Pyörän laakerin vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Griippi
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Heinä 10, 2013 08:48

Pyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Griippi »

Omassa 9-5ssä huutaa oikea etupyörän laakeri siihen malliin, että kaipaa vaihtoa. Pirssi on vuosimallia -06. Tässä mallissahan tuo vaihtuu napoineen päivineen eli prässäämään ei tarvii ruveta. Onko joku vaihtanut näitä? Tarviiko jotain erikoistyökaluja tai vippaskonsteja? Onko vaihtaessa helppo hajoittaa jotain lisää?
Kolmen OG900sen jälkeen nyt alla 9-3 TTiD Linear A6 vm.-09.
Perheessä ja myynnissä myös 9-5 1,9TiD Vector A5 vm.-06.
Griippi
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Heinä 10, 2013 08:48

Re: Pyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Griippi »

Vaihtushan se. Hiukan vaati taistelua ja lämmittämist, mutta vaihtus.
Kolmen OG900sen jälkeen nyt alla 9-3 TTiD Linear A6 vm.-09.
Perheessä ja myynnissä myös 9-5 1,9TiD Vector A5 vm.-06.
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Pyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Nopeaa toimintaa, kun ei ketään kerinnyt neuvomaan :mrgreen:
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Griippi
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Heinä 10, 2013 08:48

Re: Pyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Griippi »

Ei sellasta ulinaa ja jurnutusta jaksa kauaa kuunnella... :wink:
Kolmen OG900sen jälkeen nyt alla 9-3 TTiD Linear A6 vm.-09.
Perheessä ja myynnissä myös 9-5 1,9TiD Vector A5 vm.-06.
Repolainen
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Pyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Mullakin on samassa vaiheessa nyt eli pitäis varmaan lämmittää jollain... kaikki muut on irti paitsi se olkatuki vetarinpäästä. ja tiukassa on! :x
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Repolainen
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Pyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Noniin, eihän se sitten sieltä vetarin päästä lähekkään irti.. Nyt tarvittais apuja ja vinkkejä. Oon yrittäny kuumentaa napaa ja moukaroida lekalla takaapäin muttei tunnu hievahtavankaan. Meni siinä meuhkatessa alapallonivelen suojakumikin sitten rikki.. :oops: Onko tuohon navanirroitukseen enää muuta lääkettä ? autohan on siis vuosimallia 2005 joten tuo koko napa-asetelma pitäisi saada vaihdettua. sapettaa niin pirusti...

Tässä pari kuvaa: https://plus.google.com/photos/10163865 ... 6XBqbmLuQE
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Repolainen
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Pyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Taikka oisko jollaine edes lainaks sellasta kunnon ulosvetäjää...noi mun on ihan liian heppoisia tähän hommaan.. Pk-seudulla siis majailen ja pystyn tulee hakee mistä vaan. Ois tarkoitus saada tää tänään tehtyä, että pääsis huomenna imatralle.. :roll:
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Erppa
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 18:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Erppa »

Asiasta sen enempää tietämättä, muuta kuvista päätellen eikö pidä irroitta takapuolelta vielä nuo kolme pulttia? Näyttäis olevan kuvissa vielä kiinni.. Ainakin uudessa osassa on kierteet(3kpl)... vai katoinko kuvia väärin.. :roll:
9-5 2.0t MY03
Biopower stage1
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11490
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Vetonivelen spoorit oli V.J.S:n projektissakin jämähtäneet napaan aika hyvin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 65#p811465

Omassa hyllyssä on vain 3-käpäläinen Biltema-ulosvedin ja 2-käpäläinen isompi, kummastakaan ei liene apuja tuohon, jos on jumitus samaa luokkaa kuin V.J.S:llä.

Navan kiinnityspultit toki pitää irrottaa, mutta sehän on triviaalia sitten kun vetonivel on irti navasta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Repolainen
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Pyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

jus kirjoitti:Vetonivelen spoorit oli V.J.S:n projektissakin jämähtäneet napaan aika hyvin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 65#p811465

Omassa hyllyssä on vain 3-käpäläinen Biltema-ulosvedin ja 2-käpäläinen isompi, kummastakaan ei liene apuja tuohon, jos on jumitus samaa luokkaa kuin V.J.S:llä.

Navan kiinnityspultit toki pitää irrottaa, mutta sehän on triviaalia sitten kun vetonivel on irti navasta.
Toivon ettei jumitus ole yhtä lujassa... :roll: Tällä on ajettu vasta 135tkm.. tosin viimoset 5 vuotta ollut tosi vähällä ajolla(luokkaa 1000km/v) josta päätellen laakeri alunperinkin alkoi ääntelemään. Ostin auton vasta syksyllä.

Onko mahdollisuuksia lainata sitä 3 jalkaista? ..eikai sillä enempää voi metsään mennä.. ostan kyllä uuden sulle jos se hajoaa :roll:


niin ja joo, se napa on 3 pultilla kiinni tossa tukissa ja 2:n niistä saisinkin auki nyt..mutta se kolmas on tuolla piilossa tuen alla (ei mahdu edes sormet väliin) joten tota on pakko vetää ulospäin.. tukki ei ole kiinni missään muussa kuin tossa etuiskarissa jossa o varaa liikkua sivuttain..
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Repolainen
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Pyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Noniin! Tulihan se napa sitten vaihdettua. Tuhannet kiitokset nimimerkille "jus" joka lainasi sopivammat työkalut. Sain siis sunnuntaina puolenpäivän jälkeen järeämmän 3 käpäläisen ulosvetäjän lainaan ja sillähän se "jumiutunut" napa liikahti muutaman napakan paukauksen saattelemana. Ei ollut oikeastaan edes kovin pahasti jämähtänyt vaikkakin booreissa oli vähän nähtävissä ruostetta, ihan eheänä lähti irti.

Innokkaana onnistumisesta aloinkin jo uutta laakerinapaa mallailemaan paikoilleen ja pultitkin sain kiinni kunnes huomasin suojapellin jääneen välistä laittamatta. Eikun uudelleen napa irti ja pelti väliin. Samalla pultteihin hiukan lukitetta kierteisiin. Vetoakselin booreihin hiukan laakerirasvaa ja varovasti paikoilleen. Alapallonivelen tappia paikalleen laittaessa en huomannut katsoa että tapin "lovi" osoittaisi samansuuntaisesti lukituspultin reijän mukaan. Sinne sitten lukituspulttia hieman vasemmalla kädellä kiristäessäni "lievällä" voimalla tuli puolet pultin kierteistä modifioitua malliksi sileä. Ei muutakuin uutta pulttia metsästämään.. ja kellohan oli "vasta" 20:00..
Taas yksi vastoinkäyminen ja hyvä syke hommassa stoppasi. Nooh, ajattelin että onhan tuossa vielä yön tunteja jäljellä ja että työnnän vaikka saabin imatralle. Nyt vaan täytyy saada se kasaan.. :roll: Tässä vaiheessa olikin jo hyvä kilauttaa isoveljelle (jolta luonnollisesti suurin osa työkaluistakin lainataan :wink: ) ja hänen miljoonalaatikosta löytyä kuin löytyikin sopivankokoinen pultti!
Ja ei muutakuin "lovi" oikeaan linjaan ja pulttihan se sinne sujahti! Sitten Vain pyörä paikalleen ja koelenkille: Ai että oli mukavan hiljainen auto! Ja kellohan ei ollut kuin "vasta" 22:00 illalla.

Siinä ajellessa myhäillen mietiskelin että olipa onni että tajusin vaihtaa oikean puoleisen laakerin uuteen.
Alunperinhän kuvittelin että kuskin puolen laakeri olisi ollut rikki. Onneksi tätä foorumia selaillessani tuli jostain bongattua hyvä niksi:

Pyörä ylös ja jousesta kiinni samalla pyörää pyörittämällä vioittuneen laakerin rahina välittyy "värähtelynä" jouseen.

Ainakin minulla tämä toimi, eli vika olikin apparin puolella!

Noniin, tosiaan tuo alapallonivelen suojakumi meni valitettavasti siinä tohinassa rikki joten sen joudun vielä uusimaan tässä joku päivä.. Ja kuin kaiken kukkuraksi näin aloittelevalle "saab-kotimekaanikolle" pieneksi kotiläksyksi huomasin koelenkin jälkeen että vetoakselin ulompi suojakumikin oli mennyt siinä asennuksen melskeessä rikki: siihen oli tullut n. sentin mittainen viilto.
Nyt Imatralle ja takaisin ajettuani se on sieltä pikkaisen puskenut rasvaa ulos. Ei pahasti, mutta niin että vanteen sisäpuolella sen huomaa.. Tein siihen imatralla pienen patentin ilmastointiteipistä.. :roll: mutta tottakai sen joutuu vielä ottamaan irti ja vaihtamaan.. Kaikesta kuitenkin oppii ja nytpähän tiedän miten tuon saan irti ja takaisin. Täytyy vain vielä käydä ostamassa järeämpi ulosvetäjä.. :roll:

Pari kuvaa: https://plus.google.com/photos/10163865 ... 6XBqbmLuQE

Vaikka miltei koko pääsiäsloma meni autotallissa ropatessa niin on se kiva nyt ajaa kun onhan
tää kuitenkin :saab: :mrgreen:
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Tero »

Saako se jousi värähdellä millään tavalla :?: Renkaan vaihdossa itekin kokeilin tuota ja molemmissa etupäänjousissa tuntuu pienen pientä värähtelyä kun pyörää pyörittää. Kyllähän tuolta humina kuuluu myös kovemmassa vauhdissa.. Arvelin vaan, että toinen laakeri ois porsimassa, mutta onko se nyt molemmat sit :D
Saab 9-5 Aero -00
Repolainen
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Pyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Tero kirjoitti:Saako se jousi värähdellä millään tavalla :?: Renkaan vaihdossa itekin kokeilin tuota ja molemmissa etupäänjousissa tuntuu pienen pientä värähtelyä kun pyörää pyörittää. Kyllähän tuolta humina kuuluu myös kovemmassa vauhdissa.. Arvelin vaan, että toinen laakeri ois porsimassa, mutta onko se nyt molemmat sit :D

Mulla ainakin tuntui selvästi se sellainen "rahia" pienenä värähtelynä näpeissä. Kun toiselta puolelta kokeilin niin ei tuntunut mitään.

Mulla on auto vuosimallia -04/05 ja jos nyt oikein ymmärsin kun tätä omaa ropailin niin vuodesta 02--> eteenpäin tuo pyöränlaakeri on hieman erilainen. Mulla on laakeri ja pyörän napa samassa paketissa joka koko helähoito vaihetaan. Vanhemmissa vaihetaan pelkästään itse laakeri.

Sulla on ilmeisesti -00 eli en sitten osaa sanoa miltä sen pitäisi tuntua.. :?:
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Tenkks
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ke Heinä 03, 2013 22:17
Paikkakunta: Kokkola

Re: Pyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Tenkks »

Pillit soimaan jos ei lähde napa irti :-) tai Iso leka
Saab 9-5 Vector -03
387
"Hirsch"
Viestit: 918
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Pyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja 387 »

Mistä olette ostaneet laakerin napoineen.
Hese
Vastaa Viestiin