Tuore saabisti

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tuore saabisti

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä ne vuosimalli ja mallivuosi on Mawerickin tonnarissakin ihan samat. Molemmat on kyseisessä esimerkissä 1995. Trafin mukaan käyttöönottovuosi (ei siis vuosimalli) on 1994. Suomalaisessa rekisteriotteessa ei edelleenkään mainita sanaa vuosimalli.

Jos trafilta kyselee vaikka tekniikkavaihdosta 2004 9-3:een, joka sattuu olemaan yksi viimeisistä - eli 2003 valmistettu - OG9-3 mutta mennyt myynnissä ylivuotiseksi, niin vertailumallina ei kyllä käytetä vuosimallin 2004 9-3:sta eli NG9-3:a. Siinä kohtaa muuttuu trafin puhelinpalvelijallakin tarinat, ja auto löytääkin oikean mallisarjansa valmistusnumeron perusteella.

Tässä myynti-ilmoituksessa esimerkiksi haisee petoksen käry: http://www.nettiauto.com/6285026

Auto on VINin mukaan vuosimallia 2008, valmistettu Trollhättanissa joko loppvuodesta 2007 tai vuonna 2008, mutta ilmoituksessa sitä myydään vuosimallina 2010, joka on auton käyttöönottovuosi. Jäänyt erikoismalli selvästi lamavuosina 2008-2009 myymättä ja mennyt kaupaksi vasta 2010. Jos soittaisit tuon auton tietoja kysyäksesi sinne Trafin puhelintytölle, niin hän väittäisi että tuo "on vuosimallia 2010", katsoen kuitenkin oikeasti auton tiedoista sen käyttöönottopäivämäärää, eikä vuosimallia.

Jos Rami22 pyydät Trafilta mitään virallista kirjallista todistusta autostasi, saat lapun jossa auton käyttöönotto- tai rekisteröintivuodeksi on merkitty 2001, eli eivät mainitse sanaa vuosimalli. Johtuu ihan siitä, että virallinen termi mitä Trafi käyttää - ihan oikein - on käyttöönotto- ja rekisteröintiaika, eivätkä ota mitään kantaa siihen koska auto on valmistettu tai minkä vuosimallin auto on kyseessä. Viranomaisille merkitsee vain käyttöönotto- ja rekisteröintipäivämäärät. Siksi rekisteröimättä jääneen 1980 kuupan kilpiin saaminen tänäpäivänä on erittäin vaikeaa, koska pitäisi täyttää 2013 normit, vaikka auto ei sinänsä ole yhtään sen tieliikennekelvottomampi kuin liikenteessä olevat 1980 kuupat.

Sama pätee muuten esim. vakuutusyhtiöihin. Netin hintalaskureissa ja virkailijan kanssa keskustellessa voi törmätä sanaan vuosimalli. Kun saat vakuutuskirjat tai muita virallisia papereita kotiin, siellä puhutan kuitenkin aina termillä käyttöönottovuosi.

Tuolta voi lukea muutaman esimerkin siitä, miten on sekoiltu vuosimallin ja käyttöönottovuoden kanssa autoja myydessä ja mitä siitä seuraa:
http://www.kuluttajavirasto.fi/autot/vi ... 7c3841f6af
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Tuore saabisti

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

AZP kirjoitti:Kyllä ne vuosimalli ja mallivuosi on Mawerickin tonnarissakin ihan samat. Molemmat on kyseisessä esimerkissä 1995. Trafin mukaan käyttöönottovuosi (ei siis vuosimalli) on 1994. Suomalaisessa rekisteriotteessa ei edelleenkään mainita sanaa vuosimalli.
Totta. Viittasin vuosimallilla puhekielessä käytettyyn merkitykseen. Kapulakielellä kyseessä on toki käyttöönottovuosi.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Tuore saabisti

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

On sitä joskus myyty vanhaa mallia "uutena"
Valmistus loppui 1974.
Ja uutta mallia pukkaa aina vuoteen 1979.
http://www.autowiki.fi/index.php/Datsun_Cherry_E10
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tuore saabisti

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Samoin joskus päästömääräysten muuttuessa, joudutaan pakkokilvittämään uusia vuoden lopussa. Viimeksi oli matkailuautojen kohdalla näin.

Oikeastaan aika mielenkiintoista, kuinka alkuperäinen asia on unohtunut vuosimallin ja käyttöönottopäivän - tehtaan vuosimallin taa. Jenkeissä voi olla esittelyssä tammikuussa jo seuraavan vuoden mallit. Eli alkuperäinen Saabi taitaa olla tehtaan mallia 2002. >rekisteröity ja käyttöönotettu jo 2001. Siitäpä jokainen valitsee mieluisen vuoden ja puhuttelee sitten sillä. Oulunseudulla on noista vuodenvaihteen väärällä puolella rekisteröidystä sanonta: Kokkolan 2002 tai Rintajoupin 2002. Silloin tarkoitetaan aina edellisen vuoden lopulla kilvitettyä.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tuore saabisti

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mistähän tuokin sekoilu on tullut että vuosimalli ja mallivuosi olisivat jotenkin eri asia. Mallivuosi on vain väännös sanasta model year, tarkoittaa täysin samaa asiaa kuin vuosimalli.

Joillekkin tuntuu olevan mahdotonta käsittää tuo ero rekisteröintivuoden (ensimmäinen käyttöönottopäivä) ja vuosimallin (mallivuosi, MY, whatever) välillä.

Tehdasta ja varaosia kiinnostaa ainoastaan vuosimalli, joskus myös tarkka valmistuspäivämäärä. Rekisteröintivuodella ei ole yhtään mitään tekemistä sen kanssa mitä rautaa autossa on ja mitä osia siihen sopii. Näin ollen autoa ostaessa kiinnostaa myöskin ainoastaan vuosimalli, yksi lysti milloin se on kilvitetty.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuore saabisti

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tuosta valmistuspäivämäärästä tuli mieleen, että miten mahdetaan menetellä hovivirittäjien osalta, esim. Saabilla Hirsch, Mersulla AMG ja Bemarilla M? Nämähän käsittääkseni ottavat lähestulkoon valmiin auton hihnan päästä ja lykkäävät siihen omassa pajassaan muutokset.

Luulisin, että ainakin tehtaan omistuksessa olevien pajojen (AMG, M yms.) tuotteet menisivät muiden mallien tapaan tehtaan päivämääräkäytännöille siinä kuin ns. normaalitkin mallit.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tuore saabisti

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Voi vaihtakaa ny jo tämän topicin otsikko! Pikku-poikien hiekkalaatikko...? 8O olisko mitään? :roll:
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Tuore saabisti

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Eiköhän se asia ole jo selvinnyt kaikille miten se auton vuosimalli selviää.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ajoneuvon_valmistenumero
YS3CC45D1K1024238
K=1989

Joten jatketaan otsikon mukaisessa aiheessa tästä eteenpäin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Mr_mmc
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: La Maalis 15, 2014 08:53
Paikkakunta: Polvijärvi

Re: Tuore saabisti

Viesti Kirjoittaja Mr_mmc »

Nyt kun tullut kaupungissa ajeltua niin voin sanoa että tuo moottori
Ei kyllä ole kaupunki autoon tarkoitettu :evil:

Ihan samanlainen ajettava kuin -89vm mitsu L200 johon laitoin hukkaportittoman
Galantin turbon ja evon välijäähdyttimen...

Eli tyhjäkäynti-1500rpm ei mitään elämää sitten mennään ja vaihtaessa
Kierrokset jää ylös kuten tuossa 25kg vauhtipyörällä varustetussa lallassa

Olisikohan turbon avaus ja puhdistus hommia tiedossa :cry:

Edit: hah jaksettu jauhaa duupaaa 4sivua tuosta vuosimallista :lol:
Työmatka autona 9-5 3.0v6 TiD vector -01 (vai onkose -02??) :D
Sekä Useampi mitsubishi.... Huvina ja käytössä
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Tuore saabisti

Viesti Kirjoittaja Risto »

Mr_mmc kirjoitti:Edit: hah jaksettu jauhaa duupaaa 4sivua tuosta vuosimallista :lol:
Tuollakin joku oli väärässä ja samaa aihetta on käsitelty pari vuotta: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=7736.0
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tuore saabisti

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Mr_mmc kirjoitti:Nyt kun tullut kaupungissa ajeltua niin voin sanoa että tuo moottori
Ei kyllä ole kaupunki autoon tarkoitettu :evil:

Ihan samanlainen ajettava kuin -89vm mitsu L200 johon laitoin hukkaportittoman
Galantin turbon ja evon välijäähdyttimen...

Eli tyhjäkäynti-1500rpm ei mitään elämää sitten mennään ja vaihtaessa
Kierrokset jää ylös kuten tuossa 25kg vauhtipyörällä varustetussa lallassa

Olisikohan turbon avaus ja puhdistus hommia tiedossa :cry:

Edit: hah jaksettu jauhaa duupaaa 4sivua tuosta vuosimallista :lol:
Kyllähän poijat jaksaa... Mites tuossa vvoimadieselissä, olikos siinä m(j)uuttuvasiipinen turbo. Mitä olen tuommosta kokeillut, niin ei ole ihan tolleen toiminut. Mutta saabi onkin matka-auto.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Mr_mmc
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: La Maalis 15, 2014 08:53
Paikkakunta: Polvijärvi

Re: Tuore saabisti

Viesti Kirjoittaja Mr_mmc »

Henkka poika kirjoitti:
Kyllähän poijat jaksaa... Mites tuossa vvoimadieselissä, olikos siinä m(j)uuttuvasiipinen turbo. Mitä olen tuommosta kokeillut, niin ei ole ihan tolleen toiminut. Mutta saabi onkin matka-auto.
Kyllä ainakin päällisin näyttää vnt ahtimelle, työkaveri tuumaili että
Mr mucle käsittely niin alkais toimia....
Eli uunin puhdistajaa turboon :D
Työmatka autona 9-5 3.0v6 TiD vector -01 (vai onkose -02??) :D
Sekä Useampi mitsubishi.... Huvina ja käytössä
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Tuore saabisti

Viesti Kirjoittaja tturku »

Itse tuota mr. muscle käsittelyä kanssa tutkin omaan 3.0V6 tidiin muuta totesin ettei saabissa onnistu ilman ahtimen irroittamista, pakopuoli turbolle tulee suoraan alta, eli jos turboon suihkuttelee aineet niin ne valuu suoraan alumiinistä tehtyyn koneeseen = ei hyvä...
Techillä näkee, miten VNT siivet liikkuu ja miten niiden pitäisi liikkua...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin