18" 235/50
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: 18" 235/50
Kaikki muukin oli 80 luvulla paremmin kuin nyt. Farkuissakin oli isompi tavaratila kuin sedanissa.
Mitä vanteisiin ja renkaisiin tulee niin kevät on hauskinta aikaa kun liikenteeseen pulpahtelee taas kaikanmaailman -81 tojota tercelit joihin on alle tungettu 19" hummerin vanteita 295 leveillä pinnatuilla barumeilla kun äitiltä pöllityt rahat ei ole riittäneet enää kunnon renkaisiin.
Mitä vanteisiin ja renkaisiin tulee niin kevät on hauskinta aikaa kun liikenteeseen pulpahtelee taas kaikanmaailman -81 tojota tercelit joihin on alle tungettu 19" hummerin vanteita 295 leveillä pinnatuilla barumeilla kun äitiltä pöllityt rahat ei ole riittäneet enää kunnon renkaisiin.
9000CS 2,3
Re: 18" 235/50
Terveiset ekluntolle: Paras koriväri ja hienot vanteet !!
Mutta silti noista pulteista ja ruuveista... Oon koittanu etsillä ja googlesta hakee mut en löytäny kuin moni autotehdas kiinnittää pulteilla ja kuin moni ruuveilla...? Mutta eipä ainakaan tää tieto minun tuskaa lisää.
Mutta silti noista pulteista ja ruuveista... Oon koittanu etsillä ja googlesta hakee mut en löytäny kuin moni autotehdas kiinnittää pulteilla ja kuin moni ruuveilla...? Mutta eipä ainakaan tää tieto minun tuskaa lisää.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: 18" 235/50
Molemmat ovat tällä kertaa oikeassa, sillä pultti on täsmällisempi nimitys eräälle ruuvityypille.
Re: 18" 235/50
Ei tietenkään, mutta tuonhan jo tiesitkin. Molemmilla tarkoitin "ruuvi vai pultti" -väittelijöitä.9-5T kirjoitti:Oliko alkuperäinen nimitys mutteri oikein?Risto kirjoitti:Molemmat ovat tällä kertaa oikeassa, sillä pultti on täsmällisempi nimitys eräälle ruuvityypille.
Re: 18" 235/50
Tuon mukaan esim. pakosarjan pinnapultit ovat siis toisesta päästä ruuveja ja toisesta päästä pultteja vaikka olisivat symmetrisiä.9-5T kirjoitti:Minä sanoisin toisin päin sillä ruuvi lienee viäläkin virallinen nimi ja moni puhuu yleisesti pultista.Risto kirjoitti:Molemmat ovat tällä kertaa oikeassa, sillä pultti on täsmällisempi nimitys eräälle ruuvityypille.
Ohessa lainattu toiselta foorumilta kun omat koulukirjat ei ole enää tallessa.Tämä on oikein hyvä määrittely. Kuitenkin ymmärtääkseni virallisissa lätinöissä (esim. SFS-standardit ym.) kaikki kiertein tapahtuva liittäminen tippuu "ruuviliitosten" kategoriaan, kierreprofiilista tai vastakappaleen tyypistä riippumatta. Eli kun esim. kaksi reiällistä peltilevyä liitetään pultin ja mutterin avulla toisiinsa, on virallisesti kyseessä "ruuviliitos", koska se on kiertein toteutettuPultin ja ruuvin ero on siinä, että pultti kiinnitetään mutterin avulla kierteettömään reikään ja ruuvi kierteelliseen reikään ilman mutteria.
Mitenkäs tämän sitten selität: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruuvi?
Asia voidaan yksinkertaistaa esim. sanomalla, että kaikki pultit ovat ruuveja, mutta kaikki ruuvit eivät ole pultteja.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: 18" 235/50
Mutta jos mulla on V16 turbo saabbi ja se kuluttaa 26 litraa satasella niin onko se auto joka kuluttaa sen bensan vai moottori?
9000CS 2,3
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
- Paikkakunta: Turku
Re: 18" 235/50
Ei kumpikaan, se on SAAB!Saappi Kuski kirjoitti:Mutta jos mulla on V16 turbo saabbi ja se kuluttaa 26 litraa satasella niin onko se auto joka kuluttaa sen bensan vai moottori?
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Re: 18" 235/50
Wikipedia taitaa kuitenkin olla keskimäärin parempi lähde kuin tuo sinun käyttämäsi pärinäpoikafoorumi, varsinkin jos katsoo, mitä tuolla tiedetään Saabista:9-5T kirjoitti:Risto kirjoitti:Mitenkäs tämän sitten selität: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruuvi?
Lukases mitä kertovat 9-5 saabista ja montako virhettä löydät.Wikipedia on vapaa ja ilmainen tietosanakirja, jota kuka tahansa, kuten sinä, voi muokata
hdcf foorumi kirjoitti:Saab ... jaa.. sähän tarkoitat Sämst Av Alla Bilar
Olisit heti sanonu...
Väärin aukaistu. Olisi pitänyt käyttää pulttipyssyä tai ruuvimeisseliä.9-5T kirjoitti:Ehkä mutta jos hyvän haluat osta mutterinväännin jolla aukesi veljesi pyöränruuvit.Julle kirjoitti:Voiko pulttipyssyä käyttä ruuveihin
http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuot ... neilma.pdf
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 18" 235/50
TM Autosanastossa:
Kylläkai sylinterinkansi kiristetään kannenpulteilla, mutta ei:
sylinterinkannen ruuvit kiristetään...
sanoo samainen sanasto.
Kylläkai sylinterinkansi kiristetään kannenpulteilla, mutta ei:
sylinterinkannen ruuvit kiristetään...
sanoo samainen sanasto.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: 18" 235/50
Täällä on pultit kireällä...
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Re: 18" 235/50
Wikin määritelmä on ihan oikea:
"Tasakärkistä koneruuvia kutsutaan pultiksi ja sen ympärille kiertyvää vastakappaletta mutteriksi."
Kaikki kierrepultit ovat siis ruuveja, mutta kaikki ruuvit eivät ole pultteja. Myöskään kaikki pultit eivät ole ruuveja, koska pultti voidaan lukita paikalleen myös esim. pultin päässä olevaan poikittaisreikään kiinnitettävällä sokalla, tällaisissa pulteissa ei ole välttämättä ollenkaan kierteitä, eli ne eivät ole ruuveja, vaikka ovatkin pultteja.
Saab 9-5:n pyörät on kiinnitetty ruuveilla. Pyörän kiinnitysruuvit ovat tyyppiä "tasakärkinen koneruuvi" eli yleiskielellä pultti. Pultti ja ruuvi ovat siis molemmat oikein. Ja edellä mainitut sylinterinkannen kiinnitysruuvit ovat ytimekkäämmin yleiskielellä ilmaistuna kannenpultit. Ne ovat ruuveja ja ne ovat pultteja. Ihan niin kuin mies voi olla yhtä aikaa sekä komea että älykäs, kumpikaan määritelmä ei sulje pois toisen mahdollisuutta eikä ole ristiriidassa toisen kanssa, eikä kumpikaan yksinään kerro ihan täsmällisesti, millaisesta miehestä on kysymys. Sen sijaan jos sanotaan, että kyse on kannenpultista, pyöränpultista tai Robbie Williamsista, niin tiedetään jo aika tarkasti, mistä on kysymys, siksi on järkevää käyttää mahdollisimman täsmällisiä nimiä, kun sellaisia on käytettävissä.
Mutteri on yksiselitteisesti väärin. Ilmeisesti osa ihmisistä päättelee kannan perusteella, mistä on kysymys, ruuvista vai mutterista. Tämän väen mielestä kaikki, missä on kuusikulmainen vääntökanta, lienevät muttereita. Samojen tyyppien mielestä ilmeisesti kiintoavain on jakoavain ja mansikka on mustikka.
Ruuvin erottaminen mutterista on vaikeampaa kuin mustikan erottaminen mansikasta, koska marjat voi erottaa toisistaan ulkomuodon, värin ja maun perusteella, kun taas mutteria ei erota ruuvista kovin helposti värin tai maun perusteella. Onko joku ruuvi tyyppiä pultti vai ei, on ymmärrettävyyden kannalta aika yhdentekevää, joten kannattaa keskittää aluksi oppimisponnistelut siihen, että erottaa ruuvin ja mutterin toisistaan, niiden ero on aivan olennainen.
Turha tämmöisistä on pulttia ottaa, mutta jos ei aikuinen mies erota ruuvia ja mutteria toisistaan, tulee kyllä helposti mieleen, että puuttuuko sellaiselta mieheltä tykkänään joku ruuvi jostain.
"Tasakärkistä koneruuvia kutsutaan pultiksi ja sen ympärille kiertyvää vastakappaletta mutteriksi."
Kaikki kierrepultit ovat siis ruuveja, mutta kaikki ruuvit eivät ole pultteja. Myöskään kaikki pultit eivät ole ruuveja, koska pultti voidaan lukita paikalleen myös esim. pultin päässä olevaan poikittaisreikään kiinnitettävällä sokalla, tällaisissa pulteissa ei ole välttämättä ollenkaan kierteitä, eli ne eivät ole ruuveja, vaikka ovatkin pultteja.
Saab 9-5:n pyörät on kiinnitetty ruuveilla. Pyörän kiinnitysruuvit ovat tyyppiä "tasakärkinen koneruuvi" eli yleiskielellä pultti. Pultti ja ruuvi ovat siis molemmat oikein. Ja edellä mainitut sylinterinkannen kiinnitysruuvit ovat ytimekkäämmin yleiskielellä ilmaistuna kannenpultit. Ne ovat ruuveja ja ne ovat pultteja. Ihan niin kuin mies voi olla yhtä aikaa sekä komea että älykäs, kumpikaan määritelmä ei sulje pois toisen mahdollisuutta eikä ole ristiriidassa toisen kanssa, eikä kumpikaan yksinään kerro ihan täsmällisesti, millaisesta miehestä on kysymys. Sen sijaan jos sanotaan, että kyse on kannenpultista, pyöränpultista tai Robbie Williamsista, niin tiedetään jo aika tarkasti, mistä on kysymys, siksi on järkevää käyttää mahdollisimman täsmällisiä nimiä, kun sellaisia on käytettävissä.
Mutteri on yksiselitteisesti väärin. Ilmeisesti osa ihmisistä päättelee kannan perusteella, mistä on kysymys, ruuvista vai mutterista. Tämän väen mielestä kaikki, missä on kuusikulmainen vääntökanta, lienevät muttereita. Samojen tyyppien mielestä ilmeisesti kiintoavain on jakoavain ja mansikka on mustikka.
Ruuvin erottaminen mutterista on vaikeampaa kuin mustikan erottaminen mansikasta, koska marjat voi erottaa toisistaan ulkomuodon, värin ja maun perusteella, kun taas mutteria ei erota ruuvista kovin helposti värin tai maun perusteella. Onko joku ruuvi tyyppiä pultti vai ei, on ymmärrettävyyden kannalta aika yhdentekevää, joten kannattaa keskittää aluksi oppimisponnistelut siihen, että erottaa ruuvin ja mutterin toisistaan, niiden ero on aivan olennainen.
Turha tämmöisistä on pulttia ottaa, mutta jos ei aikuinen mies erota ruuvia ja mutteria toisistaan, tulee kyllä helposti mieleen, että puuttuuko sellaiselta mieheltä tykkänään joku ruuvi jostain.
Re: 18" 235/50
Mimmi kirjoitti:Eikös mutterissa ole normalisti sisäkierteet?
On
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007