Peruutustutka CS-tonnariin
Peruutustutka CS-tonnariin
Pakkohan se on laittaa peruutustutka, jostain syystä CS on niin hankala peruuttaa. Tai ainakin minulla on vaikeuksia hahmottaa etäisyyttä.
9-3 SC:hen on tullut vuosi sitten asennettua Bilteman tutka ja olen ollut siihen tyytyväinen. Siinä oli helppoa ottaa vaan puskurin kuori kokonaan irti ja asentaa anturit.
Tonnarissa yritin tutkailla, mutta näyttää siltä että jos anturit haluaa tuohon koristeraidan alapuolelle (siihen maalaamattomaan puskurin listaan), niin takana on juuri se metallipalkki.
Läpi ei siis pääse ja ilmeisesti puskuri pitää ottaa kokonaan irti. Haulla etsin foorumilta ja ilmeisesti puskuri on kiinni neljällä pultilla, jotka irroitetaan takakontin sisältä. Tarvitseeko muita pultteja availla?
Vaikka puskurin saisi irti, niin miten siihen metallipalkkiin uskaltaisi vaikka porata läpiviennit johdolle. Lähteekö se muovikuori helposti irti puskurista?
Kuinka olette toteuttaneet näitä peruutustutkia, kaikki vinkit otetaan vastaan. Vai laittaako peruutuskameran?
Auto siis M1997 CS.
9-3 SC:hen on tullut vuosi sitten asennettua Bilteman tutka ja olen ollut siihen tyytyväinen. Siinä oli helppoa ottaa vaan puskurin kuori kokonaan irti ja asentaa anturit.
Tonnarissa yritin tutkailla, mutta näyttää siltä että jos anturit haluaa tuohon koristeraidan alapuolelle (siihen maalaamattomaan puskurin listaan), niin takana on juuri se metallipalkki.
Läpi ei siis pääse ja ilmeisesti puskuri pitää ottaa kokonaan irti. Haulla etsin foorumilta ja ilmeisesti puskuri on kiinni neljällä pultilla, jotka irroitetaan takakontin sisältä. Tarvitseeko muita pultteja availla?
Vaikka puskurin saisi irti, niin miten siihen metallipalkkiin uskaltaisi vaikka porata läpiviennit johdolle. Lähteekö se muovikuori helposti irti puskurista?
Kuinka olette toteuttaneet näitä peruutustutkia, kaikki vinkit otetaan vastaan. Vai laittaako peruutuskameran?
Auto siis M1997 CS.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Peruutustutka CS-tonnariin
Laiton omaan tonnariin Valeon tutkasarjan ja silloin porasin kyllä alumiinipalkkiin vähän isoimmat reiät kun ne mihin tutkat asennetaan.
Puskuri kun melko helppo irroittaa (ne neljä mutterit kontissa ja eukumassa ja alareunassa kiinni) ja se on kyl suositeltavaa että saadaan siisti asennus. Ja "silmät" toki tohon mutaan listaan, omalla on monta luullut vakioksi
Voin suositella se Valeon Beep and Park-sarjaa koska ei ole ollut yhtään ongelmia sen kanssa ja etittäin ohuet anturit mutta voi olla ettei saa enää valitettavasti kun on sen verran kauan.
Puskuri kun melko helppo irroittaa (ne neljä mutterit kontissa ja eukumassa ja alareunassa kiinni) ja se on kyl suositeltavaa että saadaan siisti asennus. Ja "silmät" toki tohon mutaan listaan, omalla on monta luullut vakioksi
Voin suositella se Valeon Beep and Park-sarjaa koska ei ole ollut yhtään ongelmia sen kanssa ja etittäin ohuet anturit mutta voi olla ettei saa enää valitettavasti kun on sen verran kauan.
Re: Peruutustutka CS-tonnariin
Ok, kiitos vinkeistä.
Eli muitakin ruuveja on kuin nuo neljä siellä takakontissa. Ilmeisesti jossain takakaarissa on jotain ruuveja myös mitkä pitää irroittaa.
Miten veit johdot sinne takakonttiin? Ja lähtikö puskurin muovikuori irti vai porasitko muovista ja palkista läpi? Entä miten johdot palkista sen läpi?
Paljon kysymyksiä...
Eli muitakin ruuveja on kuin nuo neljä siellä takakontissa. Ilmeisesti jossain takakaarissa on jotain ruuveja myös mitkä pitää irroittaa.
Miten veit johdot sinne takakonttiin? Ja lähtikö puskurin muovikuori irti vai porasitko muovista ja palkista läpi? Entä miten johdot palkista sen läpi?
Paljon kysymyksiä...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Peruutustutka CS-tonnariin
En tiedä milloinen puskuri autollasi on mutta ainakin aeron/jubileen puskurilla on 2+2 ruuvia alapuolella ja sitten kaarien yhteydessä pari mutteria per sivu.
Läpiviennin kohdalla en tarkalleen muista mutta käytin vissin joku jo olemassa läpivienti(?)
Palkki lähtee irt torx-ruuveilla.
Johdot suojattiin lisäkuoreella siinä missä ne kulkee palkin läpi.
Vähän vaikea valitettavasti muistaa kaikki kohdat tarkalleen , mutta toivottovasti auttaa
Läpiviennin kohdalla en tarkalleen muista mutta käytin vissin joku jo olemassa läpivienti(?)
Palkki lähtee irt torx-ruuveilla.
Johdot suojattiin lisäkuoreella siinä missä ne kulkee palkin läpi.
Vähän vaikea valitettavasti muistaa kaikki kohdat tarkalleen , mutta toivottovasti auttaa
Re: Peruutustutka CS-tonnariin
Joo, osa hommista selviää kun purkaa ja rupeaa ihmettelemään
Ajattelin että poraan reiät tohon puskurin listaan ja yritän mennä sitten palkista läpi. Yritän ensin asennusta niin että puskuri on autossa kiinni. Katsotaan onnistuuko.
Peräkoukun läpiviennistä saa johdot vedettyä takakonttiin. Sittenhän se onkin melkein valmista.
Ajattelin että poraan reiät tohon puskurin listaan ja yritän mennä sitten palkista läpi. Yritän ensin asennusta niin että puskuri on autossa kiinni. Katsotaan onnistuuko.
Peräkoukun läpiviennistä saa johdot vedettyä takakonttiin. Sittenhän se onkin melkein valmista.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Peruutustutka CS-tonnariin
Ota suosiolla vain puskuri irti. Voi olla että pääsee pienemmillä vaurioilla jos jotain yllättävää tulee.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Peruutustutka CS-tonnariin
Itselleni olen laittanut peruutuskameran kahteen tonnariin.Langaton kamera on helppo asentaa, toiminta ei ole niin varma kuin langallisella mutta pärjää. Toisen laitoin takaspoileriin, ja toisessa on pikkukamera rekisterivalojen välissä. Näyttö ilmaritilässä keskellä. Virta tupakansytyttimestä kun tarvitsee. Vaimon Golfissa ja tyttären Fiestassa on sama systeemi.
Re: Peruutustutka CS-tonnariin
Olisikohan tuosta Bilteman kamerasta mihinkään?
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000034320/
Toisaalta pelkkä tutka on silleen ehkä helpompi, kun sitten voi havainnoida peileistä eikä tarvitse tuijottaa monitoria.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000034320/
Toisaalta pelkkä tutka on silleen ehkä helpompi, kun sitten voi havainnoida peileistä eikä tarvitse tuijottaa monitoria.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Peruutustutka CS-tonnariin
Ei ole ainakaan kallis.teesalama kirjoitti:Olisikohan tuosta Bilteman kamerasta mihinkään?
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000034320/
Toisaalta pelkkä tutka on silleen ehkä helpompi, kun sitten voi havainnoida peileistä eikä tarvitse tuijottaa monitoria.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Peruutustutka CS-tonnariin
Tässä aiempaa keskustelua peruutuskamerasta ja oma ratkaisu:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=89312&
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=89312&
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Re: Peruutustutka CS-tonnariin
Minulla on kaikissa kolmessa tonnarissa ( Jubilee/Aero ) Cobran peruutusanturit. Uusin mallin on extra slim, joka menee hyvin huomaamattomasti juuri kyseiseen koristelistaan. Muoviin anturin kokoinen reikä ja pitkällä poralla n. 8mm läpi alumiinisesta puskurista, joka on yllättävän helppo porata. Pidä puskurin takana poratessasi peltistä suojaa, ettei terä läpäise koriakin.
Anturi mahtuu muovin ja metallisen puskurin välitilaan, kun kaivaa uretaanit pois. Eli puskurin läpi viedään vain johto liittimineen. Johdot suojataan asianmukaiseti sukalla tms. ja niputetaan puskurin takana kulkemaan auton vasemmalle puolelle. Jossain takavalo "releen" paikkeilla on koritulppa, jota kautta saa johdot sisälle vasemman takavalon johdotuksen tietämille. Myös halutessa voi käyttää peräkoukun liitintä sähkön ottamiseen.
Cobraa löytyy kohtuu hintaan vaikka ebay.co.uk:sta.
Useamman vuoden käyttökokemuksella ei mitään valitettavaa ko. sarjasta tai asennuksen toimivuudesta.
Anturi mahtuu muovin ja metallisen puskurin välitilaan, kun kaivaa uretaanit pois. Eli puskurin läpi viedään vain johto liittimineen. Johdot suojataan asianmukaiseti sukalla tms. ja niputetaan puskurin takana kulkemaan auton vasemmalle puolelle. Jossain takavalo "releen" paikkeilla on koritulppa, jota kautta saa johdot sisälle vasemman takavalon johdotuksen tietämille. Myös halutessa voi käyttää peräkoukun liitintä sähkön ottamiseen.
Cobraa löytyy kohtuu hintaan vaikka ebay.co.uk:sta.
Useamman vuoden käyttökokemuksella ei mitään valitettavaa ko. sarjasta tai asennuksen toimivuudesta.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Peruutustutka CS-tonnariin
Kiitos pevi taas vinkeistä.
Tämä homma on vähän jäänyt, muiden kiireiden vuoksi. Täytyy yrittää löytää aikaa tälle projektille.
Näillä ohjeilla luulis kyllä onnistuvan.
Tämä homma on vähän jäänyt, muiden kiireiden vuoksi. Täytyy yrittää löytää aikaa tälle projektille.
Näillä ohjeilla luulis kyllä onnistuvan.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Peruutustutka CS-tonnariin
Onko CS:n perä tosiaan niin vaikea hahmottaa että tutkalle on käyttöä? CD on ainakin melko helppo hahmotettava jopa niin huonolle parkkeeraajalle kuin minä, lähinnä perä vaikuttaa pidemmältä kuin todellisuudessa on (luulee aina että kohta rysähtää ja sitten siellä on kuitenkin puolitoista metriä ilmaa välissä, tämän kyllä oppii ajan myötä). CS:llä en ole ikinä ajanut niin omakohtaista kokemusta ei ole.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Peruutustutka CS-tonnariin
CS:n takaluukun kansi on korkeammalla ja ikkunasta perä on hieman vaikeammin hahmotettavissa mielestäni. Peileistähän näkee molemmissa yhtä paljon.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Peruutustutka CS-tonnariin
Mun mielestä vaikein Saabi peruuttaa, tai siis hahmottaa missä perä mennnee kun peruuttaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.