pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Oma kulkine, 370tkm ajettu CSE 2,3T.

Maantiella ajaessa 80kmh+ huomaa että ratissa on kehältä tunnustellessa selvä klappi, ts. ratti voi venkuttaa pienen matkan eestaas ilman että auton kulku muuttu merkittävästi.

Toinen huomattava seikka on on että hiljaa ajaessa, ja parkkipaikka manöövereissä kuuluu selvää kolinaa etupäästä. Kolisee jos toinen rengas käy kuopassa tai esim ylittäessä kanttari toinen pyörä ensin.

Voiko näille olla yhteinen tekijä, jos voi, niin mikä?

Autoon on tulossa uudet iskarit ja jouset, samalla voisi vaihdella puslia ja niveliä. Kunhan tietäisi että mitkä.

Auto on leimattu muutama kk sitten. Tuolloin vika oli jo päällä, mainitsin siitä katsarillekkin mutta hän ei löytänyt mitään välyksiä...
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Maantiella ajaessa 80kmh+ huomaa että ratissa on kehältä tunnustellessa selvä klappi, ts. ratti voi venkuttaa pienen matkan eestaas ilman että auton kulku muuttu merkittävästi.
Oisko ohjausvaihteessa(hammastangossa) klappia, sitä voi koittaa kiriä mutta hieman tekemätön paikka. Etsi toiminnolla löytää juttua.
Toinen huomattava seikka on on että hiljaa ajaessa, ja parkkipaikka manöövereissä kuuluu selvää kolinaa etupäästä. Kolisee jos toinen rengas käy kuopassa tai esim ylittäessä kanttari toinen pyörä ensin.
Oisko iskarin ylätuen laakeri.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
saabnen
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: To Maalis 13, 2008 12:13
Paikkakunta: helsinki

Re: pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat

Viesti Kirjoittaja saabnen »

mullaoli just toi nivelenpultti löystynyt...kiristys ja taas tuntu mahtavalta...ohjaus
SAAB 9-3 ng sc-05
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Mawerick kirjoitti:Ootko tämän tarkistanut? http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 03#p347203
En ole 8O .

Mitä topikin jutustelua ymmärsin, niin kabiinin kautta rattiakselia alaspäin seuraten löytyy pultti.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Lisäksi: älä toista minun virheitäni, vaan tsekkaa ensinnä se ilmeisin vaihtoehto eli raidetangon pää(t).

Oireet viittaisivat niihin(kin), sitäpaitsi se ei välttämättä löydy katsastuksessa, kun auton keula nostetaan ylös ja nivel kääntyy pois normaaliasennostaan. Ainakaan mulla ei katastusmies löytänyt mitään. Sitten pyysin erityisesti selvittämään, mistä 2 vuotta jatkunut kolina johtuu, minkä jälkeen auton kimpussa ähelsi neljä katsastusmiestä 10min --> ei löydöksiä.

Viimeisin katsastus oli viime marraskuussa, mutta kulunut talvi väljisti päät jo niin "valmiiksi", että kuskin etupyörää pystyi nyt keväällä kääntelemään käsin sen ollessa maassa. Samalla kuului tuttu klappi ja kolina.

Helppo ja halpa korjaus samalla kun kesärenkaita vaihteli, harmi vaan että sitä ehti edeltää:
- alatukivarsien takapuslien powerflexointi ja toistuva kireyden tarkistus kolinan jatkuessa (tuppasivatkin kyllä alkuun löystymään!).
- alatukivarsien etupuslien aluholkkien vaihto
- alapallonivelten vaihto
- etutolppien vaihto ristiin (samalla ylälaakerien tarkastus) josko kolina vaihtuisi puolelta toiselle. Ei vaihtunut...

No, eipä noista mikään turha homma ollut, mutta kaikki tuo tehtiin siis tämän kolinan takia. Ainoastaan etutolppien vaihdolle en keksi mitään lohduttavaa perustetta, paitsi että pitäähän sitä harrastuksia olla! :D
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Pee
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat

Viesti Kirjoittaja Pee »

Tulipa itelläkin kirastua.
Vähän löysällä oli ja ehkä se hieman keskialue parantui.
Tai sitten luulen vain :lol:
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat

Viesti Kirjoittaja jmt »

Pee kirjoitti:Tulipa itelläkin kirastua.
Vähän löysällä oli ja ehkä se hieman keskialue parantui.
Tai sitten luulen vain :lol:
Löytyykö se kiristettävä pultti tuon kumisuojan takaa allaolevassa kuvassa?
Kumi ja sen kaulus näyttää olevan kiinni neljällä 10mm pultilla, yksi vähän piilossa kaasupolkimen varren takana, ylävasemmalla.

Kuva
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat

Viesti Kirjoittaja jus »

Juu, ristinivelen pultti on kuvassa näkyvän kumin alla. Kumin saa irrotettua ja laitettua takaisin avaamatta niitä peltikehystä kiinnittäviä ruuveja.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat

Viesti Kirjoittaja jmt »

Kiitos vinkistä. Hyvä ettei tarvinnut kauluspultteja irrottaakaan. Kumi irtosi helposti ja 13mm pultti tuli näkyville. Ratti oikeaan asentoon ja vääntämään. Oli kyllä tiukassa, mutta väänsin vielä vajaa puoli kierrosta tiukemmaksi. Kumi meni myös takaisin helposti.
Vaikutuksen testaaminen jää tuonnemmaksi muista töistä johtuen...
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Eeppinen neuvo!!

Nitkautin pulttia vähän auki ja kiristin sitten kunnolla kinni.

Klappi lähti. :mrgreen:

EDIT:
Koeajolenkin jälkeen voin todeta että epämääräiset kolinat lakkasi myöskin.


Jotain kuiteknin jäi.
Kun rattia kääntää kone pysähdyksissä (ilman tehostajaa),
kuuluu vaimeahko mloks ääni kun kääntää <-|->.
Kuulostaisi tulevan rattiputken suunnalta, onko siellä jotain niveliä muovin alla piilossa?
GetawayCar
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat

Viesti Kirjoittaja GetawayCar »

Olipa vain.. pieni kiristys ja klappi kolinoineen on poissa.

Nyt vain kovaa ajoa ja seuraavaa kolinaa odottelemaan.. :)
#3621
3 tonttua, 3 satkua ja femma
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Tää ois hyvä lisäys UKK-osioon.



Laitetaan nyt muutama hakusana avuiksi.
ohjauksen klappi klappia
ohjaus tunnottomuus keskivaihe keskivaiheella keskellä
kolina kolinaa
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: pieni klappi ohjauksessa ja etupään kolinat

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Joo itelläkin tuo klappi alko aika pahaks omassa tonnarissa ja tossa äsken katsoin niin sen ohjaustangonlaakeri oli sylkeny neulat pois sieltä. Varmaa pcs:ä uutta laakeria, mutta onko millane homma vaihtaa, lähteekö tuo ratti vetämällä taaksepäin jos sen nivelen sieltä irrottelee?
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
Vastaa Viestiin