Ohjaus puoltaa oikealle

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
vanhaaho
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Huhti 30, 2006 21:39
Paikkakunta: Oulu

Ohjaus puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja vanhaaho »

Olisi kellään vinkkejä mikä voisi olla 900S -96 Saabissa joka puoltaa oikealle. Ohjauskulmat on säädetty optisella laitteella huoltoliikkeessä, eturenkaita kokeiltu vaihtaa keskenään, puslat tarkistetty ja samoin muutkin nivelet, jarru ei myöskään laahaa. Auto kulkee suoraa kun pitää ratin suorassa mutta kun ratin vapauttaa kääntyy se noin puoli yhden asentoon ja vetää oikealle. Ajaessa joutuu siis vetämään hiukan vasemmalla kädellä enemmän.
HV
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Johtuisko herkästä reagoinnista tien kallistuksiin?
Mitenkäs käy kun ajelee vastaantulijan kaistaa, missä tie kallistuu vasemmalle?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
vanhaaho
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Huhti 30, 2006 21:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vanhaaho »

Jos tie kallistuu vasemmalle (vastaantuleva kaista) niin puoltaminen vähenee, mutta menee edelleen paremmin oikealle kuin vasemmalle.
HV
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Mulla on sama onkelma... mutta mitään tarkituksia ei ole tehty. Odotellaan löytääkö tuo katsastusmies tässä lähiaikana jotain kun konttorille auton vie.
Saab 900 2.0t Cab -97
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mitenkäs sitten kun on ilmanpaineet tarkistettu ja apukuskikin istuu kyydissä? Vois koittaa vaikka himpun liian suurilla, esim. 2.6bar tai jotain, ettei varmasti kulje länässä mihinkään suuntaan.

Meinaan vaan, että voisko epätasainen kuorma vaikuttaa ohjauskulmiin tai jopa taka-akselin kulmaan?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
vanhaaho
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Huhti 30, 2006 21:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vanhaaho »

Tämä kuorma ja rengaspaineasia oli mielenkiintoinen. Tuntuisi että kuorma kuskin puolella paremminkin vetäisi autoa vasemmalle... ehkä kuitenkin kokeilemisen arvoinen asia.
Tulisiko rengaspaineita lisätä kaikkiin renkaisiin vai pelkästää oikean puoleiseen ?
Vaikuttaisiko sellainen puoltamiseen että vasemmanpuoleinen takarengas on kulunut muita enemmän. Tämä rengas on ilmeisesti ollut aikaisemmalla omistajalla edessä koska ohjauskulma ennen säätöä poskellaan.
HV
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Ja tuli myös juuri toi mieleen että onkohan isokin merkitys jos jokin rengas on hieman muita kuluneempi...tai jos on käynyt niin että jostain kumman syystä onkin paino päässyt irtoamaan vanteesta.
Saab 900 2.0t Cab -97
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Noniin, käytin tänään auton leimassa, ja ainakaan siellä ei huomattu mitään. eli toivotaan, että kyse on jostain pienestä "ominaisuudesta" :wink:
Saab 900 2.0t Cab -97
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

unski
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 13:26
Paikkakunta: Keskiuusimaa

Viesti Kirjoittaja unski »

Oletko tarkistanut, että hammastanko on "keskiasennosssa".
Jos hammastanko ei ole keskikohdassa ajettaessa suoraan, saattaa tehostin voimistaa puoltamista. Tämä on mahdollista jos autoa on korjailtu ja kulmat säädetty väärin ja oikaistu "vinossa" oleva ratin asentoa irrottamalla ratti.
Kulmathan pitää säätää seuraavassa järjestyksessä; tarkistus, ratti keskiasentoon, säätämällä takapyörät jos mahdollista ja viimeiseksi säädetään etupyörät. Tietysti pitää tarkistaa väljät ensin. Jos autoa on "korjailtu" aikaisemmin ja näyttää että paikat on ollut auki, kannattaa huomioida vähän enemmän...
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ratin asentoa ei voi korjata Ng900/og93:ssa ottamalla rattia irti jalaittamalla sitä muutamia asteita eri asentoon, koska ratin akselin boorit eivät ole symmetrisiä. (päinvastoin kuin og900..) Vain 360 asteen kääntö on teoriassa mahdollinen, (hyöty? :lol: )mutta tätäkäään EI SAA TEHDÄ, koska tällöin ratin sisällä oleva sepentiini rikkoontuu käännettäessä rattia toiseen laitaan.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=31905

Itselläni on hieman tuota samaa puoltamista, mutta olen pistänyt sen tuon tien kaltevuuden piikkiin, kun niin paljon siihen vaikuttaa, että ratista on syytä pitää kokoajan kiinni. Varsinkin painaessa oikeanpuoleista pedaalia.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
saabi 2.0
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Helmi 26, 2006 11:07

Viesti Kirjoittaja saabi 2.0 »

sama oli minullakin et puolsi oikealle mut ostin uudet renkaat nii homma korjaantus sillä :roll:
masah
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 09:35

Viesti Kirjoittaja masah »

saabi 2.0 kirjoitti:sama oli minullakin et puolsi oikealle mut ostin uudet renkaat nii homma korjaantus sillä :roll:
Mitkäs renkaat ostit? Renkaiden uusinta edessä (tällä hetkellä Uniroyal Raintyret - aika surkeat) ja valinta jälleen kerran vaikeaa. Pohdinnassa mm. Conti Premium2 ja Goodyear Hydragrip. Onko kellään kokemusta noista? Kokona säilynee 195/60R15.

Puoltamisen lisäksi toisena ongelmana tärinä jarrutettaessa voimakkaasti, lieneekö jarrulevy kiero...?

Viime aikoina täällä on ollut niukemmalti kommentteja huolloista. Mitä suosittelette pkseutu-Hämeenlinna -akselilla? Onko Vähämaalle varteenotettavia vaihtoehtoja?

--
M
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Taitaapi levyt vaatia uusinnan.. eikä mitn Motonet levyjä.
Saab 900 2.0t Cab -97
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Jep jep, kytkimen vaihdon jälkeen (merkkihuolto) ratti oli ensin vinossa oikealla ja puolsi myös oikealle vaikka kaikki oli säädetty. Nyt takuu fiksauksen jälkeen ratti on vinossa vasemmalla mutta puoltaa edelleen oikealle jos on huono tie. Eli näin täällä. En tiedä itkeekö vai nauraako huoltopäälikkö kun soitan sille perjantaina ja kerron että jos kolmas kerta toden sanoisi ja koska voi tuoda.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
Vastaa Viestiin