Ilpo kirjoitti:Itelläkin tänään kun pakkasta oli täälläpäin -15 niin lämmöt ei ihan nouse puoliväliin vaan jää siihen edelliseen hieman lyhyempään tappiin. Ajomatka 35 km. Onko termari vaihtokunnossa?
Varmaankin termari on vaihtokunnossa tai sitten lämpöanturi valehtelee alaspäin. Itse ajelin tänään 11-12 asteen pakkasessa pari 15 kilsan maantiepätkää ja sen jälkeen hitaampaa kaupunkiajoa jne. Hyvin pysyi viisari vaakatasossa, eikä keulalla ole pahveja tai mitään.
Se mittarin vaakatasosta alas päin seuraava pieni viiva vastaa ainakin omassa autossani suunnilleen 75 astetta, joka on Eberin poiskytkeytymislämpötila, joten falskaavalla termarilla lämmöt helposti vakiintuu siihen tasoon ja Eberi posottaa koko ajan.
Ilpo kirjoitti:Pystyykö vaihtamaan ulkona ilman nostinta? Tai ajallisesti mitä luokkaa korjaamossa?
Itsellä meni WISin ohjeita seuraten pari tuntia tallissa tehden, Saabin ohjeaika on 0,6 tuntia, aika taikuri saa olla että siihen aikaan onnistuu ainakaan ensikertalaisena.
Nosturia tai edes tunkkia ei välttämättä tarvitse, vaihto onnistuu ihan renkaat maassa, jos tyhjentää jäähdytysnesteet syylarin tyhjennysventtiilistä, helpottaa asiaa jos autoa hieman nostaa.
Ulkona en ryhtyisi missään nimessä pakkaskeleillä puuhailemaan. On melko ahdas paikka isolle termarille koteloineen, ja useita letkuja irrotettavaksi ja kiinnitettäväksi. En itse saanut pienempiä letkuja ehjänä irti, joten uusin ne. Ei siis huono idea varustautua valmiiksi jo pienellä määrällä tarvikeletkua. Sisähalkaisijoita en muista, mutta ne selviää kun hankkii ensin sen uuden termarin ja mittaa. Saman tein myös klemmarit vaihtoon, muistaakseni muutamassa pienemmässä letkussa oli sellaiset klemmarit, joiden ehjänä irrottaminen on ahtaassa paikassa vaikeaa.
Täältä englanninkieliset ohjeet termostaatin vaihtoon à la WIS:
http://1drv.ms/1Sv9Zcv