18" 235/50

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Kaikki muukin oli 80 luvulla paremmin kuin nyt. Farkuissakin oli isompi tavaratila kuin sedanissa.
Mitä vanteisiin ja renkaisiin tulee niin kevät on hauskinta aikaa kun liikenteeseen pulpahtelee taas kaikanmaailman -81 tojota tercelit joihin on alle tungettu 19" hummerin vanteita 295 leveillä pinnatuilla barumeilla kun äitiltä pöllityt rahat ei ole riittäneet enää kunnon renkaisiin. :D
9000CS 2,3
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5387
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja VKe »

Terveiset ekluntolle: Paras koriväri ja hienot vanteet !!

Mutta silti noista pulteista ja ruuveista... Oon koittanu etsillä ja googlesta hakee mut en löytäny kuin moni autotehdas kiinnittää pulteilla ja kuin moni ruuveilla...? Mutta eipä ainakaan tää tieto minun tuskaa lisää.
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5179
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja Risto »

Molemmat ovat tällä kertaa oikeassa, sillä pultti on täsmällisempi nimitys eräälle ruuvityypille.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5179
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja Risto »

9-5T kirjoitti:
Risto kirjoitti:Molemmat ovat tällä kertaa oikeassa, sillä pultti on täsmällisempi nimitys eräälle ruuvityypille.
Oliko alkuperäinen nimitys mutteri oikein?
Ei tietenkään, mutta tuonhan jo tiesitkin. Molemmilla tarkoitin "ruuvi vai pultti" -väittelijöitä.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5179
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja Risto »

9-5T kirjoitti:
Risto kirjoitti:Molemmat ovat tällä kertaa oikeassa, sillä pultti on täsmällisempi nimitys eräälle ruuvityypille.
Minä sanoisin toisin päin sillä ruuvi lienee viäläkin virallinen nimi ja moni puhuu yleisesti pultista.
Ohessa lainattu toiselta foorumilta kun omat koulukirjat ei ole enää tallessa.
Pultin ja ruuvin ero on siinä, että pultti kiinnitetään mutterin avulla kierteettömään reikään ja ruuvi kierteelliseen reikään ilman mutteria.
Tämä on oikein hyvä määrittely. Kuitenkin ymmärtääkseni virallisissa lätinöissä (esim. SFS-standardit ym.) kaikki kiertein tapahtuva liittäminen tippuu "ruuviliitosten" kategoriaan, kierreprofiilista tai vastakappaleen tyypistä riippumatta. Eli kun esim. kaksi reiällistä peltilevyä liitetään pultin ja mutterin avulla toisiinsa, on virallisesti kyseessä "ruuviliitos", koska se on kiertein toteutettu
Tuon mukaan esim. pakosarjan pinnapultit ovat siis toisesta päästä ruuveja ja toisesta päästä pultteja vaikka olisivat symmetrisiä.

Mitenkäs tämän sitten selität: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruuvi?

Asia voidaan yksinkertaistaa esim. sanomalla, että kaikki pultit ovat ruuveja, mutta kaikki ruuvit eivät ole pultteja.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Mutta jos mulla on V16 turbo saabbi ja se kuluttaa 26 litraa satasella niin onko se auto joka kuluttaa sen bensan vai moottori?
9000CS 2,3
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Saappi Kuski kirjoitti:Mutta jos mulla on V16 turbo saabbi ja se kuluttaa 26 litraa satasella niin onko se auto joka kuluttaa sen bensan vai moottori?
Ei kumpikaan, se on SAAB! :P
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2042
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja Julle »

Voiko pulttipyssyä käyttä ruuveihin :?:
9-5 Aero - 00
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5179
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja Risto »

9-5T kirjoitti:
Risto kirjoitti:Mitenkäs tämän sitten selität: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruuvi?
Wikipedia on vapaa ja ilmainen tietosanakirja, jota kuka tahansa, kuten sinä, voi muokata
Lukases mitä kertovat 9-5 saabista ja montako virhettä löydät.
Wikipedia taitaa kuitenkin olla keskimäärin parempi lähde kuin tuo sinun käyttämäsi pärinäpoikafoorumi, varsinkin jos katsoo, mitä tuolla tiedetään Saabista:
hdcf foorumi kirjoitti:Saab ... jaa.. sähän tarkoitat Sämst Av Alla Bilar
Olisit heti sanonu...
9-5T kirjoitti:
Julle kirjoitti:Voiko pulttipyssyä käyttä ruuveihin :?:
Ehkä mutta jos hyvän haluat osta mutterinväännin jolla aukesi veljesi pyöränruuvit.
http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuot ... neilma.pdf
Väärin aukaistu. Olisi pitänyt käyttää pulttipyssyä tai ruuvimeisseliä. :mrgreen:
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

TM Autosanastossa:
Kuva
Kylläkai sylinterinkansi kiristetään kannenpulteilla, mutta ei:
sylinterinkannen ruuvit kiristetään...
sanoo samainen sanasto.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja Petter »

Täällä on pultit kireällä...
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
juuha
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 22:25

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja juuha »

Wikin määritelmä on ihan oikea:
"Tasakärkistä koneruuvia kutsutaan pultiksi ja sen ympärille kiertyvää vastakappaletta mutteriksi."

Kaikki kierrepultit ovat siis ruuveja, mutta kaikki ruuvit eivät ole pultteja. Myöskään kaikki pultit eivät ole ruuveja, koska pultti voidaan lukita paikalleen myös esim. pultin päässä olevaan poikittaisreikään kiinnitettävällä sokalla, tällaisissa pulteissa ei ole välttämättä ollenkaan kierteitä, eli ne eivät ole ruuveja, vaikka ovatkin pultteja.

Saab 9-5:n pyörät on kiinnitetty ruuveilla. Pyörän kiinnitysruuvit ovat tyyppiä "tasakärkinen koneruuvi" eli yleiskielellä pultti. Pultti ja ruuvi ovat siis molemmat oikein. Ja edellä mainitut sylinterinkannen kiinnitysruuvit ovat ytimekkäämmin yleiskielellä ilmaistuna kannenpultit. Ne ovat ruuveja ja ne ovat pultteja. Ihan niin kuin mies voi olla yhtä aikaa sekä komea että älykäs, kumpikaan määritelmä ei sulje pois toisen mahdollisuutta eikä ole ristiriidassa toisen kanssa, eikä kumpikaan yksinään kerro ihan täsmällisesti, millaisesta miehestä on kysymys. Sen sijaan jos sanotaan, että kyse on kannenpultista, pyöränpultista tai Robbie Williamsista, niin tiedetään jo aika tarkasti, mistä on kysymys, siksi on järkevää käyttää mahdollisimman täsmällisiä nimiä, kun sellaisia on käytettävissä.

Mutteri on yksiselitteisesti väärin. Ilmeisesti osa ihmisistä päättelee kannan perusteella, mistä on kysymys, ruuvista vai mutterista. Tämän väen mielestä kaikki, missä on kuusikulmainen vääntökanta, lienevät muttereita. Samojen tyyppien mielestä ilmeisesti kiintoavain on jakoavain ja mansikka on mustikka.

Ruuvin erottaminen mutterista on vaikeampaa kuin mustikan erottaminen mansikasta, koska marjat voi erottaa toisistaan ulkomuodon, värin ja maun perusteella, kun taas mutteria ei erota ruuvista kovin helposti värin tai maun perusteella. Onko joku ruuvi tyyppiä pultti vai ei, on ymmärrettävyyden kannalta aika yhdentekevää, joten kannattaa keskittää aluksi oppimisponnistelut siihen, että erottaa ruuvin ja mutterin toisistaan, niiden ero on aivan olennainen.

Turha tämmöisistä on pulttia ottaa, mutta jos ei aikuinen mies erota ruuvia ja mutteria toisistaan, tulee kyllä helposti mieleen, että puuttuuko sellaiselta mieheltä tykkänään joku ruuvi jostain.
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Mimmi kirjoitti:Eikös mutterissa ole normalisti sisäkierteet?

On
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Lukittu