Elikkäs -98 tonnari ei tunnu millään antavan kabiiniin lämpöstä ilmaa.
ACC laittaminen off-asentoon auttaa ainakin jonkin verran asiaa, mutta siltikin tuntuu
että auto lämpenee luvattoman hitaasti. Varsinkin kun otetaan huomioon valmistajan maineen hyvien talvi-autojen tekijänä. Vanha riisikippo lämpesi saunaksi jotakuinkin 5 minuuttiin. Alkaa näin talvisin viluttamaan kun penkinlämppäritkin on sanoneet itsensä irti... Ja ne ikkunatkin olisi hyvä saada sulaksi.
ACC ei anna lämmintä millään?
Re: ACC ei anna lämmintä millään?
Onko tehty kalibrointi (paina ACC-panelista yhtaikaa Auto ja sivunuolet)? Tuleeko nolla vai löytyykö vikoja?
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... ointi.html
Lämpeneekö moottori normaalisti, eli jäähdytysnesteen lämpömittari nousee ~vaakasuoraan muutaman kilometrin ajolla?
Onko lämpimän ilman sekoitusläpän vipu akvaariossa pyyhkimien alla ehjä ja kääntyy kun säädät lämpötilaa LO ja HI välillä?
![Kuva](http://www.quasimotors.com/images/blower_motor_flapcontrolrod.jpg)
Juttua lämpöläpän vivun korjaamisesta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=36213
Toimiiko lämmityslaitteen puhallusnopeudensäätö, tai puhallus yleensäkään?
Penkinlämmittimen vastuksen katkokset istuimessa saa korjattua, kojetaulussa olevan säätimenkin saa korjattua. Jos säätimestä kuuluu releen naksahdus laitettaessa nollasta ykkösasentoon kun penkki on kylmä, vika on todennäköisemmin penkissä kuin säätimessä.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... ointi.html
Lämpeneekö moottori normaalisti, eli jäähdytysnesteen lämpömittari nousee ~vaakasuoraan muutaman kilometrin ajolla?
Onko lämpimän ilman sekoitusläpän vipu akvaariossa pyyhkimien alla ehjä ja kääntyy kun säädät lämpötilaa LO ja HI välillä?
![Kuva](http://www.quasimotors.com/images/blower_motor_flapcontrolrod.jpg)
Juttua lämpöläpän vivun korjaamisesta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=36213
Toimiiko lämmityslaitteen puhallusnopeudensäätö, tai puhallus yleensäkään?
Penkinlämmittimen vastuksen katkokset istuimessa saa korjattua, kojetaulussa olevan säätimenkin saa korjattua. Jos säätimestä kuuluu releen naksahdus laitettaessa nollasta ykkösasentoon kun penkki on kylmä, vika on todennäköisemmin penkissä kuin säätimessä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: ACC ei anna lämmintä millään?
Kiitos nopeasta vastauksesta
Ja sitten asiaan. Autossa oli alunperin termostaatti mennyt sököksi.
Vikakoodien määräksi ACC ilmoittaa 0, termarin vaihdolla auton sai puhaltamaan
lämmintä JOS ilmastointi on OFF asennossa. ACC intoutuu heti päälle kytkettäessä puhkumaan kylmää jostain syystä ?
Moottorikin lämpenee nyt normaalisti eli asiat on toki paljon paremmin.
Vipu oli ehjä (ihme kyllä). Täytynee tarkistaa vielä liikkuuko se niinkuin pitää...
Kokeilin myös vaihtaa sisälämpötilan anturia toiseen jonka ainakin pitäisi olla toimiva,
ei auttanu. Ja kyllä siitä penkinlämmittimen säätimestä tosiaan jokin napsauksen tapainen kuuluu just 0 -> 1 asentoon vaihtaessa, eli taitaa mennä vastusten korjailuun.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ja sitten asiaan. Autossa oli alunperin termostaatti mennyt sököksi.
Vikakoodien määräksi ACC ilmoittaa 0, termarin vaihdolla auton sai puhaltamaan
lämmintä JOS ilmastointi on OFF asennossa. ACC intoutuu heti päälle kytkettäessä puhkumaan kylmää jostain syystä ?
Moottorikin lämpenee nyt normaalisti eli asiat on toki paljon paremmin.
Vipu oli ehjä (ihme kyllä). Täytynee tarkistaa vielä liikkuuko se niinkuin pitää...
Kokeilin myös vaihtaa sisälämpötilan anturia toiseen jonka ainakin pitäisi olla toimiva,
ei auttanu. Ja kyllä siitä penkinlämmittimen säätimestä tosiaan jokin napsauksen tapainen kuuluu just 0 -> 1 asentoon vaihtaessa, eli taitaa mennä vastusten korjailuun.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: ACC ei anna lämmintä millään?
Aikoinaan ex tontun kanssa tappelin saman asian kanssa, sisäilma haistelijaACC intoutuu heti päälle kytkettäessä puhkumaan kylmää jostain syystä ?
vaihdettiin useaankin kertaan.
Läppien asentoa tarkasteltiin, lämmittimen moottori vaihdettiin uuteen
( herkesi pyörimästä, hiilet loppu ) samalla tuli tuhotuksi se muovikotelo siinä
ympärillä. ( ne takana olevat hakaset ovat todella hyvin piilotettu )
No viaksi paljastui katkennut johdin ACC yksikön takana.
Ja ihan oma moka, soitinta asentaessani en ollut tarkastanut johtonipun reittiä
ja soittimen takakulma katkaisi ( muistaaksi keltaisen ) johtimen poikki,
sillä seurauksella että lämpötilan säätö meni hengettömäksi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: ACC ei anna lämmintä millään?
Itse itseäni lainaten, ilakoin liian aikaisin. Termarin vaihto ei tuonutkaan oikeastaanFruit kirjoitti:Kiitos nopeasta vastauksesta![]()
Ja sitten asiaan. Autossa oli alunperin termostaatti mennyt sököksi.
Vikakoodien määräksi ACC ilmoittaa 0, termarin vaihdolla auton sai puhaltamaan
lämmintä JOS ilmastointi on OFF asennossa. ACC intoutuu heti päälle kytkettäessä puhkumaan kylmää jostain syystä ?
Moottorikin lämpenee nyt normaalisti eli asiat on toki paljon paremmin.
Vipu oli ehjä (ihme kyllä). Täytynee tarkistaa vielä liikkuuko se niinkuin pitää...
Kokeilin myös vaihtaa sisälämpötilan anturia toiseen jonka ainakin pitäisi olla toimiva,
ei auttanu. Ja kyllä siitä penkinlämmittimen säätimestä tosiaan jokin napsauksen tapainen kuuluu just 0 -> 1 asentoon vaihtaessa, eli taitaa mennä vastusten korjailuun.
mitään muutosta, hämäsi kun välillä puhalteli Economy asennossa haaleaa ilmaa.
Ihminen on erehtyväinen ja lehmä märehtiväinen.
Mutta täytyy tarkastaa/tarkistuttaa tuo johdin, toivottavasti vika löytyy sieltä.
Auto oli huollossakin jossa siis kokeiltiin tuota vaihtopaneelia&anturia,
osat tosin oli romikselta joten varma ei voi olla toimivuudesta.
Termari ja raitisilmasuodin oli ilmeisesti vaihdettu "varmuuden vuoksi"
kun ei muutakaan keksitty... Oli kyllä muutenkin aika turha korjaamoreissu
kaikinpuolin. Laiskasta mielestä kärsii koko lompakko.
"Saab-korjaamoissa" on näköjään melkoisia eroja.
Re: ACC ei anna lämmintä millään?
Palstalla on kyllä parempi tietämys tonnareiden suhteen kuin missään korjaamossa.
Olen 85% varma, että autossasi ryppyilee lämpösäädön servomoottori. Moottori on askelmoottori, jossa keskiakseli on tiukalla sovitteella muovirunkoisessa ankkurissa. Ajanmyötä, nimenomaan lämmönsäädon moottorin akseli hivuttautuu ulospäin jolloin akselin päässä oleva hammaspyörä ei enää ota kiinni vaihteistossa oleviin pyöriin. Aiheuttaen lämmön säätömahdollisuuden puuttumisen.
Em. ilmiö ei ilmene millään vikakoodilla, koska ACC näkee edelleen askelmoottorin olevan paikallaan.
Korjauksesta löytynee lisää haulla, ellet niin ottanet yhteyttä.
Huomaa, että vm. 86-89 tonnareissa oli sitten eri systeemi, kuin sinulla.
( minulla sitten olisi niitä moottoreitakin
)
Olen 85% varma, että autossasi ryppyilee lämpösäädön servomoottori. Moottori on askelmoottori, jossa keskiakseli on tiukalla sovitteella muovirunkoisessa ankkurissa. Ajanmyötä, nimenomaan lämmönsäädon moottorin akseli hivuttautuu ulospäin jolloin akselin päässä oleva hammaspyörä ei enää ota kiinni vaihteistossa oleviin pyöriin. Aiheuttaen lämmön säätömahdollisuuden puuttumisen.
Em. ilmiö ei ilmene millään vikakoodilla, koska ACC näkee edelleen askelmoottorin olevan paikallaan.
Korjauksesta löytynee lisää haulla, ellet niin ottanet yhteyttä.
Huomaa, että vm. 86-89 tonnareissa oli sitten eri systeemi, kuin sinulla.
( minulla sitten olisi niitä moottoreitakin
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: ACC ei anna lämmintä millään?
Palataas vanhaan vielä sen verran että vikaa oli sekä
tuossa säätimen moottorissa (ei toiminut enää ihan 100%)
ja varsinkin lämppärin kennossa josta oli päädyn muoviseinämä
haljennut, tuloksena se että kaikki lämmin pyöri kennon sisällä
Uusi osa ruotsista kustansi 300,-. Uudempaa mallia jossa tuo haljennut osa
on vähän tukevampaa tavaraa ..
tuossa säätimen moottorissa (ei toiminut enää ihan 100%)
ja varsinkin lämppärin kennossa josta oli päädyn muoviseinämä
haljennut, tuloksena se että kaikki lämmin pyöri kennon sisällä
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Uusi osa ruotsista kustansi 300,-. Uudempaa mallia jossa tuo haljennut osa
on vähän tukevampaa tavaraa ..