18" 235/50

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

18" 235/50

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Kevät tulee ja tietty pitää aloittaa vanne topic. :oops: Onko kukaan kokeillut laittaa femman alle 18" pyörää 50 profiililla? En haluaisi laittaa 40 tai 45 profiilisia. Tiedän että 40 on oikea koko. Vanne on Saabin oma 18" jossa 41 ET. Auto laskettu 35mm. Mittailin että "pitäisi" mahtua. Nokia Z tuolla profiililla on aika arvokas regas varsinkin, jos ottaa takaan loksuojaan kuopissa/kuormattuna. Edellisessä autossa oli nuo 40 korkeat ja näyttävät alla minusta auton etupäässä liian matalilta (lokasuojan ja renkaan väliin jää liian iso väli..)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Mulla on 9-5 Aerossa 225/45R18 renkaat ja mun mielestä sopii siihen hyvin tuonkokoiset renkaat. Vanteena on 9-3 Aeron 18" vanne: Kuva
Kuvia mulla ei tosta yhdistelmästä valitettavasti ole, kun juuri ennen talvirengaskautta tuon auton ostin.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Nyt on uudet Nokialaiset & vanteet alla. Ei raavi enään Hirsch:n etujarrusatuloihin kiinni niin kuin 17" vanne teki. Enpä sitten uskaltanut ostaa noita 50 profiilisia, vaikka olisivat kyllä tainneet mahtua taaksekkin pyörimään. Kauneus on makuasia ja rahalla saa, ebaystä löysin nuo vanteet täysin käyttämättöminä, ovat kuitenkin Saabin orkkiset (Ronalin tekeleet). Hirsch:n omat 18" olisi olleet huomattavasti arvokkaammat.

Kuva

Kuva
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
pöppö
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 21:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja pöppö »

Asiallinen asennus,taitaa viides mutteri puuttua.Tai sitten on murtovarma asennus.
Saab 96 V4 MY 74 MR
Saab 96 V4 MY 75 MR
Saab 9-5 V6 Griffin 99
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja nix0n »

9-5T kirjoitti:
pöppö kirjoitti:Asiallinen asennus,taitaa viides mutteri puuttua.Tai sitten on murtovarma asennus.
En näe yhtään mutteria vanteiden kiinnityksessä, viisi ruuvia vain.
Mistä lähtien vanteet on laitettu ruuveilla kiinni?
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5292
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

nix0n kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
pöppö kirjoitti:Asiallinen asennus,taitaa viides mutteri puuttua.Tai sitten on murtovarma asennus.
En näe yhtään mutteria vanteiden kiinnityksessä, viisi ruuvia vain.
Mistä lähtien vanteet on laitettu ruuveilla kiinni?
9-5T elää pilkuntarkasti WIS:n ja EPC:n maailmassa, joissa tosiaan puhutaan pyöränruuveista. Suuri osa muista käyttää nimitystä pyöränpultti. :D

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5292
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ja pilkunnussijat oli jo 80-luvullakin pilkunnussijoita, eikä mitään välimerkin hyväksikäyttäjiä...

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Kaikki muukin oli 80 luvulla paremmin kuin nyt. Farkuissakin oli isompi tavaratila kuin sedanissa.
Mitä vanteisiin ja renkaisiin tulee niin kevät on hauskinta aikaa kun liikenteeseen pulpahtelee taas kaikanmaailman -81 tojota tercelit joihin on alle tungettu 19" hummerin vanteita 295 leveillä pinnatuilla barumeilla kun äitiltä pöllityt rahat ei ole riittäneet enää kunnon renkaisiin. :D
9000CS 2,3
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5455
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja VKe »

Terveiset ekluntolle: Paras koriväri ja hienot vanteet !!

Mutta silti noista pulteista ja ruuveista... Oon koittanu etsillä ja googlesta hakee mut en löytäny kuin moni autotehdas kiinnittää pulteilla ja kuin moni ruuveilla...? Mutta eipä ainakaan tää tieto minun tuskaa lisää.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5203
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja Risto »

Molemmat ovat tällä kertaa oikeassa, sillä pultti on täsmällisempi nimitys eräälle ruuvityypille.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5203
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja Risto »

9-5T kirjoitti:
Risto kirjoitti:Molemmat ovat tällä kertaa oikeassa, sillä pultti on täsmällisempi nimitys eräälle ruuvityypille.
Oliko alkuperäinen nimitys mutteri oikein?
Ei tietenkään, mutta tuonhan jo tiesitkin. Molemmilla tarkoitin "ruuvi vai pultti" -väittelijöitä.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5203
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja Risto »

9-5T kirjoitti:
Risto kirjoitti:Molemmat ovat tällä kertaa oikeassa, sillä pultti on täsmällisempi nimitys eräälle ruuvityypille.
Minä sanoisin toisin päin sillä ruuvi lienee viäläkin virallinen nimi ja moni puhuu yleisesti pultista.
Ohessa lainattu toiselta foorumilta kun omat koulukirjat ei ole enää tallessa.
Pultin ja ruuvin ero on siinä, että pultti kiinnitetään mutterin avulla kierteettömään reikään ja ruuvi kierteelliseen reikään ilman mutteria.
Tämä on oikein hyvä määrittely. Kuitenkin ymmärtääkseni virallisissa lätinöissä (esim. SFS-standardit ym.) kaikki kiertein tapahtuva liittäminen tippuu "ruuviliitosten" kategoriaan, kierreprofiilista tai vastakappaleen tyypistä riippumatta. Eli kun esim. kaksi reiällistä peltilevyä liitetään pultin ja mutterin avulla toisiinsa, on virallisesti kyseessä "ruuviliitos", koska se on kiertein toteutettu
Tuon mukaan esim. pakosarjan pinnapultit ovat siis toisesta päästä ruuveja ja toisesta päästä pultteja vaikka olisivat symmetrisiä.

Mitenkäs tämän sitten selität: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruuvi?

Asia voidaan yksinkertaistaa esim. sanomalla, että kaikki pultit ovat ruuveja, mutta kaikki ruuvit eivät ole pultteja.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Mutta jos mulla on V16 turbo saabbi ja se kuluttaa 26 litraa satasella niin onko se auto joka kuluttaa sen bensan vai moottori?
9000CS 2,3
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Saappi Kuski kirjoitti:Mutta jos mulla on V16 turbo saabbi ja se kuluttaa 26 litraa satasella niin onko se auto joka kuluttaa sen bensan vai moottori?
Ei kumpikaan, se on SAAB! :P
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: 18" 235/50

Viesti Kirjoittaja Julle »

Voiko pulttipyssyä käyttä ruuveihin :?:
9-5 Aero - 00
Lukittu