ketjunkiristin vuotaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
station1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 09:19
Paikkakunta: Kirkkonummi

ketjunkiristin vuotaa

Viesti Kirjoittaja station1 »

Moi,

Vaihdoin äskettäin kampiakselin stefan kuin moottorin oikea puoli ollut öljyinen mutta ei auttanut niin nyt epäilen ketjunkiristimen tiivistettä, onko hankala vaihtaa ja saisko pikaohjeen, kiitos!
Palju
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 20:15
Paikkakunta: Rauma

Re: ketjunkiristin vuotaa

Viesti Kirjoittaja Palju »

station1 kirjoitti:Vaihdoin äskettäin kampiakselin stefan kuin moottorin oikea puoli ollut öljyinen mutta ei auttanut niin nyt epäilen ketjunkiristimen tiivistettä, onko hankala vaihtaa ja saisko pikaohjeen, kiitos!
Minkä ikäinen ja miten paljon ajettu auto? Itsellä ei pelkkä kampiakselin stefan vaihto auttanut yhtään, vaan öljypumpun o-rengas vuoti kuin seula... Oli ihan kovettunut ja halkeillut se vanha...
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
station1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 09:19
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: ketjunkiristin vuotaa

Viesti Kirjoittaja station1 »

vuosimalli 1999 ja 200tkm ajettu, vaihdoin myös o-renkaan ja näytti kyllä siltä että öljy tulee ketjunkiristimestä.
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: ketjunkiristin vuotaa

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

voihan se olla kannentiivistekkin.. on niin "kapea" se ketjukotelon tiivisteosa ja alkaa ajanmyötä siitä vuotamaan.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: ketjunkiristin vuotaa

Viesti Kirjoittaja melberi »

Pikaohje: kiristimen päästä pultti pois jousineen, muovitankoineen ja sitten kiristin irti 27mm hylsyllä. Uusi tiiviste tilalle, kiristimen tappi sisään ja rojut takaisin päinvastaisessa järjestyksessä oikeaan momenttiin. Kiristin 63 Nm ja pultti päähän olikohan 22 Nm.

Varovaisesti sen kiristimen kanssa, liian suurella momentilla kiristin halkeaa poikki ja puolet jää lohkoon :? Nimimerkki kokemusta on. Aika arvokkaitakin ovat marmoritiskillä (170e).

Samalla voi mitata kiristimen eli onko ketju jo vaihtokunnossa. Virallinen raja vaihtokuntoon on 15 mm kiristimen ulkonema, mutta kiristysvaraa on sinne 18-20 mm asti. Siinäkään vaiheessa ei vielä pidä kovaa rohinaa, mutta kannattanee silti vaihtaa, kun vielä halvalla selviää pelkän ketjun vaihdolla avaamatta jakopään koteloa. Edellyttää ketjupyörien ja laahaimien riittävän hyvää kuntoa.

Kansipultit kannattaa kiristellä. Vanhoissa 9-5:ssä tyyppivikana löystyminen ajan mittaan. Kiristysjärjestys ja menetelmä löytynee foorumilta.
station1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 09:19
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: ketjunkiristin vuotaa

Viesti Kirjoittaja station1 »

Kiitos paljon ohjeesta, juuri tuota tarvitsin!
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: ketjunkiristin vuotaa

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Vielä muistutuksena, että kiristin asennetaan takaisin ehdottomasti ilman jousta, muovikaraa ja päätypulttia eli kokoonpuristettuna, sitten vasta loput romut.
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2071
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: ketjunkiristin vuotaa

Viesti Kirjoittaja pjv »

Ja siitä mikä-lie kannatinpalikan reiästäkö käsin tuo kiristin pitäisi pystyä irrottamaan? Ei minun 27 mm hylsyistäni ainakaan mikään ole alle tuota n. 36 mm ulkohalkaisijaltaan.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: ketjunkiristin vuotaa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Paljon helpommalla pääsee kun kiilaa öljypohjan ja apurungon väliin puuta ja irrottaa sen U-muotoisen yläkannattimen kokonaan että saa työmaan kunnolla näkyville. Tai tukee moottoria öljypohjasta sopivaksi katsomallaan tunkilla käyttäen lankunpalaa välissä.
Myös hihnanvaihto on paljon helpompaa ilman sitä kannatinta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2071
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: ketjunkiristin vuotaa

Viesti Kirjoittaja pjv »

Joo, u:n muotoinen kannatin onkin jo irti, mutta edelleen pitäis saada hylsy läpi reiästä. Se sivussa oleva tuki näyttää menevän alapäästään jonnekin laturin seutuville, eikä äkkiseltään näyttänyt helposti irtoavalta.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: ketjunkiristin vuotaa

Viesti Kirjoittaja Nxi »

Siellä reiässä ahdistaa luultavasti moniuran kääntöpyöränpultti, elikkä löysää hihnan ja se pyörän pultin niin pitäisi perushylsykin mennä. Mitään moottorin kannatimia ei kyllä tarvi tähän hommaan irroitella, helpotuksestakaan tiedä kun se reikä jää kuitenkin :)
* 9-5 Aero MY03 *
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2071
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: ketjunkiristin vuotaa

Viesti Kirjoittaja pjv »

Hihnapyöräkin oli jo irti. :) Mutta avainsana on näköjään tuo "perushylsy". 27-milliseni sattuivat olemaan voimahylsy 1/2" vääntiöllä ja 3/4" tavallinen, jotka olivat molemmat liian paksuja. Tavallinen 1/2" sen sijaan sopii juuri niin kuin pitääkin.

Kiitos kommenteistanne! Kannattimen irrotus kyllä tuo ihan mukavasti lisää tilaa ja näkyvyyttä, vaikka ei välttämätöntä olekaan.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Vastaa Viestiin