9-3 SS ohjaus rauhallisemmaksi/jämäkämmäksi
9-3 SS ohjaus rauhallisemmaksi/jämäkämmäksi
Olisiko jotain vinkkejä millä 9-3 SS -08 dieselin ohjauksen saisi rauhallisemmaksi/jämäkämmäksi? Ohjaus ei juurikaan vetele kiihdytyksissä mutta suoraan ajettaessa ja epätasaisella tiellä ohjaus tuntuu rauhattomalta/liian löysältä. Kun jompi kumpi eturengas osuu epätasaisuuteen niin se vempauttaa ärsyttävästi ohjauspyörää.
Autoon on juuri vaihdettu uudet iskarit ja jouset (Koni FSD, Lesjöfors -20mm), etupään koiranluut ja kääntölaakerit sekä jo aiemmin laitettu poikkituki etuiskarien yläpäiden väliin mutta nämä eivät vielä kovin merkittävästi vaikuttaneet ohjauksen toimintaan. Lisäksi ohjauskulmat säädetty alustan osien vaihdon jälkeen.
Onkohan renkailla suurta merkitystä asiaan? Tällä hetkellä alla 215/55 R16 Falken ZE914. Eikös nämä vakiokokoiset renkaat pitäisi kuitenkin olla mahdollisimman ei-uraherkät?
Nimimerkillä: Kaiholla muistelen ex. Volvo S40:n jämäkkää nopeuden mukaan säätyvää ohjaus(tehostin)ta.
Autoon on juuri vaihdettu uudet iskarit ja jouset (Koni FSD, Lesjöfors -20mm), etupään koiranluut ja kääntölaakerit sekä jo aiemmin laitettu poikkituki etuiskarien yläpäiden väliin mutta nämä eivät vielä kovin merkittävästi vaikuttaneet ohjauksen toimintaan. Lisäksi ohjauskulmat säädetty alustan osien vaihdon jälkeen.
Onkohan renkailla suurta merkitystä asiaan? Tällä hetkellä alla 215/55 R16 Falken ZE914. Eikös nämä vakiokokoiset renkaat pitäisi kuitenkin olla mahdollisimman ei-uraherkät?
Nimimerkillä: Kaiholla muistelen ex. Volvo S40:n jämäkkää nopeuden mukaan säätyvää ohjaus(tehostin)ta.
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Re: 9-3 SS ohjaus rauhallisemmaksi/jämäkämmäksi
Mulla oli -09 TTiD ja se oli ihan mahdoton ajettava juurikin tuon tienhakemistaipumuksen takia. Kaiken piti olla kunnossa, eikä renkaita vaihtamallakaan saanut tuota "urheilullista ajotuntumaa" muuttumaan. Lopulta en enää jaksanut roikkua ratissa vaan palasin 9⁵ kuljettajaksi.
edit: Yritän siis sanoa, että voi hyvin olla ihan ominaisuus tuollainen ajettavuus, eikä parane osia vaihtamalla.
edit: Yritän siis sanoa, että voi hyvin olla ihan ominaisuus tuollainen ajettavuus, eikä parane osia vaihtamalla.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Re: 9-3 SS ohjaus rauhallisemmaksi/jämäkämmäksi
Vakioalustassa pysyminen on hyvä lähtökohta. Lisäksi kun laitoin renkaiksi goodyearit koossa 205/55R17, niin loppui kaikki venkoilut. Tunnoton urille ja kaivonkansille, ohjaustuntuman pysyessä jämäkkänä ja johdonmukaisena. Edellisillä renkailla (kumhot koossa 225/45R17) veteli kuin etuveto konsanaan.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: 9-3 SS ohjaus rauhallisemmaksi/jämäkämmäksi
Kyllähän sen huomaa että tämä vakio rengaskoko (215/55 R16) joustaa aika paljon sivusuunnassa (jos vaikka tönii autoa sivusta päin) vaikka renkaat on olevinaan extra load -mallia. Onko ohjauksen toiminnassa niin huomattava ero esim. tuon 205/55 R17 ja 215/65 R16 renkaan välillä että kannattaisi sen takia vaihtaa 16" -> 17"?
Talvirenkaina minulla on hieman matalaprofiilisemmat 205/55 R16 Hakkis 7:t joten niihin pääsee taas vertaamaan talvikauden alkaessa.
Nykyiset kesärenkaat ostin vasta tämän kesän alussa joten ihan turhan takia en niitä ala vaihtamaan (lompakko ei oikein tykkää).
Talvirenkaina minulla on hieman matalaprofiilisemmat 205/55 R16 Hakkis 7:t joten niihin pääsee taas vertaamaan talvikauden alkaessa.
Nykyiset kesärenkaat ostin vasta tämän kesän alussa joten ihan turhan takia en niitä ala vaihtamaan (lompakko ei oikein tykkää).
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Re: 9-3 SS ohjaus rauhallisemmaksi/jämäkämmäksi
Minulla on tuollaiset Falken ZE914 koossa 225/45/17 ja aika rauhattomalta tuntuu. Oisikohan tuossa renkaassa se ongelma?
Viikonloppuna tuli 205/55/16 Coninentalin nastat alle ja ihan erilailla kulkee. Taitaa tähän 9-3 SS vaikuttaa aika paljon juuri tuo renkaan malli.
Viikonloppuna tuli 205/55/16 Coninentalin nastat alle ja ihan erilailla kulkee. Taitaa tähän 9-3 SS vaikuttaa aika paljon juuri tuo renkaan malli.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 9-3 SS ohjaus rauhallisemmaksi/jämäkämmäksi
Outoa, 225/45/17 "vakiorengastuksella" mennään ja kaikki kulmat on säädetty -20mm tiputtavilla jousilla kohdalleen ja iskarina Bilsteinin Sprintit.
Ei ole tarvetta kaksin käsin pitää ratista ja ei kai tuosta enää hitaammin reagoivakaan traktorityyliin tarvitse ohjauksen olla??
Sen verran tuo jäykempi vaimennus vaikutti ohjaustutumaan, että talvirenkailla tuli sellainen vähän levoton 205/55/16 Misukoilla ja yllätyin itsekkin, että 215/55/16 HKPL7 on huomattavan paljon tanakampi.
No, makuasioista on tietysti turha väitellä mikä tuntuu oman persauksen alla sopivalta.
Ei ole tarvetta kaksin käsin pitää ratista ja ei kai tuosta enää hitaammin reagoivakaan traktorityyliin tarvitse ohjauksen olla??
Sen verran tuo jäykempi vaimennus vaikutti ohjaustutumaan, että talvirenkailla tuli sellainen vähän levoton 205/55/16 Misukoilla ja yllätyin itsekkin, että 215/55/16 HKPL7 on huomattavan paljon tanakampi.
No, makuasioista on tietysti turha väitellä mikä tuntuu oman persauksen alla sopivalta.
Re: 9-3 SS ohjaus rauhallisemmaksi/jämäkämmäksi
Ei tuo ainakaan ominaisuus ole. Allekirjoituksen kulkine on ainakin Summerstar -merkkisillä kumeilla koossa 235/45R17 suhteellisen suuntavakaa ajettava. Kyllä ne pahimmat urat ohjauksen kevenemisenä johonkin suuntaan saattaa huomata, johtuen ehkä muutenkin reilusta tehostuksesta. Voimaa ei kuitenkaan tartte käyttää ratin suunnassa pitämiseen, yksi sormi riittää.
Alusta on vakio sporttialusta, kilsoja mittarissa 70 tuhatta,
Alusta on vakio sporttialusta, kilsoja mittarissa 70 tuhatta,
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3 SS ohjaus rauhallisemmaksi/jämäkämmäksi
Olis kyllä hyvä mikäli ongelman saisi eliminoitua pelkällä rengasmerkin vaihdolla. Mulla on kyllä sellanen mielikuva että ohjaus olis ollu parempi viime talvena noilla Hakkis 7:lla.
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Ex: Volvo S40 T4 A -02