä tuo tuenta on hoidettu tehostetussa tankossa, ovatko yhtä herkkiä kulumille.
Holkki tehostetussakin näyttää olevan, mutta sen kaverina on toinen holkki jossa on tiiviste.
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin