Pitkien valojen käyttö

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Reetu

Pitkien valojen käyttö

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Tossa jouduin eilen ajamaan pimeällä pitemmän matkan , ja ärsytti vastaantulioiden pitkien valojen käyttö, vaihtoivat kuta kuinkin ajoissa, mutta vaihtoivat takaisin pitkille ennen kun oli nokat kohtaamassa, eli räppäs kivasti silmille, tätä teki lähes joka neljäs autoilija, myös rekat.

Oottekos muut panneet merkille tämmöistä?
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Pitkien valojen käyttö

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Tuo tuntuu olevan aika yleistä myös täälläkin suunnalla,melkein aina tekevät tuollein pimeällä kun tulevat kohdilleen,sitä en tiedä mistä johtuu mutta mulle ei ainakaan tuollein autokoulussa opetettu
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Pitkien valojen käyttö

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulle opetettiin, että kohdatatessa voi laittaa pitkät päälle. Tämä meinaa käytännössä sitä, että valot syttyy reaktioajan vuoksi silloin, kun autot on rinnakkain.

Toisaalta enpä minä ole sitä vastaan, että pitkät lipsahtaa hieman aikaisessa päälle. Kerran olen nähnyt, kun vastaantullut Volvo jarrutti kohdattaessa ja näin omasta peilistä ku se väisti poroa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Re: Pitkien valojen käyttö

Viesti Kirjoittaja VVV »

Tästä taisi olla viime vuonna jo yksi pidempi topic pystyssä, mikäli oikein muistan. Autokoulussa tosiaan kuulemma jossain päin opetetaan nykyään vaihtamaan valot n. 5m ennen kohtaamista.
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Pitkien valojen käyttö

Viesti Kirjoittaja dimebak »

VVV kirjoitti:Tästä taisi olla viime vuonna jo yksi pidempi topic pystyssä, mikäli oikein muistan. Autokoulussa tosiaan kuulemma jossain päin opetetaan nykyään vaihtamaan valot n. 5m ennen kohtaamista.
Jolloin valot syttyy, kun autot on rinnakkain. Tämän ku hanskaa niin ei tarvi vetää säkkipimeään puolivaloilla eikä tarvi vastaantulijaa sokaista.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Pitkien valojen käyttö

Viesti Kirjoittaja tturku »

eli siinä vaiheessa kun kaveri alkaa olla kohdalla niin katse sinne tienposkeen vähäksi aikaa. Tietysti se vähän häiritsee mutta sillä takaa sen että tosissaan itse näkee myös heti, ja jos itse vaihdat samaan aikaan niin ei enää itseäkään haittaa niin paljon. Yleensä jengi vaihtaa ihan liian aikaisin pitkiltä lyhyille.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Pitkien valojen käyttö

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

tturku kirjoitti:eli siinä vaiheessa kun kaveri alkaa olla kohdalla niin katse sinne tienposkeen vähäksi aikaa. Tietysti se vähän häiritsee mutta sillä takaa sen että tosissaan itse näkee myös heti, ja jos itse vaihdat samaan aikaan niin ei enää itseäkään haittaa niin paljon. Yleensä jengi vaihtaa ihan liian aikaisin pitkiltä lyhyille.
Oikein ja kyllä.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Pitkien valojen käyttö

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Ja sitten on s**tanan idiootit joilla on sumuvalot. Vaihdetaan kyllä pitkät kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, mutta etusumareja EI OSATA SAMMUTTAA. Sen sijaan että kaulassa olisi 2x55w niin on vielä 2xNw lisää.

Sokaisee ikävästi :(

Luohan se turvallisuuden tunnetta kun auton keula kylpee valossa...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pitkien valojen käyttö

Viesti Kirjoittaja jus »

VVV kirjoitti:Tästä taisi olla viime vuonna jo yksi pidempi topic pystyssä, mikäli oikein muistan. Autokoulussa tosiaan kuulemma jossain päin opetetaan nykyään vaihtamaan valot n. 5m ennen kohtaamista.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 34#p384534
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Pitkien valojen käyttö

Viesti Kirjoittaja snuggles »

DIggItaLLr kirjoitti:Ja sitten on s**tanan idiootit joilla on sumuvalot. Vaihdetaan kyllä pitkät kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, mutta etusumareja EI OSATA SAMMUTTAA.
Nämä vituttaa. Varsinkin, kun päin näköä suunnattuja monella... :(
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Pitkien valojen käyttö

Viesti Kirjoittaja haffu »

snuggles kirjoitti:
DIggItaLLr kirjoitti:Ja sitten on s**tanan idiootit joilla on sumuvalot. Vaihdetaan kyllä pitkät kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, mutta etusumareja EI OSATA SAMMUTTAA.
Nämä vituttaa. Varsinkin, kun päin näköä suunnattuja monella... :(
Tänä yönä tuli kyllä nähtyä ihan mielenkiintoinen "valoseinä" liikenteessä. Pakettiauton merkkiä en nyt muista, mutta oli asennettu ämpärin kokoiset lisäpitkät ja samankokoiset "sumuvalot". Ja noiden valojen käyttö oli lähes täysin päinvastoin kuin mitä lakitekstissä sanottaisiin.
Tämä ilmestys tuli siis vastaan valaistulla tieosuudella, pitkät tosin sammuivat heti kun näki jonkun tulevan vastaan. Jossakin 50m kohdilla ennen kohtaamista alkoivat nuo sumuvalot loistaa suoraan silmiin. Ihan merkkinä vilautin pitkiä tälle vastaantulijalle, mutta eikös tämä nakkaa ne lisäpitkät päälle. Oma näkyvyys tippui olemattomiin ja pysähdyin odottamaan että tämä sankari sivuttaa paikan.
Ja mitä keliin tulee, pilvinen yökeli, joten sekä noiden pitkien ja sumuvalojen käyttö oli vastoin lakia.

Pitäisikö sitä itsekin asennella satkun keulalle kunnon valopatteristo, jolla sitten taistelisi näitä vastaan? :lol:
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Pitkien valojen käyttö

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Pitkiä ei saa käyttää tyydyttävästi valaistulla tieosuudella... Eli valaistuksen pitää olla luokkaa 5 asteikolla 4-10. Tämä ei jostain syystä kaikille mene perille, eikä sekään että taajama-alueella ei käytetä pitkiä ollenkaan oli valaistus tyydyttävä eli ei.
Joskus tullu vastaan taajama-alueella jotain pölvästejä jotka ilmeisesti eivät koskaan vaihda lyhyille, joskus tuossa vieressä taajama-alueen jälkeisellä valaistulla osuudella jengi laittaa pitkät heti kun taajama-alue päättyy...
Ja tosiaan, mitä iloa niistä 55w sumuvaloista on kun lyysäävät siihen lähelle vaikka valoa tarvisi sinne kauas? Onko siitä se ilo että silmät hakeutuu siihen konepellin etupuolelle missä on hyvin valoa ettei vain näkisi kauas mutta vastaantulijat häikäistyisivät? Kovasti tekis mieli ottaa pitkävartinen pikkuleka mukaan ja mennä kaikkien kaupan parkissa olevien autojen sumuvalot läpi ihan varmuuden vuoksi jottei näille sumuvaloilla ajaville vain tapahdu liikenteessä sitä etteivät erota hirveä 300m päästä kun sumuvalot valaisevat kirkkaasti 30-50m auton etupuolelta ;)
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Pitkien valojen käyttö

Viesti Kirjoittaja JKen »

haffu kirjoitti:Jossakin 50m kohdilla ennen kohtaamista alkoivat nuo sumuvalot loistaa suoraan silmiin. Ihan merkkinä vilautin pitkiä tälle vastaantulijalle ...
Itse ainakin vilkuttelen sumuvaloja, jos vastaantulijan sumuvalot häiritsee. Jos ne puuttuu, niin on tietenkin hankala tehdä tuota.
Pitkien vilauttelu tietääkseni edelleen tarkoittaa sitä, että vastaantulija luulee, että pitkät valot on päällä kohdatessa. On myös muita käyttötarkoituksia, mutta siis tässä tapauksessa.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pitkien valojen käyttö

Viesti Kirjoittaja AP »

dimebak kirjoitti:
VVV kirjoitti:Tästä taisi olla viime vuonna jo yksi pidempi topic pystyssä, mikäli oikein muistan. Autokoulussa tosiaan kuulemma jossain päin opetetaan nykyään vaihtamaan valot n. 5m ennen kohtaamista.
Jolloin valot syttyy, kun autot on rinnakkain. Tämän ku hanskaa niin ei tarvi vetää säkkipimeään puolivaloilla eikä tarvi vastaantulijaa sokaista.
Jep, näin minullekin on opetettu. Syynä oli kylläkin se, että siinä n.5 metrin päässä valokeila ei osu enää päin vastaantulijaa. Tuota testattiin ihan käytännössä pimeän ajon harjoituksessa (lentokentällä). Toinen auto oli pysähdyksissä valot päällä ja jonkun matkan päähän tästä autosta vastaantulijan puolelle laitettiin säkki. Lähdettiin ajamaan autoa kohti, ja heti kun näki säkin piti tehdä lukkojarrutus. Siinä sitten kokeiltiin vaihtaa pitkät takaisin auton vierellä ja toisella kerralla n.5 metriä ennen. Eka kerralla säkki lensi että heilahti, kun laittoi pitkät päälle säkki ilmestyi saman tien eteen. Toisella kerralla vain töytäisi vähän, koska kerkesi jo jarruttaa reilusti. Tuossa pysähtyneessä autossa istuessa huomasi, ettei se valo tosiaankaan häikäissyt kummassakaan tilanteessa.

Eli kyllä tuolla aika iso merkitys on :wink:
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Pitkien valojen käyttö

Viesti Kirjoittaja haffu »

JKen kirjoitti:
haffu kirjoitti:Jossakin 50m kohdilla ennen kohtaamista alkoivat nuo sumuvalot loistaa suoraan silmiin. Ihan merkkinä vilautin pitkiä tälle vastaantulijalle ...
Itse ainakin vilkuttelen sumuvaloja, jos vastaantulijan sumuvalot häiritsee. Jos ne puuttuu, niin on tietenkin hankala tehdä tuota.
Pitkien vilauttelu tietääkseni edelleen tarkoittaa sitä, että vastaantulija luulee, että pitkät valot on päällä kohdatessa. On myös muita käyttötarkoituksia, mutta siis tässä tapauksessa.
NG:n kanssa itsekin vilautin aina sumuvaloja, mutta tuossa og:ssa niitä kun ei ole. Ja uskon tämän kuskin kuitenkin ymmärtäneen minkä takia niitä valoja väläytin. Ihmetyttää vain miksi ne julmetun kirkkaat lisäpitkät täytyi lyödä päälle ja jättää myöskin.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Vastaa Viestiin