Pätee liikentessä olemiseen ihan noin yleiselläkin tasolla aika hyvin, oltiin siellä sitten millä vehkeellä hyvänsä.AZP kirjoitti:Tärkeintä ei ole se, kuka on oikeassa vaan se, että ei tulisi ruumiita.
tiedoitus kaikille hurjastelijoille
Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille
Mikähän tossa risteyksessä on näkyvyys? Mietin vaan että jääkö rekka kuinka helposti näkymättömiin.
Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille
Näkyvyys näkyy hyvin tässä kuvassa:
http://maps.google.fi/?ll=62.935181,30. ... 7,,0,-2.75
Rekka tuli siis tuolta Lieksan suunnasta minne kamera osoittaa, ja henkilöauto Uimaharjun suunnasta.
(Tosin näkyvyyttä saattoi rajoittaa kaksi sylikkäin istuvaa matkustajaa apukuskin paikalla, eikä pienessä maistissa olleen koko yön valvoneen kuljettajankaan reaktiot lie nopeimmillaan.)
http://maps.google.fi/?ll=62.935181,30. ... 7,,0,-2.75
Rekka tuli siis tuolta Lieksan suunnasta minne kamera osoittaa, ja henkilöauto Uimaharjun suunnasta.
(Tosin näkyvyyttä saattoi rajoittaa kaksi sylikkäin istuvaa matkustajaa apukuskin paikalla, eikä pienessä maistissa olleen koko yön valvoneen kuljettajankaan reaktiot lie nopeimmillaan.)
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille
Tommosessa risteyksessä ajettu kolari on sivutieltä tulijan kohdalla joko havaihtovirhe (este näkyvyydessä, a-pilarin takana piilossa, häikäistyminen auringosta tms), tai ettei ole katsonut ollenkaan tuleeko ketään. Yksi vaihtoehto tulee mieleen, matkustajat on sanoneet että kyllä keretään ennen rekkaa. Melkein kerkesivätkin... Mikä lie ollut henkilöauton nopeus? Voi vaan kuvitella rekkamiehen kohdalla tilannetta. Näkee sivutieltä tulijan vaan paahtavan risteykseen. Yrität jarruttaa vaan henkilöauto ei näytä tajuavan että kohta kolahtaa... Kerran olen ollut vastaavanlaisessa tilanteessa talvella apukuskin paikalla, tosin ei ajettu ylinopeutta, sivutieltä tulee auto eteen. Koita nyt siinä päättää että yritetäänkö väistää keulan vai perän puolelta? Kyllä kolmion takaa tulija on syyllinen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille
Henkilöauton kuljettaja on syyllinen kolariin, rekan kuljettaja on syyllinen kolarin seurauksiin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille
^hyvin kiteytetty
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille
Tuo on kyllä mielestäni täyttä jossittelua että rekka olisi jo lähes pysähtynyt jos olisi ajanut sallittua nopeutta. Jos jossittelutielle lähdetään, niin entäpä jos rekkakuski olisi ajanut tasaista 65 km/h (joka siis ilmeisesti oli törmäysnopeus?) eikä olisi huomannut sivutieltä lähestynyttä autoa syystä tai toisesta. Rekkakuskilla hetkellinen havainnointikatko, ja kylkiosuma nopeudella 65 km/h. Lopputulema olisi täysin sama. Törmäyshän tapahtui kutakuinkin sallitulla nopeudella, ylinopeuden kuski kerkesi jarrutella pois.
Kyllä se, joka on syyllinen kolariin, on myös syyllinen sen seurauksiin. Entäpä jos vaikka rekka ajaa 20km/h ylinopeutta maantiellä, ja suoralla tiellä ajautuu henkilöauto keulaan toistaiseksi tuntemattomasta syystä kuski yksin autossaan. Voidaan silloinkin spekuloida, että jos rekka olisi ajanut vain sallittua nopeutta niin henkilöauton kuljettajalla olisi ollut tietyn verran parempi mahdollisuus selvitä hengissä. Sitähän ei saa tietää olisiko tuossa Enon tapauksessa tai tässä keksityssä tapauksessa lopputulema ollut yhtään erilainen. Mutta koska mahdollisuus selviytyä olisi ollut parempi, niin vastaako rekkakuski edelleen seurauksista, onko se syyllinen seurauksiin. No ei.
Lisäksi on ihan satunnaista spekulaatiota olettaa että se rekan ylinopeus aiheutti ne kolarin seuraukset. Autossahan oli 4 tapakenkillä ja 2 apukuskin paikalla päällekäin. On lienee ihan hyvä oletus että turvavöitä ei käytetty, paitsi ehkä kuljettaja. Jo pienikin hipaus ja auton pyörähtäminen ojaan olisi voinut saada ihan saman lopputuloksen aikaan. Mikä sen auton nopeus sitten olikaan.
Kyllä se, joka on syyllinen kolariin, on myös syyllinen sen seurauksiin. Entäpä jos vaikka rekka ajaa 20km/h ylinopeutta maantiellä, ja suoralla tiellä ajautuu henkilöauto keulaan toistaiseksi tuntemattomasta syystä kuski yksin autossaan. Voidaan silloinkin spekuloida, että jos rekka olisi ajanut vain sallittua nopeutta niin henkilöauton kuljettajalla olisi ollut tietyn verran parempi mahdollisuus selvitä hengissä. Sitähän ei saa tietää olisiko tuossa Enon tapauksessa tai tässä keksityssä tapauksessa lopputulema ollut yhtään erilainen. Mutta koska mahdollisuus selviytyä olisi ollut parempi, niin vastaako rekkakuski edelleen seurauksista, onko se syyllinen seurauksiin. No ei.
Lisäksi on ihan satunnaista spekulaatiota olettaa että se rekan ylinopeus aiheutti ne kolarin seuraukset. Autossahan oli 4 tapakenkillä ja 2 apukuskin paikalla päällekäin. On lienee ihan hyvä oletus että turvavöitä ei käytetty, paitsi ehkä kuljettaja. Jo pienikin hipaus ja auton pyörähtäminen ojaan olisi voinut saada ihan saman lopputuloksen aikaan. Mikä sen auton nopeus sitten olikaan.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille
Tilanne olisi periaatteessa lähes sama kuin nyt. Yhtälailla rekkakuski saisi seuraamukset, ihan samalla tavalla kuin ylinopeudesta saa sakot riippumatta siitä onko rikkonut nopeusrajoitusta tahallaan vai jäänyt rajoitusmerkki huomaamatta.3J kirjoitti:Jos jossittelutielle lähdetään, niin entäpä jos rekkakuski olisi ajanut tasaista 65 km/h (joka siis ilmeisesti oli törmäysnopeus?) eikä olisi huomannut sivutieltä lähestynyttä autoa syystä tai toisesta. Rekkakuskilla hetkellinen havainnointikatko, ja kylkiosuma nopeudella 65 km/h. Lopputulema olisi täysin sama. Törmäyshän tapahtui kutakuinkin sallitulla nopeudella, ylinopeuden kuski kerkesi jarrutella pois.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille
Aivan. Epähuomiossa (kuten myös tahallaan) kolmion takaa tulleen päälle ajaminen ilman jarruttamista on rangaistava teko sekin, ja jos tällainen törmäys johtaa kuolemaan, niin sitä raskaammalla syyllä. Lain mukaan huomio täytyy pitää liikenteessä ja on toimittava onnettomuuden estämiseksi tai seurausten liventämiseksi, vaikka törmäys vastapuolen virheestä alun perin johtuisikin.
Mitä tulee noihin jarrutusmatkojen ja törmäyksen seurauksien vertailuun eri nopeuksilla, niin se perustuu fysiikan lakeihin, eikä mihinkään jossitteluun. On aivan päivänselvää, että 60 km/h nopeudesta aloitetun jarrutuksen jälkeen rekan törmäysnopeus olisi ollut jotain aivan muuta kuin mitä se nyt oli. Ja koska liike-energia kasvaa nopeuden neliössä, olisivat törmäyksen vaikutukset henkilöautossa olijoihin olleet aivan eri luokkaa kuin nyt. Kukaan ei tietenkään varmaksi tiedä olisiko kukaan selvinnyt, mutta selviämisen mahdollisuudet olisivat olleet paljon paremmat.
Mitä tulee noihin jarrutusmatkojen ja törmäyksen seurauksien vertailuun eri nopeuksilla, niin se perustuu fysiikan lakeihin, eikä mihinkään jossitteluun. On aivan päivänselvää, että 60 km/h nopeudesta aloitetun jarrutuksen jälkeen rekan törmäysnopeus olisi ollut jotain aivan muuta kuin mitä se nyt oli. Ja koska liike-energia kasvaa nopeuden neliössä, olisivat törmäyksen vaikutukset henkilöautossa olijoihin olleet aivan eri luokkaa kuin nyt. Kukaan ei tietenkään varmaksi tiedä olisiko kukaan selvinnyt, mutta selviämisen mahdollisuudet olisivat olleet paljon paremmat.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille
Kalliiksi tulee jatkossa "hurjastelu" pienellä ylinopeudella. Sakkojen tuplautuminen olikin jo aikaisemmin esillä:
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/82257-y ... sa-tuplana
Mutta nyt on esillä myös sakotusrajan alentaminen niin, että pikavoitto napsahtaa jo kun ylinopeutta on vain +2 km/h (eli tutka näyttää lukemaa +5 km/h):
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015062 ... 4_uu.shtml
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/82257-y ... sa-tuplana
Mutta nyt on esillä myös sakotusrajan alentaminen niin, että pikavoitto napsahtaa jo kun ylinopeutta on vain +2 km/h (eli tutka näyttää lukemaa +5 km/h):
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015062 ... 4_uu.shtml
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille
Hömm. Jos valtio/poliisi nyt saavuttaa tavoitteensa ja ihmiset ajavat keskimäärin 5-7kmh hiljempaa, laskee myös polttoaineen kulutus jonkin verran. Lopputulos saattaa olla miinusmerkkinen.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille
Eikös tuossa uutisessa väännetä noi varmuuskertoimet väärään suuntaan? Tuskin tutka näyttää enemmän kuin nopeus on todellisuudessa?3J kirjoitti: Mutta nyt on esillä myös sakotusrajan alentaminen niin, että pikavoitto napsahtaa jo kun ylinopeutta on vain +2 km/h (eli tutka näyttää lukemaa +5 km/h):
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015062 ... 4_uu.shtml
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille
Tutka näyttää todellista nopeutta, mutta reklamaatiouhan vuoksi poliisi sanoo sitten kuskille, että ajoit "vain" ö km/h. Ja ö=tutkan näyttämä-3
Sakkoon kirjataan nopeudeksi tuo ö, vaikka kaikki tietävät auton kulkeneen nopeudella ö+3 km/h.
Sakkoon kirjataan nopeudeksi tuo ö, vaikka kaikki tietävät auton kulkeneen nopeudella ö+3 km/h.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille
Jep. Eli voit ajaa tällä hetkellä +13km/h yli jolloin tutkan varmuuskertoimen jälkeen polliisi toteaa nopeudeksi +10 ja sanoo soosoo eikä kirjoita sakkoa...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: tiedoitus kaikille hurjastelijoille
^Ei pidä paikkaansa. Jos tutka ilmoittaa lukemiksi rajoitus+11kmh, saat sakon mutta siihen kirjataan rajoitus+8kmh.
Näin ainakin periaatteessa.
Näin ainakin periaatteessa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366