Holkki remontti
Re: Holkki remontti
kiitos vinkeistä kai mä sinne ton 9-3sen vetoakselin laitan. ja toiselle puolelle holkkirempan teen. kun silläkin puolella on pientä väljää.
saabeja jo toisessa polvessa
- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
Re: Holkki remontti
Holkkiremppa kohta edessä (osat jo hankittuna), mutta kiinnostaisi tietää, millainen homma tuon vetarin irroittaminen on? Onko millaisissa momenteissa vetari pyörän navassa kiinni? On nimittäin ennenkin tyssännyt rempat siihen, että napamutteri on ollut niin hurjissa momenteissa, ettei sitä ole meikäläisen työkaluin ja voimin auki saanut. Voihan sitä kai irrottaa koko joustintuen vetareineen edestä pois, jos ei muuten saa raivattua tilaa. Luin koko topicin läpi, mutta tuosta vetarin irroituksesta ei ollut mainittu oikeastaan mitään.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Holkki remontti
Ei ainaka ittellä oo mitään ongelmia sen napamutterin kanssa ollu. Pitkällä momenttiavaimella sen yleensä vääntäny auki, ihan hyvin lähteny. Sit vaa jollai kammennu vetarin irti.Lahti411 kirjoitti:Holkkiremppa kohta edessä (osat jo hankittuna), mutta kiinnostaisi tietää, millainen homma tuon vetarin irroittaminen on? Onko millaisissa momenteissa vetari pyörän navassa kiinni? On nimittäin ennenkin tyssännyt rempat siihen, että napamutteri on ollut niin hurjissa momenteissa, ettei sitä ole meikäläisen työkaluin ja voimin auki saanut. Voihan sitä kai irrottaa koko joustintuen vetareineen edestä pois, jos ei muuten saa raivattua tilaa. Luin koko topicin läpi, mutta tuosta vetarin irroituksesta ei ollut mainittu oikeastaan mitään.
Viimeksi muokannut saabi90, Pe Tammi 02, 2015 15:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Holkki remontti
Ok. Toivotaan, että aukeaa... Täältä löytykin vinkkejä siihen tilanteeseen, että ei (taas kerran) mene ihan putkeen hommat:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... el#p888591
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... el#p888591
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Holkki remontti
Noi VJS vinkit on sitten sellasia, että menee pyöränlaakeri uusiksi ja se vaatii prässiä ja moninkertaistaa työmäärän.
Jos vetarin boorit on kovin jumiutuneet napaan, niin 2-3 sakaraisella ISOLLA ulosvetimellä lähtee, jos vasaralla tulos ei ole halutunlainen.
Kaikista parhaiten holkki lähtee puukkosahalla sahaamalla kolmeen osaan. Tukkii perään menevän reijän ensin jollain rätillä ja hieman vaseliinia metallipölyä keräämään.
Uusi holkki sitten pakkasesta suoraan paikalleen ja nopeasti iskee sen pohjaan.
Jos vetarin boorit on kovin jumiutuneet napaan, niin 2-3 sakaraisella ISOLLA ulosvetimellä lähtee, jos vasaralla tulos ei ole halutunlainen.
Kaikista parhaiten holkki lähtee puukkosahalla sahaamalla kolmeen osaan. Tukkii perään menevän reijän ensin jollain rätillä ja hieman vaseliinia metallipölyä keräämään.
Uusi holkki sitten pakkasesta suoraan paikalleen ja nopeasti iskee sen pohjaan.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Holkki remontti
Holkki tuli vaihdettua, mutta en ole aivan tyytyväinen tulokseen. Purku onnistui helposti, kiitos baasenarin ulosvetimen ja muutenkin helposti auenneiden pulttien ja muttereiden. Kokoonpano ei sitten ollutkaan ihan yhtä helppoa. Oli nimittäin aivan helkutin tiukka sovitus ja uutta holkkia ei meinannut saada paikoilleen sitten millään! Ehkä millin verran jäi holkin reuna sitä pesää ulommas ja nyt mietityttää, onko vetarin malja varmasti perillä laatikossa, vai jäikö se nyt tuon millin verran ulommas? Saa nähdä, menikö ensimmäinen kerta harjoitteluksi ja pitääkö vielä toinenkin holkki tilata ja asentaa paikoilleen. Ja kaiken lisäksi kiihdytyksissä ilmenevä värinä on edelleen tallella, joten varmaan joutuu koko akselinkin vaihtamaan...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Holkki remontti
Todennäköisesti en riittävästi. Unohdin ostaa kylmäsprayta, joten laitoin holkin pakkaseen. Alku sujui ihan hyvin, mutta lopussa sitten jyssähti holkki niin tiukkaan, että ei sitä kehdannut enää kovempaa naputella. No, ei auta -jos sitä sitten viikonloppuna kokeilee uudemman kerran. Samalla vaihdan sitten vetarinkin.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Holkki remontti
Mistäs noita vetoakselin stefoja kannattaisi hankkia? Laakkosella Lahdessa ei ollut hyllyssä. Hinta olisi ollut 27e/kpl.
Re: Holkki remontti
Ostin Lahden Laakkoselta sen viimeisen stefan pari viikkoa sitten... Samaa osaahan on ollut Opeleissa ja Chevyissä. Ilmeisesti melkein puoleen hintaan voi muista merkkiliikkeistä tuon osan saada. Tässä viestiketjussa on muistaakseni mainittu osanumerotkin noille merkeille.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Holkki remontti
Tilaukseen meni Laakkoselta. Soitin Opelin liikkeenkin, tunnistivat osan, muttei ollut hyllyssä sielläkään ja olisi ollut vielä vitosen kalliimpi.
Re: Holkki remontti
9-3 -01 automaatissani on vasen malja melko väljästi laatikossa, heiluu pari milliä, täristää aika pahasti.
https://www.youtube.com/watch?v=abkFt4q8d98
Tuo kohta, jossa manuaalissa on holkki, on ilmeisesti automaatissa tasauspyörästöä?
Olisiko maljan kaula vain kulunut?
https://www.youtube.com/watch?v=abkFt4q8d98
Tuo kohta, jossa manuaalissa on holkki, on ilmeisesti automaatissa tasauspyörästöä?
Olisiko maljan kaula vain kulunut?
Re: Holkki remontti
no niin nyt on tossa tullu pikkuhiljaa laiteltua saabia.
vaihdettu on oikea vetari, vasen raidepää ja reaktiotangon takapuslat (ne apurunkoon tulevat) ja tutina jatkuu.
autossa siis suoraa ajettaessa ratti vapisee jonkin verran nopeus alueella 75-95 sitten se lakkaa
tolla nopeus alueela oikealle hiukan käännettäessä alkaa voimakas vatkaus ja tutina. mutta kun kääntää reilusti niin ei vatkaa.
vasemmalle kun kääntää ei mitään vapinaa.
tutina tuntuu jarrutettaessa ja kytkin pohjassa rullatessakin
voiko väljä holkki aiheuttaa tollasia oireita vai onko joku muu vika päällä??
hyviä neuvoja kaivataan kun ei viitisi tollasten takia hyvää autoa kiertoon laittaa
vaihdettu on oikea vetari, vasen raidepää ja reaktiotangon takapuslat (ne apurunkoon tulevat) ja tutina jatkuu.
autossa siis suoraa ajettaessa ratti vapisee jonkin verran nopeus alueella 75-95 sitten se lakkaa
tolla nopeus alueela oikealle hiukan käännettäessä alkaa voimakas vatkaus ja tutina. mutta kun kääntää reilusti niin ei vatkaa.
vasemmalle kun kääntää ei mitään vapinaa.
tutina tuntuu jarrutettaessa ja kytkin pohjassa rullatessakin
voiko väljä holkki aiheuttaa tollasia oireita vai onko joku muu vika päällä??
hyviä neuvoja kaivataan kun ei viitisi tollasten takia hyvää autoa kiertoon laittaa
saabeja jo toisessa polvessa
- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
Re: Holkki remontti
Onko vasemman puolen vetaria vaihdettu?
Sekin malja voi olla kuopalla ja aiheuttaa vastaavanlaiset tutinat.
Myös holkki voi aiheuttaa täristystä, kuin myös väljät etutukivarsien isot puslatkin.
Sekin malja voi olla kuopalla ja aiheuttaa vastaavanlaiset tutinat.
Myös holkki voi aiheuttaa täristystä, kuin myös väljät etutukivarsien isot puslatkin.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Holkki remontti
täytyypä kattoa niiden puslien kuntoa.
vetoakseli kyllä heiluu aukossaan jonkin verran mutta ei uskoisi nii pienen väljän aiheuttavan noin voimakasta tutinaa. tai mistäs sitä tietää
vetoakseli kyllä heiluu aukossaan jonkin verran mutta ei uskoisi nii pienen väljän aiheuttavan noin voimakasta tutinaa. tai mistäs sitä tietää
saabeja jo toisessa polvessa
- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189