No kun kerran takapenkin sivupahvit olivat irti hydrauliikan kunnostuksen yhteydessä, niin samallahan sitä vaihtaisi paremmat kaiuttimet alkuperäisten paikalle. Kun AS2-systeemisä ei se sointi kummoinen ollut. Pikkurahalla pikku päivitys, kun kerran siihen mahdollisuus. Tai niin vielä tässä vaiheessa luulin…
Ei muuta kuin
Hertz DCX 130.3 5,25” koaksiaalit taakse, kun alkuperäinen 6,5” kaiutin on hiukan litistetty sivuilta ja siten olisi ollut siinä rajoilla, kuinka tarvike 6,5” olisi sinne mennyt. Pleksistä sai hyvin tehtyä adapterin alkuperäisen kaiuttimen ulkomitoilla. Alkuperäinen superloni mureni käsiin, joten laittelin Motonetin matosta uuden tiivistyksen kaiuttimen ja ovipahvin väliin.
Eteen tuli takakaiuttimien kanssa samaa sarjaa olevat 3,5”
Hertz DCX 87.3 koaksiaalit. Näille ei tarvinnut tehdä adapteria, vaan menivät suoraan alkuperäisiin kiinnikkeisiin. Ja molempiin johtoadapterit, että sain kiinni alkuperäisiin liittimiin. No kyllähän yläpään sointi selkeytyi, mutta samalla basson puutteen huomasi ihan liian hyvin.
...Ja siitä se ajatus sitten lähti...
Ensin mietinnässä oli lisätä AS3 vahvari + midbassot, mutta se vaihtoehto putosi pian pois, kun koko settiä ei löytynyt järkihintaan. Mikä tahansa muu vahvari taas on helpompi laittaa aftermarket soittimen perään. Tämä oli myös aika monen muun kokemus päivityksestä: joko mennä likimain alkuperäisellä systeemillä tai laittaa sitten kaikki vaihtoon.
Modernilla soittimella saa samalla puhelimesta Bluetoothilla musiikin soiton ja kiinteän handsfreen. Discovaloilta näyttävän soittimen sijaan haussa oli hillitty ulkonäkö ja kiinteä etupaneeli, kun en jaksa sitä aina irrotella, mutta avossa se olisi liian helposti mukaan napattava katto alhaalla parkkeeratessa. Lopulta soittimeksi valikoitui
Blaupunkt Doha 112BT, koska listallani olleista soittimesta se oli ainoa, joka speksien mukaan osaa mennä päälle itsestään puhelun tullessa. Muissa vaihtoehdoissa (
Continental TR7412UB-OR ja
Kienzle/Axion MCR 1116BT) soitin olisi pitänyt olla aina päällä Bluetoothilla, Auxilla, mutella tms., että HF toimisi. Minulla kävi jo muutama vuosi sitten testissä
Pioneer SPH-10BT, mutta sen ohjausappi oli huono käytettävyydeltään, joten se ei jäänyt käyttöön ja palasin alkuperäiseen radioon. Myös alkuperäiskaiuttimien kanssa sen ääni jätti toivomisen varaa. Mutta siltä ajalta oli hyllyssä valmiina 1-din radion kaveriksi menevä lokerikko soittimen päälle.
Vahvistimen osalta aluksi oli mietinnässä pieni D-luokan vahvistin
SounDigital SD400.4S EVO AS3 vahvarin kohdille ja aktiivinen jako 4-kanavaisena midbassoille sekä jo ostetuille koaksiaaleille. SounDigital ei ilmeisesti ole kuitenkaan D-luokan parhaimmistoa koko äänialueen vahvarina vaan ennemminkin subbaripuolen merkki, joten pudotin sen pois. Samoin noihin koaksiaaleihin kivasti vahvarin jakotaajuuden yms puolesta sopivaa midbassoa ei oikein löytynyt.
Tässä välissä oli jo hiukan enemmänkin googletettu, ja useampi näytti päätyneen vaihtoehtoon, jossa erillissarjan jakosuotimet ovat AS3 vahvarin kohdilla ja avossa vahvistin suksiluukussa (
esim. tässä hyviä kuvia NG900 avon audiopäivityksestä). Vahvistimeksi valikoitui aika pian AB-luokan
DLS CCi4 (tai 2-kanavainen verio DLS CCi2). Koko on sopivan pieni tuonne luukkuun ja minulla aiempaakin hyvää kokemusta DLS laitteista. Muutaman viikon etsinnän jälkeen löytyi käytetty edellinen (ilman ii:tä oleva) malli
DLS CC-4, josta saa sillattuna 4Ohmiin 2x140W. Tässä on nyt kätevä laajennusmahdollisuus subbarille, jos joskus sellaisen haluaa. Silloin saisi erillissarjalle 2x50W + subbarille 140W.
Siihen se DLS CC4 nätisti asettui
Ja kattohydrauliikan vapautusvipukin on edeellen käytettävissä tarpeen vaatiessa. Koska tuota muovia piti rei'itellä, niin ostin eBaysta tämän tähän uhrattavaksi. Alkuperäinen oli vähemmän naarmuinen, joten se meni hyllyyn talteen. Ilma vaihtuu, mutta silti jää käytännössä kokonaan piiloon.
Virran johdotus tulipellin läpi oli helpoin vielä apparin puolelta olemassa olevasta johtoviennistä. RCA vedin toiselta puolen keksikonsolissa alas ja kuskin jalkatilan maton reunaa pitkin. Aluksi meinasin RCA vetää kojelaudan sisällä ratin alta, mutta siellä kuskin A-pilarin luona on sulakeboksi yms sähköja, niin ei nyt riskeerata häiriöiden suhteen.
Pääsulakkeelle löytyi asennuskohta akun vierestä
Samalla myös alkoi näyttää paremmalta vaihtoehdolta hankkia suoraan joku 2-tie erillissarja sen sijaan, että yrittäisi löytää noille 3,5” koaksiaaleille sopivan midbasson. Eli 10min soitetut koaksiaalit pois kojelaudalta ja myyntiin. Erillissarjan hintaluokka nousi kummasti pohdintaviikon aikana
ja lopulta päädyin testivoittajaan ja eri keskusteluissa hyväksi koettuun
DLS RC6.2Q. Arvosteluiden perusteella jonkun testin voittanut
Rainbow SL-C6.2 olisi ollut toinen vaihtoehto, mutta sen valmistus ja varastossa olleet kappaleet ovat loppuneet kaikkialta.
Ovipahveista piti otella hiukan mittoja. Etäisyys ovesta ritilään noin 4cm, joten ns.
mallikohtaisen korokerenkaan kanssa ei mahdu kaiutin korokkeen ja ovipahvin väliin. DLS midbasson kiinnikkeen korkeus on 9mm (tässä on lisäjäykiste pelkän peltikauluksen sijaan), joten valitsin
28mm korkeat Hyundain adapterit ja tilasin alkuperäiset kaiuttimien ruuvit. Noita adaptereiden mittoja lunttailin
suoraan ACV:n sivuilta.
Sekä ovipahvi että oven pehmuste olivat ummessa, mutta melkein kokonaan valmiiksi leikattu oikeaan kokoon. Helppo leikata auki.
Kun vähän Dremeliä näytti noille Hyundaille tarkoitetuille korokerenkaille, niin ne sai laitettua alareunoista kiinni prikkojen avulla. Oven ulkopeltiin laitoin kaksi kerrosta
ohutta äänimattoa ihan siihen kaiuttimen taakse (oven alaosassa tuolla kohdin on pari tuuletus koloa, jotka jätin auki). Mideille käytin alkuperäisiä ovijohtoja ja keskikonsolin päähän hankin alkuperäisen AS3-vahvistimen kaiutinliittimen + pinnit, että sain midien johdot siististi kiinni jakosuotimiin. Oven liittimeen tein lyhyet adapterijohdot.
Ja etukaiuttimille kanssa tuota
pehmikettä reunoihin tiivisteeksi ovipahvia vasten. Hyvin osui korkeus kohdilleen eikä ovet ainakaan toistaiseksi rämise.
Diskanteille piti askarrella upotukset, että mahtuvat ritilän alle, kun ovat hiukan vakiota korkeammat.
Gorilla gluella kasaan ja mustaksi maalattuna näyttävät hiukan viimeistellymmiltä.
Jakosuotimille tuli askarreltua myös teline tuonne jalkatilaan, niin ei tarvitse liian heppoisesti laittaa kiinni.
Myös tuon maalasin mustaksi ja tässä näkyy myös tuota johtojen vientiä hanskalokeron takana.
Myös takakaiuttimille vedin soittimelta uudet vakiota paksummat piuhat. Laitteiston maadoituspisteenä käytin tuota apparin takakaiuttimen alla olevaa kohtaa ja siinä on maadoitettuna vahvarin lisäksi myös tuo Blaupunktin soitin. Jos joskus tarvii vahvaria jotenkin siirrellä tms, niin jätin tuohon myös hiukan ylimääräistä virta-ja signaalijohtoa.
Viimeistelynä hankin tuon extra-napin sumareiden alle ja sillä saa nyt säädettyä nouseeko sähköantenni soittimen ollessa päällä vai ei. Nykyään kun tulee kuunneltua musiikkia pääasiassa puhelimen kautta, niin turha antennia pitää ylhäällä auton linjoja pilaamassa. Myös napin polttimon kirkkauden säädön laitoin toimimaan.
Ja vielä on odottamassa asennusta alkuperäinen puhelinteline keskikonsolin oikeaan laitaan, kunhan vain löytyy sopiva puhelinteline siihen kiinnitettäväksi. Saa sitten luurista hyvin navigoinnin, Spotifyn yms säädettyä.
Bonuksena kaikki alkuperäiset johdot, liittimet yms. ovat koskematta, joten palautus alkuperäiseen onnistuu halutessa milloin vain.