Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD (kuvia)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

patis kirjoitti:Kannattaa sitten henkisesti varautua siihen, että seuraavan kahden vuoden sisään porsii:

- akku
- laturi
- imusarja (pyörreläpät)
- kaksoismassavauhtipyörä
- takapoikittaistukivarret
- etujouset
- kääntölaakerit
- takapyörien pyörimisanturille menevä johtosarja
- koiranluut
- egr venttiili
- raidetangonpäät
Mulla auto ollut 1,5 vuotta ja noin 40 tkm (nyt 180 tkm) melkeen voisin jo allekirjoittaa nuo edellä mainitut kohdat. Lisäisin vielä iskarit, CIM-oireet, ABS-boksi kettuilut...

Onkohan ketjun aloitaneen autoon on tullut paljonkin kilsoja? Jos imusarja ei vielä vuoda läppäakseleistaan, niin kannattaa ehkä yrittää softata pois pakokaasunkierto ja puhdistaa imusarja em. "tentuilla". Muussa tapauksessa suosittelen hankkimaan imusarjan ulkomailta ja vaihdattamaan jakopäänhuollon yhteydessä. Ja jakopää ei tahdo sitten 100 tkm kestää, ainakaan vesipumpun osalta. Pitänyt tämäkin kokea :)

Ite odottelen laturin ja CIM:n hyytymistä, enää! :) Sitten pitäis viat olla vähissä...
roud-ari
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 22:47
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja roud-ari »

Kiitoksia vain patis ja Rusakko kannustuksesta ja varoituksista :D
Tuossa kesemmällä olikin jo tarkoitus imusarja putsata ja EGR hoitaa pois toiminnasta, tuttuja vikoja jo aiemmista muunmerkkisistä autoista.

Foorumia selaten selvis että SIDjä on yköstä ja kakosta, mulla on tuo ykönen ja päivityksellä sais kakoseksi.

Jonkunnäkönen handsfree olis kova sana, tulee aika paljon soiteltua autossa. Infotainmentissa on kyllä Bluetooth-vaihtoehto mutta se on harmaana eikä voi valita. Noh pitää vielä perehtyä aiheeseen. Asialliset foorumit on kyllä Saabilla ja paljon tietoa netissä. WIS ja EPCeekin löytyi.

Mahtaakohan tuota muuten nähdä mistään mitä varusteita tähän autoon on ruksattu? Asiakirjoja tuli kyllä auton mukana salkullinen, mutta ei mitään varustelistaa. Myynti-ilmoituksessa oli että tässä olisi Sport-alusta, mutta vähän eppäilen. Mitenkähän tuon voisi varmistaa?

Viikonloppuna auton arvo tippuu heti tonnin(?) kun huoltokirjassa merkkiliikkeen leimojen sarja vaihtuu Välihuollon osalta omiin raapustuksiin.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Kuskin ovi auki niin tyyppikilvessä on koodisarja joka kertoo millainen alusta autossa on tehtaalta lähtiessä ollu. EPC:n avulla voi numerot tulkata. Tai listaa tähän niin tulkataan. :)
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
roud-ari
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 22:47
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja roud-ari »

jmaatta kirjoitti:Kuskin ovi auki niin tyyppikilvessä on koodisarja joka kertoo millainen alusta autossa on tehtaalta lähtiessä ollu. EPC:n avulla voi numerot tulkata. Tai listaa tähän niin tulkataan. :)
Ok, kiits!

Edit:
So här:
Kuva
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

4 etujousi normaali
AL takajousi normaali
4 etuvakaaja sport
3 takavakaaja normaali
25 etuiskari normaali
34 takaiskari normaali
AA etujarrulevy 285mm
BA takajarrulevy 278mm
CA etujarrusatuka 285mm levylle
DA takajarrusatula 278mm levylle

Eli normialusta ainakin tehtaalta lähtiessä ollu.
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
roud-ari
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 22:47
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja roud-ari »

jmaatta kirjoitti:
Eli normialusta ainakin tehtaalta lähtiessä ollu.
Jep kiitoksia!

Ei ne vielä ollut oikein kelit kohillaan asfalttipiha-askarteluun, mutta tuli ne öljyt vaihdettua ja muutenkin huolto vedettyä läpi. Aika kinkkiseen paikkaan on kyllä laitettu tuo öljynsuodatin, jotenkin tuntuu että ois sen jotenkin näppärämminkin voinu toteuttaa. Vai liekö tarkoitus ajaa teeitse-miehet huollon pariin, kyllä meinas jo usko loppua :D
Aika pienikin oli se öljysuodatin jos pitäs pari vuotta suodattaa, niin kuin nyt service info näyttäis. Naftasuodin sen sijaan olikin ihan reippaan kokonen peltipönttö, saapa nähä kestääkö muovikiinnikkeet muovisen naftatankin kyljessä kuinka monta vaihtoa :?

Huppista miten kävikään öljyjen kanssa, kaadoin 5litran öljypönikän kokonaan koneeseen kun öljymäärä on 4,3litraa :oops: GM näemmä myy öljynsä viiden litran astioissa eikä nelilitraisissa kun mitä tapana on. Ei siinä mittään nyt ku tietää, parempi koko se onkin noin. Liruttelin ylimääräset pois.

Vaihelaatikon ja lohkon välistä näyttäis vuotavan öljyä, tai jostain sieltä päin. Oiskohan nuo vähäiset öljyt syynä että menee vähän takellellen vaihteet silmään, tai no kylmänä lähinnä. Ei sitä juuri lämpimänä huomaa. Vaihdelaatikostahan taisi WIS sanoa että "aski on täytetty tehtalla oikealla öljyllä eikä sitä tarvi koskaan vaihtaa".

Edit:
Tämän näkönen öljyvuoto

Kuva
roud-ari
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 22:47
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja roud-ari »

Kävin konttorilla jotta sai auton Suomen kilpiin.
patis kirjoitti: Kannattaa sitten henkisesti varautua siihen, että seuraavan kahden vuoden sisään porsii:
- takapoikittaistukivarret
- koiranluut
Kuskin puolen koiranluusta eestä ja molemmista bumerangeista löyty alkavaa väljyyttä.
Rusakko__ kirjoitti: Lisäisin vielä iskarit, CIM-oireet, ABS-boksi kettuilut...
Aiemmin viikolla kattelin vikakoodeja niin eiköhän siellä ollut jotain mainintaa tuosta CIM:mistä. Nollasin koodit ja katson myöhemmin uudestaan.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

mulla vuotaa huohotusletku just samasta kohtaa, mutta siis moottorin oikealta puolelta. Öljyä tihkuu hitaasti ja päätyy alapuolella olevan vaihdelaatikon päälle ja siitä maahan. Vuoto on tosi vähäistä, mutta vuotaa sen verran, että helppo nähdä kun poistaa moottorin suojakuoren ja pehmusteen.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

roud-ari kirjoitti:
jmaatta kirjoitti:


"aski on täytetty tehtalla oikealla öljyllä eikä sitä tarvi koskaan vaihtaa".
ei tietenkään kannata vaihtaa.
vaihtaa samantien koko laatikon :roll:

vaiha lootan öljyt kumminkin pääset halvemmalla
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
aero
-
Viestit: 9122
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja aero »

Niin, kyllä se aski kestää niiden öljyjen eliniän, joka on (tavoitellusti) pidempi kuin valmistajan vastuu. Virallisesti se riittää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
roud-ari
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 22:47
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja roud-ari »

Niin kyllä minä tuon lainauksen WISsistä laitoin tuohon vähän sillä mielellä että kaikkia ne höpöttävät :D
Ja semmosta siinä mietin, että millaiset mahdollisuudet tässä askissa on öljymäärän tarkastukseen ja vaihtoon. WIS sitten kertoikin että täyttö- ja tyhjennysaukko on, mutta tarkastusreikää ei (kyseessä siis 6-vaihteinen käsiaski, mainitsinko sitä aiemmin). Että jos haluaa tarkastaa, niin vaihteisto tyhjäksi ja oikea määrä lientä sisään.
EPC:een mukaan kyljessä kyllä on tarkastusreikä. Onko kukaan vaihtanut/tarkastanut, kokemuksia? Katselen itsekin jahka kelit vähän paranee, taaskin näyttäis lumisadetta kehittelevän prkl.

Jaa rusakko ok, pitääpä ottaa suojat pois ja katsoa että mitä löytyy.
roud-ari
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 22:47
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja roud-ari »

Niin se kesä meni ja eipä sitä paljon ehtinyt tekemään, jottain kuitenkin ajamaan.
Vaihdeöljyt vaihdoin, ja laitoin sinne enemmän ku oli, en muista niitä määriä, kuitenkin se suositus on muuttunut isommaks siitä ku auto oli uus. Kyllä se vähän jouhevammin toimii nyt, vaihteisto, mutta ei kyllä mikkään "niinkuin ajatus" vieläkään. Ei ollu mitään tarkistusreikää, vain täyttö- ja tyhjennysreiät.
Suojien alla ei näkynyt vuotoja, öljyä vuotaa sieltä koneen ja loodan välistä.

Takaroiskeläpät ja 16" vanteet talvinakeille tuli ostettua :saab: -alesta, net sai kyllä edullisesti. Läpät oottaa vielä asennusta ja kiekot kumeja.

Takajarrupalat vaihdoin ja siitä jotain tuolla jossain toisessa langassa sanoinkin.
( http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 21#p887021 )
Belgiassa ei oltu renkaita käytelty turhanpäitten pois ja aluvanteet oli aika lailla jumittunut kiinni. Renkaat lähti kuitenkin sinänsä helposti irti kun löysäsi reippaasti pultteja ja heilutteli autoa auton ollessa vielä maassa.

Tehtävälistaa:
-roiskeläpät taakse ja eteenki vois jotain keksiä
-kuskin penkin ristiselän tuki korjata ( http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=108299 )
-tarvikexenonit lähivaloihin
-apukaukot keulale
-subbari konttiin (ja etukajarit vaihtaa sitten joskus, tuskin ennen ens kesää)
-Melkein tärkein eli eberi ois hankittava ja askarreltava
-Vähän edelliseen liittyen Defan johotus eli sisähaarotus ja joku pistoke konehuoneeseen että saa laturin asennettua
-Tech-ohjelmointeja, imusarjan putsaus

Pari kyssäriäkin jos joku jaksanu lukia tänne asti: :?:
-TECH-henkilöä Turun tienoolla? Kaljapalkalla vai muuten?
-Virtajohdon vetäminen vahvaria varten konttiin. Akulta kuskin puolen kynnyskotelossa vai muualla?
-Eturoiskeläpät jos on jollain joutilaana voin ostaa
-Eberiasennuskokemuksia otetaan vastaan. Onhan niitä tosin täällä foorumilla jo valmiiksi

Huh siinähän tuli kerralla koko kesän löpinät :mrgreen:
roud-ari
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 22:47
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja roud-ari »

Oili Jalosen autopurkaamo täällä Turun seudulla on siitä mukava, että voi itse käydä kentältä purkamassa osia. Hain kaikenlaisia lohkolämmittimen johtoja ja muuta rompetta, eikä maksanut kuin muutaman kympin. Yksi 9-3 SS on kentällä, mutta se on niin huonossa kunnossa ettei siitä paljon iloa ole. No löyty ehjä pissapojan kansi sentään :D
Laitoin takaroiskeläpät paikoilleen, ulkonäöstä tuli kyllä heti vähemmän SportCombi.

Jos joku on laittanut 1.9-kiisseliin muunlaisen lohkolämppärin kuin säteilylämmittäjän, jaa viisautesi!
levis
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: La Joulu 19, 2009 08:10
Paikkakunta: JKL

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja levis »

roud-ari kirjoitti:Oili Jalosen autopurkaamo täällä Turun seudulla on siitä mukava, että voi itse käydä kentältä purkamassa osia. Hain kaikenlaisia lohkolämmittimen johtoja ja muuta rompetta, eikä maksanut kuin muutaman kympin. Yksi 9-3 SS on kentällä, mutta se on niin huonossa kunnossa ettei siitä paljon iloa ole. No löyty ehjä pissapojan kansi sentään :D
Laitoin takaroiskeläpät paikoilleen, ulkonäöstä tuli kyllä heti vähemmän SportCombi.

Jos joku on laittanut 1.9-kiisseliin muunlaisen lohkolämppärin kuin säteilylämmittäjän, jaa viisautesi!

Letkulämppäri on omassani. Osta koko auto pois, saat samalla tutkia miten laitettu. :)
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/5174197
roud-ari
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 22:47
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja roud-ari »

Jaa on vissiin levis ihan toimiva ratkaisu? Onko mitään tarkempaa inffoo?
Ei kyllä nyt kykene ostamaan kun on ylimääräisiä rasseja muutenkin :D
Vastaa Viestiin