Nopeat kysymykset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

AZP kirjoitti:Kyllä mulla ainakin vääränmerkkisessä öljynpaineanturin vika jätti nimen omaan valon pysyvästi pimeäksi.
Pääsee siis helpoimman kautta, kun laittaa uuden anturin. Kiitän.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Tonnari88 kirjoitti:Luulisi, että anturivian sattuessa valo palaisi jatkuvasti, vai onko näin? Täytys saada cabben valo toimimaan, ennen kuin kesäkelit alkaa.
Se on ihan täysin riippuvainen siitä, kumpaan asentoon öljynpaineanturi jumiutuu. Molemmat vaihtoehdot mahdollisia.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja nugge »

Useimmin se jää jumii pohjaa ja ei sytytä valoa lainkaan.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
ttk81
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Loka 14, 2010 19:24
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

Taas hajosi sumarista lasi, vuosi sitten uusin kummankin ja kolmatta en enää viitsi hankkia. Tilalle voisi hankkia tällaiset peitelevyt:

https://genuinesaab.com/catalog/product ... 5pp5fg49t0

Mistähän tuollaiset saisi halvimmalla tai olisiko jollain jopa myydä sellaiset? Ebaysta katsoin ja ei löytynyt kuin toiselle puolelle. Marmorilta nyt ainakin luulisi saavan.
#7051
Saab 9-3 Vector SS -07 Stage1 BioPower
ex: Saab 9-3 SE 3d 2.0t -99 T5 "Stage3" RE85 (Kuva), Saab 9000 CS 2.0tA -98 Stage3+ (Kuva)
Vodetti
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Vodetti »

Tämä sopisi ehkä enemmän tuonne styling/tuning osioon, mutta kysytään nyt täältä ensin.

Kesärenkaat vaihtuivat isompaan ja nyt olisi haaveissa hankkia jonkinlaiset spacerit, jotta rengas ei uppoaisi niin paljon kaaren sisään. Huomasin myös, että etenkin edessä rengas on yllättävän lähellä jousitusta. Ainakaan toistaiseksi en ole vielä huomannut, että kuitenkaan raapisi mihinkään ja näiden pitäisi kuitenkin ihan sopivat tuohon kolkkiin olla. Vanteiden ja renkaiden speksit ovat seuraavanlaiset: Saab ALU 48, ET49, 17x7", 5x110. Renkaat ovat kokoa 225/45/17.

Lähinnä tuo spacereiden valinta nyt aiheuttaa päänvaivaa. Talvirenkaissa minulla oli aftermarket vanteet joita varten navoissa oli keskitysrenkaat, kun taas saabin orkkis kesävanteiden kanssa ne oli otettava pois. Pitääkö spacereiden olla näitä keskittäviä vai ei keskittäviä tämän johdosta? Terminologia ei ole ehkä ihan hanskassa näiden osalta kun en ole koskaan omistanut spacereita. Pidemmät pultit nuo ilmeisesti vaatii ja maksimissaan haluaisin noin 10-15mm kokoiset palat.

Vinkkejä kaivataan mahdollisilta tietäjiltä 8) :D
Nykyinen: Saab 900 Classic 1993
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
saapas_89
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 16:31
Paikkakunta: Turku

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja saapas_89 »

Vodetti kirjoitti:Tämä sopisi ehkä enemmän tuonne styling/tuning osioon, mutta kysytään nyt täältä ensin.

Kesärenkaat vaihtuivat isompaan ja nyt olisi haaveissa hankkia jonkinlaiset spacerit, jotta rengas ei uppoaisi niin paljon kaaren sisään. Huomasin myös, että etenkin edessä rengas on yllättävän lähellä jousitusta. Ainakaan toistaiseksi en ole vielä huomannut, että kuitenkaan raapisi mihinkään ja näiden pitäisi kuitenkin ihan sopivat tuohon kolkkiin olla. Vanteiden ja renkaiden speksit ovat seuraavanlaiset: Saab ALU 48, ET49, 17x7", 5x110. Renkaat ovat kokoa 225/45/17.

Lähinnä tuo spacereiden valinta nyt aiheuttaa päänvaivaa. Talvirenkaissa minulla oli aftermarket vanteet joita varten navoissa oli keskitysrenkaat, kun taas saabin orkkis kesävanteiden kanssa ne oli otettava pois. Pitääkö spacereiden olla näitä keskittäviä vai ei keskittäviä tämän johdosta? Terminologia ei ole ehkä ihan hanskassa näiden osalta kun en ole koskaan omistanut spacereita. Pidemmät pultit nuo ilmeisesti vaatii ja maksimissaan haluaisin noin 10-15mm kokoiset palat.

Vinkkejä kaivataan mahdollisilta tietäjiltä 8) :D
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=124116
Jäsen #6332
Vodetti
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Vodetti »

saapas_89 kirjoitti:
Vodetti kirjoitti:Tämä sopisi ehkä enemmän tuonne styling/tuning osioon, mutta kysytään nyt täältä ensin.

Kesärenkaat vaihtuivat isompaan ja nyt olisi haaveissa hankkia jonkinlaiset spacerit, jotta rengas ei uppoaisi niin paljon kaaren sisään. Huomasin myös, että etenkin edessä rengas on yllättävän lähellä jousitusta. Ainakaan toistaiseksi en ole vielä huomannut, että kuitenkaan raapisi mihinkään ja näiden pitäisi kuitenkin ihan sopivat tuohon kolkkiin olla. Vanteiden ja renkaiden speksit ovat seuraavanlaiset: Saab ALU 48, ET49, 17x7", 5x110. Renkaat ovat kokoa 225/45/17.

Lähinnä tuo spacereiden valinta nyt aiheuttaa päänvaivaa. Talvirenkaissa minulla oli aftermarket vanteet joita varten navoissa oli keskitysrenkaat, kun taas saabin orkkis kesävanteiden kanssa ne oli otettava pois. Pitääkö spacereiden olla näitä keskittäviä vai ei keskittäviä tämän johdosta? Terminologia ei ole ehkä ihan hanskassa näiden osalta kun en ole koskaan omistanut spacereita. Pidemmät pultit nuo ilmeisesti vaatii ja maksimissaan haluaisin noin 10-15mm kokoiset palat.

Vinkkejä kaivataan mahdollisilta tietäjiltä 8) :D
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=124116
Kiitokset! Haulla ja googlella alkoi löytymään tietoa. Tilaukseen lähtee todennäköisesti H&R 15mm ja keskittävää mallia.
Nykyinen: Saab 900 Classic 1993
Ex-Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003
konu
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Heinä 16, 2016 19:37
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja konu »

Mitenkäs muilla mennyt auton katsastus jossa oisi alustasarjaa vaihdettu?
Kyseistä sarjaa harkinnut:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4382
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

konu kirjoitti:Mitenkäs muilla mennyt auton katsastus jossa oisi alustasarjaa vaihdettu?
Kyseistä sarjaa harkinnut:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4382
Pyöränkulmien säädöstähän nykyään vaaditaan todistus, ei muuten pitäisi olla yllätyksiä jos on asiallinen katsastusmies. Trafin rakennemuutosmääräyksestähän ne tarkat vaatimukset näkee.
Avatar
Los_Lelle
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Su Heinä 03, 2016 15:06
Paikkakunta: Pori

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Los_Lelle »

...
Viimeksi muokannut Los_Lelle, Su Huhti 09, 2017 20:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 2.0t -01 RE85

#7391
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Audiojack kirjoitti:
konu kirjoitti:Mitenkäs muilla mennyt auton katsastus jossa oisi alustasarjaa vaihdettu?
Kyseistä sarjaa harkinnut:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4382
Pyöränkulmien säädöstähän nykyään vaaditaan todistus, ei muuten pitäisi olla yllätyksiä jos on asiallinen katsastusmies. Trafin rakennemuutosmääräyksestähän ne tarkat vaatimukset näkee.
Näin on, lappu pitää olla pyöränkulmien säädöstä ja kulmat pitäisi tehtaan ohjearvoihin myös saada. Meni sillä lailla että näytin TUV-nivaskaa konttorille, sanoivat että ei riitä, kävin säädättämässä pyöränkulmat, ukko totesi että eivät nämä ihan kaikki vihreälle mene millään kun ei säätöjä ole mutta toivo armahdusta katsurilta, ja näin katsastusmies sitten pienen armahduksen antoikin, autossa nyt alustasarja leimalla.
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

RokRoland kirjoitti:Näin on, lappu pitää olla pyöränkulmien säädöstä ja kulmat pitäisi tehtaan ohjearvoihin myös saada. Meni sillä lailla että näytin TUV-nivaskaa konttorille, sanoivat että ei riitä, kävin säädättämässä pyöränkulmat, ukko totesi että eivät nämä ihan kaikki vihreälle mene millään kun ei säätöjä ole mutta toivo armahdusta katsurilta, ja näin katsastusmies sitten pienen armahduksen antoikin, autossa nyt alustasarja leimalla.
Rakennemuutosmääräyksessä lukee näin:
Muutoskatsastettaessa alustan korkeuden muutosta tulee aina esittää selvitys pyöränkulmista (ajoneuvon valmistaja, osavalmistaja tai tutkimuslaitos voi antaa lausunnon sopivista pyöränkulmista) ja tarkastaa valaisinten sijoitusvaatimusten täyttyminen muutoksen jälkeen.
Eli jos esimerkiksi alustasarjan valmistaja tmv. taho antaa eri todistuksen pyöränkulmista jotka pitäisi olla alustasarjan kanssa, niin senkin pitäisi leimaukolle käydä mukisematta. + tietenkin se oikea mittaustodistus, että ko. ajoneuvo on niissä annetuissa säädöissä.
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Oliskohan tääkin "nopea kysymys"..? Keskuslukko toimii siten että avaimesta/kaukosäädöllä pelaa kaikki muut paitsi kuskin ovi. Myös takaluukku omasta napistaan. Kuskin ovi siis pitää avata perinteisesti avaimella kääntämällä mutta siitä pelaakin sitten taas kaikki muutkin ovet (ei tietenkään takaluukku). Kokemusta/näkemystä mistä lähtisi vikaa paikantamaan?
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

kesäjukka kirjoitti:Oliskohan tääkin "nopea kysymys"..? Keskuslukko toimii siten että avaimesta/kaukosäädöllä pelaa kaikki muut paitsi kuskin ovi. Myös takaluukku omasta napistaan. Kuskin ovi siis pitää avata perinteisesti avaimella kääntämällä mutta siitä pelaakin sitten taas kaikki muutkin ovet (ei tietenkään takaluukku). Kokemusta/näkemystä mistä lähtisi vikaa paikantamaan?
Kuskin ovesta vaan ohjataan muita ovia. Jos siis kuskin ovi ei reagoi kakesta tai hantin ovesta, niin kuskin oven lukkomoottorissa tai sen sähköissä on häikkää.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Okei. Kiitti! Pitääpä alkaa aukomaan oven verhoilua..
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Vastaa Viestiin