285/302mm jarrupalojen vaihto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

285/302mm jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Terve,

vaihdoin tossa WIS:n ohjeilla etujarrupalat, mutta unohdin tarkastaa taaimmaisen jarrupalan, että oliko siinä nuoli.

WIS: "Sisempi jarrupala pitää asentaa siten, että nuoli osoittaa jarrulevyn pyörimissuuntaan ajettaessa eteenpäin"

Onko tämä kuinka relevanttia eli käynkö tempasemassa auki noi jarrut vielä tarkistukseksi?
EX: 9³SS BioPower
-JP-
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Marras 16, 2012 07:49
Paikkakunta: Tampere

Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja -JP- »

Käsittääkseni jarrupalat ovat aina samankokoiset ja symmetrisesti samanlaiset. Eräässä toisessa merkissä "nuoli" kuvio löytyy "kitinän" vaimennus levyistä.

En muista miten oli SAAB:ssa ?
SAAB 9-3 2.8 V6 AERO TS -06
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Palat olivat perus laadukkaat FEBI Bilstein ja näyttivät ihan symmetrisiltä. Menköön tommosina.

On muuten laadukkaat jarrusatulat näissä vakiona. 265tkm ajettu satula ja ei ruostetta. Alkuperäiset pölykumit vielä ok kunnossa ja jarrumäntäkin on mustapassivoitu, eli kuin uusi vieläkin :) Pirun haurasta tavaraa vain tuo mäntä. Sain pienen palasen lohkeamaan kun painoin pihdeillä mäntää sisään.
EX: 9³SS BioPower
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Alumiini ruostuu aika huonosti.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Ovatko kaikissa satulat alumiinia? Vissiin ajeltu noilla Fordeilla liian pitkään,kun satulan ruoste on ollut merkittävä ongelma.

Mitäs materiaalia tuo jarrumäntän on?
EX: 9³SS BioPower
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja karg »

Pitikös noi männät pyöritellä sisään, eli ei väkisin puristamalla..?
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja 900i »

Takapalat piti painaa ja pyöritellä samaan aikaan. Edessä vain painetaan.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Pakari »

jusahh kirjoitti: jarrumäntäkin on mustapassivoitu, eli kuin uusi vieläkin :) Pirun haurasta tavaraa vain tuo mäntä. Sain pienen palasen lohkeamaan kun painoin pihdeillä mäntää sisään.
Ne on bakeliittia.. eli "muovia" ne männät. Kannattaa olla niiden kanssa erittäin varovaisia.

Kuva
Kuudensien ratapäivien jälkeen männät näyttivät tälläisiltä..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Du fuk?! :) Ei voi olla totta.

Onkos noissa Aeronkin satuloissa muovia noi männät?
Viimeksi muokannut jusahh, La Joulu 20, 2014 11:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX: 9³SS BioPower
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Käyttämällä jarrumäntätyökalua ei tarvitse olla huolissaan, kun se samalla kiertää ja painaa mäntää sisään. Lisäksi työkalusettiin kuuluu useita erilaisia vaihtopaloja, joista jokin on juuri sopiva mäntään.
Ja mikä parasta...kyseinen "työkalusalkku" on halpa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Ootko koittanut mahduttaa semmosta puristinta tonne Saabin etusatulaan? Siinä satulassa kun ei saa mitään männän akselille. Tuo mainitsemasi satsi on varmaan tämän näköinen ja toimii takasatuloille?
http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1792 ... font-b.jpg

Ja satula tämän mallinen:
http://thumbs2.ebaystatic.com/d/l225/m/ ... m_G3-A.jpg

Ajattelin hommata etusaluloille tämmösen perusratkaisun.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/782320/L ... 0x200mm-HD
EX: 9³SS BioPower
-JP-
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Marras 16, 2012 07:49
Paikkakunta: Tampere

Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja -JP- »

jusahh kirjoitti:Du fuk?! :) Ei voi olla totta.

Onkos noissa Aeronkin satuloissa muovia noi männät?
Kyllä Aerossa taitaa metallia olla ainakin noissa ?314mm? isoissa jarruissa.
SAAB 9-3 2.8 V6 AERO TS -06
-JP-
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Marras 16, 2012 07:49
Paikkakunta: Tampere

Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja -JP- »

Itse näytin VAG jarrumäntä työkalulle hivenen kiveä. Hyvä tuli ja sai hommat tehtyä.

Nyt käy sama työkalu molempiin käyttiksiin. :)
SAAB 9-3 2.8 V6 AERO TS -06
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En ole etusatuloihin käyttänyt, en edes sovitellut, kun ei ole niihin tarvettakaan. Nehän menee sisään vain pelkästään painamalla. Melko kevyestikin, kun eivät ole jumissa ja muistaa löysätä/avata jarrunestesäiliön korkin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 285/302mm jarrupalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Minun sormivoimat eivät riittäneet etusatulan männän painamiseen takaisin.

Tarkistin palat ja täysin symmetrinen on.
EX: 9³SS BioPower
Vastaa Viestiin