Päivitelläänpäs taas tätäkin kun jotain taas tullut tehtyä. Eli tuli tuossa äskettäin katkastua tuo sähköantennin piiska kun otti yhteen puun oksaan kiinni ja taittu auton kylkeä vasten. No siitä sitten suoristamaan sitä ja naps. Poikkihan se sitten meni. Eipä siinä auttanut kuin ottaa antenni irti ja rueta miettimään mitä sille tekis. Tarvikemallin sähköantenni olisi maksanut motonetissä reilut 36e jota en olisi mielelläni raskinut ostaa ja perinteinen piiskamallinen antenni kun taas ei mielestäni olisi ollut tähän niin hieno. Käytettynäkään nuita sähköantenneita ei ollut liiemmin tarjolla ja uusia teleskooppimastojakaan en suomen puolelta oikein löytänyt enää tähän tonnariin.
Päätin siinä sitten kuitenkin ottaa antennin olohuoneen lattialle ja rueta purkamaan, jos siitä vielä hyvällä tuurilla olisi jonkinlaisen kapistuksen saanut. Vaan eipä sille piiskalle ollut enää mitään tehtävissä.
No nyt oli masto hyppysissä ja netistä pläräämään josko löytyisi uutta teleskooppia tuohon, mutta turha toivo enää suomesta löytää. Motonetin sivuilta sitten löysin kuitenkin 9-3:n sähköantenniin käypäsen maston ja näytti aivan samanlaiselta, kuin mitä tämän tonnarinkin masto oli. No suunta kohti kuopiota ja motonettiä. Siitä piiska kouraan ja kotiin kokeilemaan. Ilokseni huomasin, että sehän sopii, vaan sitten tietokoneen virtalähteellä testatessa totuus kävi ilmi. Tässä liikerata lyhyempi, kuin alkuperäisessä. Siitä vaan masto alimpaan asentoon ja rajotin levy paikalleen ja varovasti sitten sähkön kanssa masto täyteen mittaansa.
Rajotinlevystä sitten katsomaan paljonko heittää. Eli keskimmäiseen nastaan tulee jatkuva plussa ja tuo vasen nasta ohjaa antennin sisään ja tuo oikea vastaavasti ylös. Eli kun sähkön kulku loppuu, niin antenni on oikeassa asennossa ja menee ns lepotilaan. Kuvasta voi hyvin huomata, että ylös mentäessä näin ei päässyt tapahtumaan, koska liikerata liian lyhyt ja antennin ollessa ylhäällä sähkö pääsi vielä jonkin aikaa kulkemaan, jonka takia muutaman kerran naksui ennenkuin levy oli liikkunut ääriasentoonsa.
Leikkelin sitten hieman tuosta rajotinlevystä tuota metalliosaa ja laitoin kuumaliimaa sitten siihen, että tulee tasasemman korkunen tuosta kokonaisuudesta. Näin ollen se kosketin ei vahingossakaan pääse ottamaan tuohon metallilevyyn enää kontaktia vaan katkasee varmasti sähkön kulun.
Sitten pari testausta virtalähteellä ja näytti toimivan ihan normaalisti ja autoon asentamaan. Lopputuloksena toimiva antenni. Nyt menee tuo antenni jopa sisälle kun ennen jäi noin kymmenen sentin törökki pystyyn kun oli vanhasta mastosta yksi nikama jumissa. Eli voisin sanoa, että varsin onnistunut patentti