Ilmanputsarin alla oleva "moottori"

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Ilmanputsarin alla oleva "moottori"

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Autona on 9000 CS 2.3i -94
Mikähän moottori mahtaa olla ilmanputsarin kotelon alla? Nyt nimittäin yhtäkkiä auton käynnistyksen jälkeen syttyi Check Engine -valo, joka kuitenkin sammui pian. Kun sammutin auton, niin joku moottori humisee tuolla ilmanputsarikotelon alla. Putsarin kotelon päältä lähtee n.5cm halkaisijaltaan oleva letku, joka tekee mutkan ja jatkuu johonkin kotelon alle. Kun letkun irroittaa putsarin kotelosta niiin letkussa on alipainetta.
Irrotin vuorotellen kaikki sulakkeet hanskalokerosta, sekä konehuoneen sulakeboksista, mutta humina ei lakannut. Nyt on sitten akunkenkä irti, ettei ole aamulla akku tyhjä :evil:

Mikä tuo moottori on?

Voiko autolla ajaa normaalisti? (Auto käy ja kulkee aivan moitteetta)
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Tämä pölynimurin ääntä pitävä moottori on yhä mysteeri. Laitoin aamulla akunkengän takaisin kiinni ja ääntä ei kuulunut. Vika on nyt poistunut (ainakin toistaiseksi).

Kaveri tosin antoi selvän vikadiagnoosin, kun kerroin että ilmanputsarin alta tulee samanalaista hurinaa, kuin pölynimurista. Hän epäili että konehuoneessa on menossa perinteinen joulusiivous :)
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Olisikohan kyseessä toisioilmapumppu. Onko autosi tuotu ulkomailta?
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

pevi kirjoitti:Onko autosi tuotu ulkomailta?
Auto on ihan suomalaisesta liikenteestä.

Kerran jälkeenpäin on tehnyt tuon saman.
Olen huomannut, että joskus tuolta kuuluu starttauksen jälkeen suhinaa muutaman minuutin ajan eli jotain painetta / alipainetta se tekee johonkin, mutta vieläkin on mysteeri, että mikä se on :D
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Nimi jo mainittiinkin, toisioilmapumppu tai SAI pumppu (kaiketi Second Air Injection tai sinne päin). Tarkoitus on että pumppaa ilmaa pakosarjaan noin minuutin käynnistyksen jälkeen. Pakosarjan päältä pitäisi löytyä metalliputket joihin tulee pumpulta letku. Välissä on alipainetoiminen säätöventtiili. Pumppu siis pyörii noin minuutin käynnistyksen jälkeen ja tarkoituksena on vähentää päästöjä käynnistyksen jälkeen. Systeemi löytyy myös muun muassa 2.3i ng ysisatasesta.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Kiitos tiedosta :!:
Nyt selvisi tämäkin :D
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Vastaa Viestiin